RVM Fox 1,5m - Pitcheron

prop-er

Forum veteraan
Hierbij een klein verslag van mijn ervaringen met een RVM fox. Vanwege de belachelijk lage prijs viel mijn oog op dit kekke kistje. Toen een half jaartje geleden deze ARF'jes ook nog eens met 30% korting van de hand gingen, kon ik het niet laten. Volgens mij heb ik omgerekend €55,- betaald, inclusief het verzenden vanuit Verwegistan.

02.jpg

R2hobbies.com - 2 Channel RC EP 1.52M Ultra Thermo Fox II AE Scale Glider Sailplane, Fiberglass / Balsa Wood Made, rcpl71018

Zo arriveert de Fox:

Bij nadere beschouwing bleek dit kistje bij uitstek geschikt om om te bouwen tot "pitcheron". Hierbij wordt de kist slechts bestuurd door de vleugels als geheel te bewegen met behulp van 2 servo's. Zo kan ik ervaring opdoen voor de bouw van een Orca. (profielkeuze-van-een-orca-2m)

De pitcheron aansturing werkt typisch met maximaal +8 tot -8° vleugelverdraaiing. Voor normaal rondvliegen gebruik je echter hooguit +2 tot -2°. Het leek me leuk om een mechanisch principe te verzinnen waarbij ik optimaal gebruik maak van de resolutie van de servo. Stel dat je de eerste 22,5° uitslag van een servo (de helft van 45°) kan gebruiken voor die minimale vleugelverdraaiing van +2/-2°, en de resterende 22,5° servouitslag de volle +8/-8° bereikt.

Dat heeft me behoorlijk wat nachtjes wakker gehouden. Ik denk dat ik zo'n 25 concepten hebt bedacht, maar geen van allen deden wat ik wilde. Uiteindelijk kwam ik uit op een soort nokkenasprincipe. De bellcrank zet de beweging van de servo 90° om, en een precies uitgezette dubbelgekromde gleuf moet de gewenste beweging opleveren.

uitzetten.jpg

DSCN4785.jpg

DSCN4787.jpg

DSCN4778.jpg

Nadat ik de boel had ingebouwd bleek dat het systeem tijdens de grotere uitslagen te veel weerstand moest overwinnen. Onbruikbaar dus.

Omdat de vakantie naar de Wasserkuppe aanstaande was, en ik dit kistje toch graag mee wilde nemen, heb ik er uiteindelijk toch maar een "normale" pitcheron aansturing ingezet.

Om bij de landing wat af te kunnen remmen heb ik een remklep gemaakt. Deze is gewoon uit de romp geslepen, en van scharnieren voorzien. Een turnigy 9gr servo zorgt voor de aansturing.

De maiden op de Weihersberg verliep redelijk. De kist was te sturen, maar er was te weinig aufwind op de helling. Tijdens de buitenlanding brak de koolstof vleugelverbinder. Een dag later met verenstaal verbinder en veel meer wind bleek het kistje helemaal top te vliegen. De controle was prima, en het relatief zware kistje ging vlot langs de helling. Rollen gaat zeer strak, maar de rolsnelheid valt nog iets tegen. Na een tijdje raakte ik per abuis iets achter de helling, en wilde het niet riskeren om tussen de piloten door te vliegen. Daarom de kist maar van de helling afgestuurd en in het weiland gestuurd. De kist verdween uiteindelijk uit het zicht achter de helling. We vonden hem al snel terug, zonder al te veel schade. Er zaten wat scheurtjes in de GFK romp, en ik heb inmiddels een 80grams matje aan de binnenzijde aangebracht. Tevens is de verzwakking in de romp rondom de remklep met vier carbin rovings versterkt. Zat er eerst heel veel flex in de romp, nu is deze niet meer te torderen!

Zodra het rompje opnieuw gespoten is zal ik nog wat foto's plaatsen van het kistje, de aansturing en de remklep. De kist gaat volgende week weer mee naar de Wasserkuppe!

Hieronder wat foto's die op rcgroups te vinden zijn:

Draadje over de Fox op de RCgroups: Chinese little Fox... - RC Groups

Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou nog op zoek gaan naar een link voor je stuursysteem.

Kijk hier eens naar. Plaatje komt uit dit draadje op rcgroups, post nr 12. Dit zou moeten doen wat jij wil.

Leuk kistje, ik heb er ook al naar zitten kijken..... uiteindelijk niet gekocht omdat ik te veel kisten heb, maar wellicht een leuke voor in de toekomst.

Hoe is de kwaliteit van dit kistje 'zo uit de doos'? De moeite waard, of zowieso eerst de boel verbouwen/verstevigen etc.?

Hey Raymond, bedankt voor die link man!

Door de ronde cam te vervangen door een iets creatiever gevormd exemplaar, zou ik mijn doel wel eens kunnen bereiken.

Er knaagt ergens achterin mijn brein nog iets van "moet simpeler kunnen", maar ik denk dat dit al een heel behoorlijk begin is.

(Slaap ik vannacht weer niet...)

@Madduc: De kwaliteit van de romp was redelijk. Hier en daar een lelijk plekje, maar verder wel stevig genoeg gebouwd. (de flex in de romp zoals eerder gemeld kwam doordat ik de remklep uit de romp had gefreesd) Canopy past redelijk goed, had alleen qua transparantie beter gekund. Vleugels en staart waren uitstekend. Pasvorm van de diverse delen op elkaar ook goed. Ik had eigenlijk weinig te klagen. (oh, ja, bijgeleverde wieltje had een asgat vet uit het midden, kostte me een avond om het weer goed te krijgen)

De vleugelverbinder wordt onvoldoende door de romp ondersteund. (twee gaatjes in de 1,5mm dikke GFK romp is alles). Maar het is relatief eenvoudig om hier iets te verstevigen met een stukje buis en wat triplex. Vervang de koolstof vleugelverbinder door een verenstaal exemplaar.

Voor het geld is dit gewoon een hele leuke hellingzwever. Door de lage kosten, heb je al gauw het "easystar gevoel". (maak niet uit als je schade vliegt, we lijmen 'm wel weer in elkaar). De RG15 vleugel vliegt lekker.

Wat ik wel jammer vind is dat de Chinezen elke vorm van schaalbouw genegeerd hebben. De mal voor het schaalrompje is door een Amerikaan gemaakt, maar de vleugels en staart die de Chinezen hebben toegevoegd zijn verre van schaal...

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan ik dit goed gebruiken:

Arrange four pins/screws, or whatever, in a diamond pattern on a servo disc. Mount the disc with the long axis of the diamond pointing toward the control surface. Run the pull/pull cables from the control surface outside the two pins on the short axis and attach them to the long axis pin furtherest from the control surface (wish I could upload a diagram). During the first twenty degrees or so of servo travel (depends on the relative lengths of the diamond axes) the control surface is controlled by the short axis pins. With further servo movement the long axis pin closest to the control surface picks up one of the cables, while the other cable moves away from its short axis pin. The control surface is now being controlled by the long axis pins, and therefore has a greater deflection for the same servo movement.

To be fair this will only give dual rate not true exponential, however, if you replace the pins with an elliptical shape (plastic or ply perhaps) with a plate on top to keep the cables in place then you will get exponential motion at the control surface.

RC Groups - View Single Post - Mechanical Exponential

Slim!

Vincent,

Da's inderdaad een simpele en goeie. Je had gelijk met "het moet simpeler kunnen".

Ik zou alleen geen staaldraad gebruiken maar iets van kevlar of dyneema. Da's net zo sterk en buigt makkelijker zodat je servo niet belast wordt.

Ben benieuwd hoe het bevalt.

Ga eens te rade bij Niek, zijn Tilt zwever werkt ook al vele jaren volgens dit principe. Het toestel vliegt zeer goed en is heel goed te sturen. De aansturing van de vleugels heeft hij heel simpel opgelost.

Hallo Theo,

Niek heeft in zijn "Tilt!" loskopelbare koggellinks op twee kniehefboompjes. Dat is de standaard oplossing, zoals ik het nu ook in de Fox heb zitten.

En natuurlijk functioneert dat probleemloos, maar het is juist de bedoeling om het nog beter te maken.

@Leon: Ik heb een hekel aan draadjes in een systeem waar potentieel behoorlijke krachten kunnen optreden. Het is nu de kunst om volgens dit principe iets met een stangenmechanisme te verzinnen.

Het rompje is weer gerepareerd, en dus zoals beloofd nog wat plaatjes:

P1030901.jpg

P1030904.jpg

P1030905.jpg

P1030881.jpg

Pitcheron hevel

P1030889.jpg

Remklepje staat open. Vleugel in de neutrale stand

P1030890.jpg

Vleugel in de uiterste "up" stand

P1030891.jpg

Vleugel in de uiterste "down" stand

P1030893.jpg

RC inbouw

P1030895.jpg

Servo's

P1030898.jpg

Ailerons zijn rondom vast getaped

P1030899.jpg

En ook het hoogteroer is met tape gefixeerd.

Totaal vlieggewicht is 770 gram.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Leuke model!
Jet en Speed models had destijds ook een pitcheron model, de Samurai.
Deze had dezelfde aansturingen als in dit model, maar dan met aluminium pitcheron hevels. Het model vloog heerlijk met 2 digitale 5kg servo's. Minder ging ook, tot je aandook, dan trokken de servo's het niet meer en kwam het model niet meer uit de duik.
Ik heb er nog 1 liggen, als je wilt kan ik een foto'tje maken van de hevels.

Groet,
Gerben

@Frank: Bedankt voor de tip! Ik vrees dat ik de Fox dan alleen kan vliegen bij windkracht 5, en de aanwezigheid van een minimaal 15m hoge helling...

@Gerben: Tja, die Aluminimum hevels zijn prachtig, maar zoals je ziet functioneert triplex ook uitstekend. ;)

Winchdoc's Blingeron hevels zijn het beste en mooiste wat er te krijgen is:

DSC_0102.jpg

Installing Blingeron - RC Groups

@Frank: Bedankt voor de tip! Ik vrees dat ik de Fox dan alleen kan vliegen bij windkracht 5, en de aanwezigheid van een minimaal 15m hoge helling...

Of wellicht mbv een Huckepack..
Of aan een lier..
Of met een zogenaamde 'Flitzenstart' (schrijf ik dit goed?)

Veel plezier ermee!

Vincent, dat flitsstarten is erg leuk! Met mijn Pluto gaat het goed. Filmpje al gezien? Even zoeken op youtube.

Dat flitsen is inderdaad erg geinig, maar ik heb op zolder nog een oude lier staan. Die moet ik ook nodig eens onder handen nemen... (Zodra ik de GEM weer gerepareerd heb, en de Cyclus gereed heb)

Vincent, dat flitsstarten is erg leuk! Met mijn Pluto gaat het goed. Filmpje al gezien? Even zoeken op youtube.

dit levert helaas ook beperkingen op.

hoogstarten levert iets langer fun op denk ik?

op een helling is dit natuurlijk niet noodzakelijk, maar het bouwt toch wat reserve in als je voor het eerst een kist invliegt.

Back