s.s. Furie

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Gkokkes, 10 mei 2008.

  1. Gkokkes

    Gkokkes

    Lid geworden:
    15 jan 2008
    Berichten:
    5
    Dag forumgenoten,

    Ik ben al enige tijd lid van dit forum, maar heb zelf nog nooit wat aangeleverd. Het leek mij leuk om een wat te laten zien van mijn (meerjaren) project, stoomsleepboot Furie in 1:25. Dit schip is gebouwd in houtbouw en opgeschaald van de originele NVM tekeningen.

    [​IMG]

    Omdat ik van jongs af aan al gek ben op stoommachines en zeesleepboten, leek het mij wel mooi om zelf een stoomschip te bezitten. De motorisering moest dus bestaan uit een stoommachine. De Wilesco machines waren voor mij geen optie, omdat deze ten eerste geen power hebben en ten tweede niet lijken op het origineel. Mijn keuze viel al gauw op de machines van Regner. Ik heb gekozen voor de Primus 2.0. Het betreft een 2-cilinder machine met een boring van 14mm en een slag van 17mm.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Deze machine is gekoppeld aan een ketel van Regner, de werkdruk is 3 bar. De stoomkraan zit in de ketel ingebouwd, de draairichting wordt gestuurd via de Stephenson-omkeerbeweging op de machine. De schroefas en de schroef (80mm) zijn beiden van Raboesch.

    [​IMG]
     
  2. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Mooi model hoor, blijft altijd een prachtig schip. Stoom aangedreven nog wel!
     
  3. Eemspoort

    Eemspoort

    Lid geworden:
    30 sep 2007
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Spijk
    Zozo, dat is een mooi project! Erg mooi machientje ook!
    Veel succes met de verdere bouw, dit word wel wat. ;)
     
  4. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Hoi Ger,

    Is de Furie al wat verder gevorderD? Ik heb haar nog zien liggen op sail2008 in Den Helder.

    Mvg,
    Edwin
     
  5. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Gkokkes

    Hoe lang ben je al bezig met de furie, zit er mooi uit.
    Heb je de ketel en de machine al onder stoom gehad?

    Groetje
    Klaas
     

Deel Deze Pagina