prop-er
Forum veteraan
Hierbij een klein verslag van mijn ervaringen met een RVM fox. Vanwege de belachelijk lage prijs viel mijn oog op dit kekke kistje. Toen een half jaartje geleden deze ARF'jes ook nog eens met 30% korting van de hand gingen, kon ik het niet laten. Volgens mij heb ik omgerekend €55,- betaald, inclusief het verzenden vanuit Verwegistan.
R2hobbies.com - 2 Channel RC EP 1.52M Ultra Thermo Fox II AE Scale Glider Sailplane, Fiberglass / Balsa Wood Made, rcpl71018
Zo arriveert de Fox:



Bij nadere beschouwing bleek dit kistje bij uitstek geschikt om om te bouwen tot "pitcheron". Hierbij wordt de kist slechts bestuurd door de vleugels als geheel te bewegen met behulp van 2 servo's. Zo kan ik ervaring opdoen voor de bouw van een Orca. (profielkeuze-van-een-orca-2m)
De pitcheron aansturing werkt typisch met maximaal +8 tot -8° vleugelverdraaiing. Voor normaal rondvliegen gebruik je echter hooguit +2 tot -2°. Het leek me leuk om een mechanisch principe te verzinnen waarbij ik optimaal gebruik maak van de resolutie van de servo. Stel dat je de eerste 22,5° uitslag van een servo (de helft van 45°) kan gebruiken voor die minimale vleugelverdraaiing van +2/-2°, en de resterende 22,5° servouitslag de volle +8/-8° bereikt.
Dat heeft me behoorlijk wat nachtjes wakker gehouden. Ik denk dat ik zo'n 25 concepten hebt bedacht, maar geen van allen deden wat ik wilde. Uiteindelijk kwam ik uit op een soort nokkenasprincipe. De bellcrank zet de beweging van de servo 90° om, en een precies uitgezette dubbelgekromde gleuf moet de gewenste beweging opleveren.
Nadat ik de boel had ingebouwd bleek dat het systeem tijdens de grotere uitslagen te veel weerstand moest overwinnen. Onbruikbaar dus.
Omdat de vakantie naar de Wasserkuppe aanstaande was, en ik dit kistje toch graag mee wilde nemen, heb ik er uiteindelijk toch maar een "normale" pitcheron aansturing ingezet.
Om bij de landing wat af te kunnen remmen heb ik een remklep gemaakt. Deze is gewoon uit de romp geslepen, en van scharnieren voorzien. Een turnigy 9gr servo zorgt voor de aansturing.
De maiden op de Weihersberg verliep redelijk. De kist was te sturen, maar er was te weinig aufwind op de helling. Tijdens de buitenlanding brak de koolstof vleugelverbinder. Een dag later met verenstaal verbinder en veel meer wind bleek het kistje helemaal top te vliegen. De controle was prima, en het relatief zware kistje ging vlot langs de helling. Rollen gaat zeer strak, maar de rolsnelheid valt nog iets tegen. Na een tijdje raakte ik per abuis iets achter de helling, en wilde het niet riskeren om tussen de piloten door te vliegen. Daarom de kist maar van de helling afgestuurd en in het weiland gestuurd. De kist verdween uiteindelijk uit het zicht achter de helling. We vonden hem al snel terug, zonder al te veel schade. Er zaten wat scheurtjes in de GFK romp, en ik heb inmiddels een 80grams matje aan de binnenzijde aangebracht. Tevens is de verzwakking in de romp rondom de remklep met vier carbin rovings versterkt. Zat er eerst heel veel flex in de romp, nu is deze niet meer te torderen!
Zodra het rompje opnieuw gespoten is zal ik nog wat foto's plaatsen van het kistje, de aansturing en de remklep. De kist gaat volgende week weer mee naar de Wasserkuppe!
Hieronder wat foto's die op rcgroups te vinden zijn:




Draadje over de Fox op de RCgroups: Chinese little Fox... - RC Groups
Vincent

R2hobbies.com - 2 Channel RC EP 1.52M Ultra Thermo Fox II AE Scale Glider Sailplane, Fiberglass / Balsa Wood Made, rcpl71018
Zo arriveert de Fox:



Bij nadere beschouwing bleek dit kistje bij uitstek geschikt om om te bouwen tot "pitcheron". Hierbij wordt de kist slechts bestuurd door de vleugels als geheel te bewegen met behulp van 2 servo's. Zo kan ik ervaring opdoen voor de bouw van een Orca. (profielkeuze-van-een-orca-2m)
De pitcheron aansturing werkt typisch met maximaal +8 tot -8° vleugelverdraaiing. Voor normaal rondvliegen gebruik je echter hooguit +2 tot -2°. Het leek me leuk om een mechanisch principe te verzinnen waarbij ik optimaal gebruik maak van de resolutie van de servo. Stel dat je de eerste 22,5° uitslag van een servo (de helft van 45°) kan gebruiken voor die minimale vleugelverdraaiing van +2/-2°, en de resterende 22,5° servouitslag de volle +8/-8° bereikt.
Dat heeft me behoorlijk wat nachtjes wakker gehouden. Ik denk dat ik zo'n 25 concepten hebt bedacht, maar geen van allen deden wat ik wilde. Uiteindelijk kwam ik uit op een soort nokkenasprincipe. De bellcrank zet de beweging van de servo 90° om, en een precies uitgezette dubbelgekromde gleuf moet de gewenste beweging opleveren.




Nadat ik de boel had ingebouwd bleek dat het systeem tijdens de grotere uitslagen te veel weerstand moest overwinnen. Onbruikbaar dus.
Omdat de vakantie naar de Wasserkuppe aanstaande was, en ik dit kistje toch graag mee wilde nemen, heb ik er uiteindelijk toch maar een "normale" pitcheron aansturing ingezet.
Om bij de landing wat af te kunnen remmen heb ik een remklep gemaakt. Deze is gewoon uit de romp geslepen, en van scharnieren voorzien. Een turnigy 9gr servo zorgt voor de aansturing.
De maiden op de Weihersberg verliep redelijk. De kist was te sturen, maar er was te weinig aufwind op de helling. Tijdens de buitenlanding brak de koolstof vleugelverbinder. Een dag later met verenstaal verbinder en veel meer wind bleek het kistje helemaal top te vliegen. De controle was prima, en het relatief zware kistje ging vlot langs de helling. Rollen gaat zeer strak, maar de rolsnelheid valt nog iets tegen. Na een tijdje raakte ik per abuis iets achter de helling, en wilde het niet riskeren om tussen de piloten door te vliegen. Daarom de kist maar van de helling afgestuurd en in het weiland gestuurd. De kist verdween uiteindelijk uit het zicht achter de helling. We vonden hem al snel terug, zonder al te veel schade. Er zaten wat scheurtjes in de GFK romp, en ik heb inmiddels een 80grams matje aan de binnenzijde aangebracht. Tevens is de verzwakking in de romp rondom de remklep met vier carbin rovings versterkt. Zat er eerst heel veel flex in de romp, nu is deze niet meer te torderen!
Zodra het rompje opnieuw gespoten is zal ik nog wat foto's plaatsen van het kistje, de aansturing en de remklep. De kist gaat volgende week weer mee naar de Wasserkuppe!
Hieronder wat foto's die op rcgroups te vinden zijn:




Draadje over de Fox op de RCgroups: Chinese little Fox... - RC Groups
Vincent
Laatst bewerkt door een moderator: