Ruzie!!!

jan brilman

Forum veteraan
Zo, dat is een onderwerp dat blijkbaar interesse wekt! ;)

Het valt mij op (of zie ik dat fout?) dat binnen veel vliegclubs (oa. zweefvliegclubs, modelvliegclubs etc.) er nogal eens onmin, animositeit, kamp-vorming, ruzie etc. is, tussen de diverse leden. :bad-words:

Herkennen jullie dat?

Is dat vaker het geval dan bij bv. een klaverjas, voetbal- of filatelie-vereniging?

Hoe komt dat? :confused:

Ligt het aan het type persoonlijkheden (individualisten)?

(Overigens, weet iemand nog een leuke modelvliegclub in Noord-Nederland waar de stemming opperbest is, en de beschreven fenomenen zich niet voordoen?)

jan.

Bij ons was er dit seizoen nogal wat wrijving tussen heli en plank "kampen",
maar het ziet ernaar uit dat het nu wat makkelijker gaat onder elkaar.
Ik heb al een paar weken geen gemopper en gechagrijn meer gezien.

Alles wat anders is vormt een kliekje, zo gaat het overal. ;)

In het kader van een studie ooit eens een onderzoekje naar gedaan.
Ja, het ligt (deels) aan het type mensen wat modelbouwers nu eenmaal is.

Individualisten: ja.
Zeker de "oude garde" die op een zolderkamertje of in een schuurtje begonnen is met knutselen. Vaak in hun eentje zelf lekker het ronde wiel uitvinden.

Techneuten: ja
Staan toch al niet zo bekend om hun sociale vaardigheden. Praten liever met zichzelf of met machines.

Modelvaarders:
Sublimatie van bovenstaande types.
Een schip bouwen duurt lang en eist veel verschillende technieken. Is bovendien niet zo "sexy" als een snelle auto of een vlot ogend vliegding.

Bestuurleden van modelvlieg/vaar/rijclubs:
Voortgekomen uit bovenstaande categoriëen.
Boven zichzelf uitgegroeid en plotseling zijn ze bestuurlid van een club vol eigenwijze hobbyisten.
Zie daar maar eens met tact doorheen te laveren. Als je dat kan, ben je erg knap.
Ga je op enig moment de mist in, krijg je iedereen over je heen.

Mens en ruzie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. :rolleyes:
Waarom heeft de ene vereniging altijd onderling ruzie en de andere zelden?
Volgens mij zit de oorzaak in het verschil van de karakters.
Het is dus puur toeval of in een vereniging veel of weinig ruzie heerst.
Een voorzitter heeft maar weinig invloed op de sfeer in de vereniging.
Natuurlijk heeft hij mogelijkheden om bij te sturen. Maar daar wil ik niet op ingaan want anders krijg ik ruzie met forumleden. ;)
Normaal gesproken zorgt een natuurlijke selectie weer voor de balans in de vereniging.

Johannes

Ik denk da iemand kwaad is, ben nie zeker, omdat ik ooit een vliegtuig van hem voor een spotprijs had gekocht en daarna tekoop gezet voor een hogere prijs, gewoon om te zien of er dan ook interesse voor was, en kreeg toen te horen van andere clubleden dat hij er kwaad voor was..

In de RC autosport speelt sponsoring hierin een grote rol. De zeer onvriendelijke concurentie tussen importeurs en winkeliers slaat over naar hun rijders

Jan,

Veel interesse wekt het woord ruzie niet. :)
Hoe kan dat? :confused:
Valt het allemaal wel mee? :rolleyes:
Wie weet het? :pc:

Johannes

ik denk dat het meerdere oorzaken heeft .
Ik ken het van de auto wereld tot de vlieg wereld.
Voor je het weet zit je in het bestuur ,zeg maar ja .hihi.

En je hebt de soepele mensen /en de stugge .
De mensen die koste wat het kost goedkoop denken te zijn met ondeugdelijk rommel .
De mensen die blij vliegen met deugdelijke rommel .
Mensen die altijd storing roepen terwijl ze een bocht langzaam voor de landing maken en het tuigje valt weg ,wind mee .

Het blijft moeilijk .
Maar jan we hebben in groningen een een clubje vliegers die dikke lol hebben zonder echte club.
Een man of 5 tot 8 Wel moet je lantaarnpalen ontwijken,maar das vast geen probleem .

Groeten Wiebe.

Goh, het is net de echte wereld...
Kommer en kwel, komkommertijd, liefde. geluk, roest, en roestvast staal.
Ruzie, voetbal, eigenwijs, stug, meegaand, verkeerde combinatie, verschillende lagen van bevolking bij elkaar, teveel, te weinig, te oud, te jong, liefde, jaloezie, haat, maar altijd nooit genoeg. Beter, sneller duurder, uitdagender, grotere auto, groenergras,jongere vrouw, mooiere vrouw, volle koelkast, en er is vast wel iets wat ik vergeten ben......

Al is het gras groener, de buurman moet ook ooit eens grasmaaien, en als hij de rommel niet opbergt word ook zijn gras dor...

Het zijn meestal de mensen die zich erg graag laten "gelden" op een club.
En owee als je tegen zo`n iemand ingaat. Vaak zijn het mensen die een hoge opleiding hebben gehad en net niet hun doel hebben bereikt in het bedrijfsleven .

Het zijn meestal de mensen die zich erg graag laten "gelden" op een club.
En owee als je tegen zo`n iemand ingaat. Vaak zijn het mensen die een hoge opleiding hebben gehad en net niet hun doel hebben bereikt in het bedrijfsleven .

Heb jij ervaring mee? :rolling:

Johannes

Een schip bouwen duurt lang en eist veel verschillende technieken. Is bovendien niet zo "sexy" als een snelle auto of een vlot ogend vliegding.

Ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar in onze familie is het alleen maar bootjes ;) van auto's motoren en vliegapparaten word ik niet warm of koud. Doe mij maar bootjes(en dan wel van het type snel en of sexy ;) )

Bij ons geen last van. Zijn een kleine club van omg 45 leden (Swentibold in Schipperskerk, Limburg). Veelal wat oudere clubleden maar ook wat jonger grut als ik, toch is de gemiddelde leeftijd 50+ volgens mij ;).

En dat draagt bij aan een uitermate vredig sfeertje. Leden helpen elkaar, geven advies, helpen mee bouwen, etc. Nooit last van jalouzie ook, komt ook omdat niemand hele dure (€1000 +) kisten vliegt, meer gewoon voor de lol. Vaak zie je toch jalouzie om wat de ander heeft.

Enige vorm van spanningen die er zijn, zijn de plagerijen tussen oud en jong ;) hahahaha. Wij (lees ik) mogen ze daar graag mee plagen, maar dat kunnen oudjes wel hebben.

bekijk het maar als vissen,als je nu een hengel van 2 euro of van 2000 euro hebt.
als het niet wil bijten worden de meesten sjagrijnig.

Modelvliegers onder elkaar. Lekker eigenwijs en iedereen denkt het beter te weten ;)

botenbouwers ook...

Ben lid van en club waar sommige heel slecht bouwen, krijgen urenlang advies en toch blijven ze slecht bouwen, ik ben gestopt met advies geven...

de groetjes,

Laurent

Binnen het robotvecht wereldje is de groep niet zo groot en zijn er minder botsingen merkbaar dan in bijvoorbeeld het auto wereldje. Maar ook daar heb ik er weinig van gezien of mee gekregen.

Modelvliegers onder elkaar. Lekker eigenwijs en iedereen denkt het beter te weten ;)

Ken ik.. toen ik met m'n Easycub naar de vliegclub ben gegaan.. was de eerste reactie "Ewwww! wat zijn dat voor Connectoren?!"
gezien ik Traxxas connectoren op al m'n accu's gebruik.

verder wist iemand 100% zeker dat je geen 3s Lipo op de ESC van multiplex kon hangen die in de easycub zit. (terwijl ik al had gezien op de ESC zelf dat dat wel gewoon kon.)

nouja, ik ben daat nieuw, dus maar gewoon ja knikken, en 't ene oor in en aan de andere kant er weer uit. (zonder arrogant te lijken. :P )
Ik sta absoluut open voor goed advies. Alleen wil ik er wel graag een redenatie bij hebben. dus niet alleen, "dat moet je zo doen", want dan is mijn volgende vraag standaard "waarom dan?"
Komt misschien eigenwijs over af en toe, maar ik wil zelf graag snappen waarom iets op een bepaalde manier gedaan word. misschien heb ik zelf ook wel een goed idee daardoor.

Back