RVS buigen met buigtang

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door marcel01, 11 apr 2009.

  1. marcel01

    marcel01

    Lid geworden:
    4 nov 2008
    Berichten:
    119
    Wie kan me vertellen of je RVS kan buigen met een buigtang met rol?
    zoals deze buigtang.

    [​IMG]

    Marcel
     
  2. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    hoe dik is je buis/as/staaf?
    is wel eens makkelijk..

    Jeroen
     
  3. robert01

    robert01

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    401
    Locatie:
    purmerend
    waarschijnlijk zal rvs breken!
     
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ja...ik kan het met buigmachine, maar of het lukt met zo`n buiger????
    Afhankelijk van: diameter/dik-of dunwandig
    RVS drukpijpjes ,welke ook gebruikt worden voor remleidingen kan je zonder probleem met zo`n buiger maken.
    Grotere diameters: met een buigmachine of met lasbochten.
    kleine diameters buig ik met de handen tot 8mm(gebruik je duimen) om de bocht te ondersteunen om een radius te houden, anders knikt de bocht..en kan je opnieuw beginnen.

    gr en suc6 Richard
     
  5. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Tja, je kunt ook willen taai dun rotspul in een krappe bocht frutselen met een schaar staak. Het antwoord luidt: Nope dat gaat nie lukken...:?
     
  6. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Wat er ook breekt, niet het rvs.

    Het meest waarschijnlijke is dat je de tang verbuigt. Met zeer dunwandige buis bestaat de kans dat het knikt. Het kost zeer veel kracht om het taaie rvs te buigen. Zonder hydrauliek is dat bijna niet te doen. Om knikken te voorkomen moet de buis worden gevuld met zand waarbij beide uiteinden worden dichtgelast of er moet gebruik worden gemaakt van een speciale geoliede veer die precies in de buis past. Na het buigen kan deze eruit worden getrokken. (vandaar ook de olie) De beste manier om rvs buis de bocht om te krijgen is walsen met een drie rollige wals. Specifieke hydraulische rvs buigers hebben vaak ook een rollenconstructie. Maar met beide methodes moet de rvs buis gevuld worden met zand of de buigveer.

    Gaat het om massief rvs (ronde of vierkante staaf) dan wordt het nog moeilijker. Machinaal en warm stoken, maar vooral stukje bij beetje. Eén en ander hangt trouwens ook van het soort roestvaststaal af. Het rvs waar ze bijvoorbeeld douche en toilet accessoires van maken is zachter en machinaal koud te buigen. Maar die soort is weer minder geschikt voor zuren en constant bij zeewater. De hoogste kwaliteit A4 rvs is erg moeilijk koud vervormbaar en verspaanbaar.

    Voor de modelbouw is de beste remedie om het niet van rvs te maken maar bijvoorbeeld van aluminium. Maar ook bij aluminium moet je oppassen bij het koud buigen. Ook hier geld: vullen en stukje bij beetje naar zijn nieuwe vorm brengen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2009
  7. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    We zullen eerst de dikte van de pijp en wanddikte moeten weten!Anders kunnen we je weinig tips geven (althans ik).En dan waarschijnlijk in een buigtafel.

    Groeten E.J.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    volle stangetjes (zo'n 8mm denk ik) zijn te buigen, maar wellicht niet met dergelijke tang.
    Op mijn werk met zo'n werkbankklem met grote hefboom als buigarm, weet niet hoe dit heet.
    Geen barsten of zo, hoefde ook niet verwarmd te worden.
     
    boluzz vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of twee houten proppen als afsluiters. Mits de afstand tot het te verhitten deel groot genoeg is, anders branden de proppen (warmtegeleiding) los.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    waarschijnlijk ploppen dan de doppen ;)
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het met 20*2mm alu gedaan, uitlaatbocht voor mijn Helimax. Blijkbaar was er genoeg ruimte voor ontluchting en waar zand zit, kan geen (uitzettende) lucht zijn. Wel droog zand gebruiken en vullen door tegen de pijp te tikken.
     
  12. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Je kunt buis ook vullen met een metaal legering. De legering Tin-Bismut zorgt voor een laag smeltpunt en uitzetten tijdens stollen, dat laatste heb je Bismut voor nodig.
     
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo,we kunnem hier wel allerlei hi-tec oplossingen verzinnen maar we zullen toch eerst de maten moeten weten,dacht ik zo.


    Groeten E.J.
     
  14. trix

    trix

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    33
    zag een poosje terug op discovery bij "how its made" dat ze voor trompetten eerst een water/zeep mengsel in de te buigen pijp goten, vervolgens in de vriezer (ik dacht -48 celcius of zoiets)
    wachten tot het goedje bevroren was en vervolgens buigen. dat zeep was dacht ik om ervoor te zorgen dat het ijs mee buigt.
    niet voor hobby doeleinden toepasbaar, maar wel leuk om te weten.
     
  15. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Naar mijn idee is RVS juist taaier (en ook zachter) dan gewoon staal.
    Bij buigen zal het dan juist niet breken lijkt mij.
     
  16. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    maar we weten nog steets de maten niet;)

    rvs is op zich inderdaat taai maar zacht.
    bij mij op school, gebruiken wij daar een automatice
    buiger voor met 3 van die rollen.

    mvg alex
     
  17. marcel01

    marcel01

    Lid geworden:
    4 nov 2008
    Berichten:
    119
    hier komen uiteindelijk de maten:
    de pijp is 15*2

    Maar volgens mijn kan ik beter gewoon dunwandige stalen preciesie buis (CV pijp) neem en daar gewoon iets van zinkpray eroverheen spuiten.
     
  18. roeier4

    roeier4

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Ljouwert
    wat wil je er dan mee doen?????


    mvg alex
     
  19. marcel01

    marcel01

    Lid geworden:
    4 nov 2008
    Berichten:
    119
    ik wil het twee keer haaks buigen

    Marcel
     
  20. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    2 keer haaks buigen...

    wat moet het worden?
    waarvoor?
    waarom?
    hoezo?
    waarom niet?
    hoe lang?
    hoe kort?
    dik, dun, hooog, laag, breed, smal?

    Een klein beetje uitleg vergroot de kansen op slagen enorm omdat er misschien wel alternatieven zijn.


    Voor de liefhebber:

    RVS is niet zacht maar gruwelijk hard voor standaard ongeharde metaalbegrippen. Om er een beetje een goed gat in te boren heb je dan ook cobalt boren nodig welke extreem hard en slijtvast zijn. Het zagen van rvs gebeurd ook met zogenaamde schroeizagen. deze zagen zijn extreem hard met een kleine vertending. Door met hoge druk te zagen verhit het rvs waardoor het makkelijker zaagt. Een gewone zaag is na een paar sneden als stomp. De hardheid van rvs komt mede door de aanwezigheid van veel chroom in de legering.

    Als iemand kennis heeft gemaakt met zacht rvs dan is het geen echt roestvaststaal.
     

Deel Deze Pagina