RVS buigen met buigtang

buigen rvs

Ja daar heb je gelijk in, de radius is zoals de tang is. Ik ben werkzaam in de melkwinning, en buig met deze tangen bochten die haaks moeten zijn of iets erover, en natuurlijk eronder. De radius is bij ons niet belangrijk. De melk moet getransporteerd worden van punt a naar een dikwijls meters verder gelegen punt b. De buis moet van binnen spiegelglad blijven, ook in de bochten, en dat werkt goed met deze tang. Hier dient wel bij vermeld te worden dat zo'n tang bij ons niet meer als 2 jaar meegaat. Het inhaak deel buigt open en de steel wordt steeds krommer, waardoor je niet meer haaks genoeg kunt. Deze tangen zijn hier uiteraard ook niet voor gemaakt. Maar in kleine diameters denk ik dat de tang onbeperkt gebruikt kan worden
Evanse,

Mag ik vragen welke radius je bocht wordt als je rond 25 mm uitwendig buigt? Elke diameter buis heeft zijn eigen buigtang, correct?
De afgebeelde buigtang buigt een enkele raduis, dit kun je niet instellen dacht ik...
Gebruik jij misschien ook nog ander gereedschap, of is het mogelijk om onderdelen zoals rollen te verwisselen?

ik vraag dit omdat ik waarschijnlijk zelf een header moet maken voor mijn model, in rond 25 mm.

Mvg HJ

RVS buis en andere buigen

Iets over buigen:
https://www.nil.nl/wp-content/uploads/2017/07/VM113-Buigen-Dunne-Metaalplaat.pdf

upload_2022-5-29_16-16-45.png

Bovenste buis is RVS, middelste is Aluminium, onderste is koper.

upload_2022-5-29_16-17-38.png

Buigen van een RVS buis.

upload_2022-5-29_16-17-53.png
upload_2022-5-29_16-18-1.png

Linkse foto 12 mm met buigijzer gebogen, rechts fabriekswerk met korte radius. Rechtse foto uit eigen keuken 8mm RVS dikwandig buis.
Alle foto's w.p. 5-2022

Veel modelbouwplezier,
Willum

Back