s-130 robbe

Ik heb vorig jaar een onbegonnen kit van de S-130 op de kop kunnen tikken en overweeg om hem dit jaar te bouwen. Ondertussen al verschillende bouwverslagen opgezocht en gelezen maar ik blijf toch met twee vragen zitten.
Graag zou ik de bijgeleverde motoren(mabuschi 4045) of ten minste twee ervan vervangen door outrunners, maar heb geen idee welke of hoe te berekenen.
De bijgeleverde asjes zijn voorzien van teflon busjes, is dit betrouwbaar of toch maar assen van Raboesh aanschaffen? De schroeven worden er sowieso toch 30mm van Raboesch.
Ik denk eraan hem te voeden met 3S lippo's,(die kan ik ook in mijn andere boten gebruiken)
Grts
Johnny

Ik heb vorig jaar een onbegonnen kit van de S-130 op de kop kunnen tikken en overweeg om hem dit jaar te bouwen.

Hmmm... Sterkte! Is niet het makkelijkste model om te bouwen. Sterer nog: met name de boeg (aansluiting van romp, dek en torpedobuizen schijnt een regelrechte modelbouwnachtmerrie te zijn...

Ondertussen al verschillende bouwverslagen opgezocht en gelezen maar ik blijf toch met twee vragen zitten.
Graag zou ik de bijgeleverde motoren(mabuschi 4045) of ten minste twee ervan vervangen door outrunners, maar heb geen idee welke of hoe te berekenen.
Ik kan je de Robbe buitenlopers van de Roxxy-serie aanbevelen. Die liggen in mijn S139 (1:35 Italeri) en draaien daar prima in met 30mm props met spitse naaf. Even zoeken in het topic over het 8e Schnellbooteflottile.
De bijgeleverde asjes zijn voorzien van teflon busjes, is dit betrouwbaar of toch maar assen van Raboesh aanschaffen? De schroeven worden er sowieso toch 30mm van Raboesch.

Ik neem aan dat je niet de asjes, maar de schroefaskokers bedoeld...
Probleem met deze boot is dat je de schroeven zo horizontaal mogelijk moet inbouwen. "Standaard" schroefaskokers kun je wel gebruiken, maar dan zul je vlak bij de schroeven funtionele uithouders moeten bouwen. En niet van kunststof, maar van messing.
Voor al mijn S-Boote heb ik de schroefaskokers zelf gemaakt. Schroefas 2mm messing, schroefaskoker messing buis 3mm inwendig met 2mm inwendig messing buis als lagertjes. Werkt prima.

Ik denk eraan hem te voeden met 3S lippo's,(die kan ik ook in mijn andere boten gebruiken) Grts
Johnny

Overkill. 2S, hooguit 9,6V Nicad is meer dan voldoende voor dit scheepje.
De S-Boot van Italeri is 1:35, die van Robbe 1:40 en dus iets kleiner.

Dit
full

is S-139 op 7,4V. Op volle kracht nét in de hand te houden, sneller moet het niet gaan, of ik heb een vliegbrevet nodig...

Laatst bewerkt door een moderator:
@Baggeraar, bedankt voor het extra leesvoer,
@Roel, dat het geen modelletje is om zo maar op één twee drie in mekaar te flansen is heb ik al lang ondervonden(en ook gelezen)
Model Boat Mayhem - Robbe S130, dit verslag zou ik als leidraad gebruiken maar momenteel werkt de link niet(domeinnaamserver niet beschikbaar).
Topic over het 8e Schnellbooteflottile had ik al eens doorgelezen maar zal er nog eens in zoeken.
I.v.m. de schroefaskokers zal ik en poging wagen met de originele(+ messing uithouders dan).
En vermits 3S overkill is zal het dan maar 2S worden.
Thanks heren
johnny

(3S raad ik natuurlijk alleen maar af zodat S139 de snelste blijft...:rolling:)

En Modelboatmayhem werkt via jouw link bij mij gewoon...

Gelukkig doet ie het nu weer, en hopelijk lijft het zo:D
Ik heb het filmpje van Lex gezien, enig idee hoe hard ze gaat?
Grts
Johnny

Ik heb geen ervaring met HK spul.
Maar... Is die setup niet een beetje overdreven voor dit scheepje?
Kijk eens wat er over het algemeen in de S100-serie van Italeri aan spul ligt...

Back