RVS Fiesler Storch Fi-156

  • Topicstarter Topicstarter HeliMan
  • Startdatum Startdatum
H

HeliMan

Guest
Hoi allemaal,

Na jaren mezelf alleen bezig te hebben gehouden met helicopters, grote, kleine, vreemde, enz. wilde ik weer eens wat anders. Een neuwe uitdaging.

Mijn vader was in de oorlog door de Duitser als dwang arbeider te werk gesteld in Kassel, bij de Fiesler fabrieken. Mijn oude heer had diverse modelen van de Fiesler Storch (plastic bouw) wel te verstaan. Het leek me indertijd, ik was een jaar of 16, leuk om daar een vliegend model van te hebben.
Ik heb een bouwdoos gekocht van de Fi 156, van Svenson (geloof ik). Deze gebouwd en zoals dit model vloog was ongeloofelijk. Bijna recht omhoog tijdens de start, en met een beetje wind had je hem, tijdens het landen, binnen een meter tot stilstaan.

Een tijdje geleden zag ik op Internet een Fiesler Storch van schaal 1/4. Met een spanwijdte van ongeveer 3.50 meter en een 50cc twin ervoor. De romp was een buizenframe geheel van 6mm RVS pijp. Na wat emails met de bouwer en uitwisselen van gegevens ben ik zelf begonnen met de voorbereidingen voor de bouw. Op het ogenblik alles in CAD aan het zetten (plaatjes volgen). Ik was verkocht dus...

De romp is bijzonder. Het bouwen van een RVS romp is in verhouding minder werk dan een houten romp. Het gewicht van een RVS romp is veel lichter dan een houten romp, met andere worden een uitdaging om te maken.

Ik heb nog niet veel beeldmatriaal, maar zodra het CAD werk wat vorm begint te krijgen zal ik hier de plaatjes posten.

Dus wordt vervolgd.

Grtz Peter
 
Leuk joh, prachtige kist is dit. Toen ik nog wat jonger was, kon ik nooit het verschil zien tussen Fiesler Storch en een J3 Piper:hammer:. Voor mij een reden om dit draadje te gaan volgen! Wens je alvast veel succes met de bouw:wink:.

Tim
 
Je komt me bekend voor maar waarom moet ik ander half uur rijden 8O voor een bezoekje terwijl je in Sneek woont :confused:.

Kom op met die plaatjes, we willen wat zien :D.
Grt,
Peter (de andere)
 
Ik neem hier ook een aboo'tje op omdat ik zelf ook de Storch van Svenson heb gehad en heb er inderdaad zoals beschreven ook dat soort dingen mee uitgehaald!

Het HOVEREN met deze kist is helemaal bijzonder(en dat voor een kist waar je niet mee kan prophangen)!

Succes met de bouw!!

Mvgr Hans
 
Hey, woon je nu in eens in Emmen. Jij kan snel verhuizen haha

Meneer Coers, ik kan af en toe zo vreselijk snel zijn
Ga naar je zolder en maak je F-16 af, straks vlieg ik nog eerder dan jij....lol

Grtz Peter (de echte)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Cadwerk van de storch, De romp is van RVS 6 x 0.5mm, de romp mist nog wat pijpjes op de foto, die komen nog.
De vleugels houtbouw.

full


Grtz Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wordt, echt een prachtige kist dat zie ik nu al:mrgreen:.
Veel succes met de verdere, tekeningen.

Tim
 
Hoi,

De eertse zes meter RVS buis is geleverd vandaag. Mijn werkblad is dit weekend door een vriend uit Sneek gebracht. De beste man heeft een RVS bedrijfje en had nog een plaatje staal liggen, 1.60 x 0.80 meter. De onderkant is voorzien van "spanten", waarschijnlijk een werkblad geweest en weegt 163 kilo...nou ja, ik zal er zeker niet doorheen zakken, dat is zeker.
Vandaag de eerste pogingen gedaan met wat restjes RVS pijp. Het solderen, 30% zilversoldeer 600 graden, ging boven verwachting erg makkelijk. Natuurlijk een flinke brandblaar aan dit avontuur overgehouden. Zal waarschijnlijk niet de laaste zijn.
Tsja, als je wat unieks wil hebben moet je leiden...toch...

Grtz Peter
 
Hoi,

Een teleurstellende start.
Ik ben begonnen met de achterkant van de romp, de zijkant.
De boven en onder ligger en de voorste twee pijpjes op maat gemaakt.
Alles netjes op maat geslepen en gesoldeerd, zag er erg goed uit, en erg stevig.
Daarna de "schuine schoren" op maat geslepen, paste heel netjes.
Mijn streven is om de ruimte tussen de pijpjes zo klein mogelijk te houden waar gesoldeerd wordt. Dit is heel goed te doen met een 6mm freesje en een slijpsteen voor het wat grovere werk.
Toch bij het solderen van deze pijpjes de rest van het werk niet goed gefixeerd, ik fixeer alles met sterke magneten.
Met als resultaat dat het net niet allemaal goed zat, zeker bij plaatsen waar al een las zit erg opletten dat je de "oude las" niet te heet stookt.
Nou ja, weer wat losgesoldeerd en nu op zoek naar genoeg magneetjes om een perfecte fixatie te krijgen.

Grtz Peter
 
Peter, hoe warm worden je magneten? Het kan zijn dat je magneten houdkracht verliezen door de warmte.

Misschien is het beter om een andere manier van fixatie te zoeken?
 
De verbindingen tussen de buizen, blijven deze alleen kops aan elkaar gesoldeerd? Doet me qua gevoel erg breekbaar aan, met lange relatief flexibele buizen en een starre verbinding er tussen.

Hoeveel buis gebruik je in totaal? zal wel iets van 30m zijn x 68gram dus ongeveer 2kg?

Ik ben erg benieuwd hoe het frame reageerd in de lucht met een zware trillende 50cc erop. Of het een dempend of juist resonerend effect heeft.

Succes!
 
Peter, hoe warm worden je magneten? Het kan zijn dat je magneten houdkracht verliezen door de warmte.

Misschien is het beter om een andere manier van fixatie te zoeken?

Hoi Jitze, de magneten zitten op plaatsen waar eigenlijk geen warmte komt. Het "verschuiven" van de magneten komt omdat ik er te weinig heb gebruikt, te ongeduldig dus. Maar ja, nieuw project, veel zin erin en dan wordt je afgestraft.
Goede leer voor de volgende poging.

De verbindingen tussen de buizen, blijven deze alleen kops aan elkaar gesoldeerd? Doet me qua gevoel erg breekbaar aan, met lange relatief flexibele buizen en een starre verbinding er tussen.

Hoeveel buis gebruik je in totaal? zal wel iets van 30m zijn x 68gram dus ongeveer 2kg?

Ik ben erg benieuwd hoe het frame reageerd in de lucht met een zware trillende 50cc erop. Of het een dempend of juist resonerend effect heeft.

Succes!

Hi Spazz, klopt helemaal, kops aan elkaar solderen is niet sterk. Maar zoals ik al in het begin van deze topic melde ben ik niet de eerste die zo bouwt. Ik heb de info gedeeltelijk gekregen van een Italiaanse bouwer, die echte kunstwerken maakt op deze manier. Deze versterkt het frame op deze punten met RVS driehoekjes.
Het frame heb ik uitgerekend op 3.7kg, dat is dan wel inclusief alle RVS plaatjes waar oa. landinggestel, vleugels, deur, motorsteun ect. aan gemonteerd worden. Heb 5 lengtes besteld, dus inderdaad 30 meter.
Het is ongeloofelijk hoe sterk deze manier van bouwen is. Bij wat test stukjes ben ik met de hamer er op aan het slaan geweest. De buis vervormd en buigt, maar de soldeer verbindingen houden stand. Nog niet getest met trillingen.


Grtz Peter
 
Hoi Peter.

Dit filmpje is helemaal op zijn plaats hier.


Succes met de bouw.
Oja veel foto's.

Han
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Peter,

Ik ben voor de bouw van mijn XXL heli ook bezig geweest met RVS. Om een goede (sterke) verbinding te krijgen, moet je een spleet aanhouden van een paar honderdste tot 0,1 mm. Dit is in RVS erg moeilijk te doen.
Vandaar dat ik ben overgestapt op aluminium en dit soldeer. Ook is alu vele malen eenvoudiger te bewerken (uithollen) dan RVS.
Zie hier het resultaat :

Geloof het of niet, dit bere-sterk !
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Cnn
Dat wordt een mooi project Peter, gaan we zeker volgen.

Ik weet niet of je deze truc/tip al kon dus leek het me wel toepasselijk om hem hier te plaatsen. (Stond vorige maand in de RCM&E).

Als je dunwandige buis wilt snijden met een pijpensnijder dan krijg je altijd een naar binnen gevouwen randje zoals op foto 1. Wil je een mooi strak resultaat zoals op foto 2 dan de hierna volgende tip gebruiken. Op foto 3 het resultaat als je een slijptolletje gebruikt, en foto 4 het verschil tussen normaal pijpensnijden en de tip.

full


Om nu een mooie strakke snede te verkrijgen hoef je alleen een stukje rond metaal of meesing van de binnendiameter van je buis te plaatsen op de plek waar je gaat snijden. De te snijden buis kan nu niet naar binnen vouwen tijdens het snijden.

full


Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het perfect werkt en je krijgt een mooie snede zonder nabewerking.

@ Harold Heli,

Welk soldeer heb je gebruikt voor het alluminium?

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik neem aan dat je deze website wel kent

Download

wil zelf de piper gaan bouwen.

heb een aantal buisjes proef gelast met tig en dat gaat erg mooi.

wel een kleine cup gebruiken en maar een paar ampere. ga hiervoor een heel klein greepje kopen voor op het tig las apparaat.

een dc tig koop je al voor een paar honderd euro en dat zit echtgoed vast.

je kan kan met een tig ook rvs hard solderen met koper.
 
Back
Top