S14 First Flight !!!!!

Vandaag was het zover..... De nieuwe S14 heeft gevlogen.

Waanzinnig..... als op rails !!!
Ook voor het eerst de Neu 1512 op 4S met RFM 17x18 red.
Volgens de UniLog piekvermogens tot 4 kW en stijgsnelheden tot 70 m/s.

Enige aanpassing voor volgende week: zwaartepunt een fractie naar voren.
Alle roeruitslagen volgens de bouwbeschrijving. Ook hier zijn geen wijzigingen noodzakelijk.

Ik ben er klaar voor !!!

Janwillem

Jan Willem,

Top! Gefeliciteerd met je nieuwe kist!
Ben erg benieuwd, we zullen het zaterdag wel zien op de F5B meet!

Groet,
Gerben

JanWillem, TOP!

Hoe bevallen de kleuren?
Zonnebril nodig?

Ik verwacht je wel in een roze polo met een roze zonnebril ;-)

Mijne gaat denk ik niet vliegen, ik red het niet.
Komende 2-3 dagen ben ik weg en dan heb ik nog maar 1 dagje.
Gaat niet lukken.

Maar uhhh, heb je foto's van je S14?

GJ

Zo, gisteren weer een paar vluchten gemaakt met de S14.

Wat aan het experimenteren geweest met het zwaartepunt.
Nog steeds niet helemaal tevreden met het vlieggedrag.
Ik heb nog steeds het idee dat ie wat erg snel z'n snelheid kwijt is.
Wellicht toch de instelhoek iets kleiner maken.

Verder helemaal super, zeer voorspelbaar.

Janwillem

Janwillem,

wat weegt ie nu?
Ik heb het idee dat ie te licht is.
Hij mag zo tegen de 2100 gram wegen.

En anders Rudi even een mailtje sturen.

Mijn motor en regelaar zitten er nu in.
Ga straks verder met de stuurstangen in de vleugel.

GJ

Hey GJ,

Volgens mij weegt ie iets van 1650 gram. Maar dat mag volgens mij het probleem niet zijn. Bijna alle wedstrijdbakken wegen dat ongeveer.

En als ik blijf drukken op hoogte gaat ie ook als een raket.....
Alleen in neutraal wordt ie heel langzaam en zweeft als een ehh, zwever.....

Ik denk dat ik gewoon eens ga proberen of een stukje tape onder de voorkant van het stabilo iets verbeterd.
Zweeft ie wellicht iets minder, maar dat lossen we wel weer op met de zweef-stand.

Oh ja, mijn CC125 is direct na een vlucht net iets meer dan handwarm !!!! Schijnbaar werkt de koeling goed....

Janwillem

P.s. ik denk dat de excite in de verkoop gaat, dit is toch leuker :mrgreen:

Tja, dan zou ik zeggen, 2 laagjes isolatietape onder de voorkant van stabilo.
Kijken of dat scheelt.

Hoe heb je je koeling, zoals ik zei?
Dus geen gaten in de neus maar gewoon aanzuigen uit de romp en aan de prop er weer uit?

GJ

Koeling door de spinner, een gat in de neus net voor de regelaar en een kleine opening onderin het kielvlak.....

Werkt perfect. Motor en accu warm, regelaar net iets meer dan handwarm. (en dat bij ca. 4 kW !!!)

Heb je nu de Schulze regelaar ???

Janwillem

Mijn neus blijft volledig dicht, dan moet alle lucht vanuit de romp door de voorkant heen.
Geen last van stuwing of rare wervelingen.
Ik denk volgende week zaterdag de kist in te kunnen vliegen.

Ja, ik heb de Schulze 18.200F.
Hij zit al aan de motor gesoldeerd.
De geluidjes vallen een beetje tegen, geen muziekjes of zo, alleen een heel rustig toontje.

De nieuwe Plet met Schulze is ook besteld, dat word de aandrijving van de S16.
Dat spul is niet normaal te koop en ben ook benieuwd wat het verschil is met de "klantenmotor".

Ik ga nu wat stangetjes buigen en plakken.

Ik heb trouwens afdekkapjes, ik heb ze alleen wat te sterk gemaakt dus ik zal nog even een setje maken.

GJ

Met welke setup ga je nu de S14 vliegen ?
Ik ben heel benieuwd wat jou bevindingen zullen zijn.

Wat zijn de specs van die "speciale plet" ?
En is die S16 al onderweg ???

Janwillem

Mijn S14 heeft een Plet 220/37/A1 P4 met 7:1 gear.
4S lipo, eerst maar met wat oude packs, Kokam 4000, daar heb ik er nog wat van.
Regelaar de Schulze 18.200F.
Ontvangeraccu 7,2 lipo met 3 diodes.

Prop is dezelfde als jouwe, 18x19 met een +7 graden stukje.

Ben echt heel benieuwd.
Misschien dat ik hem eerst op een 17" prop probeer, effe de temperatuur meten en dan een tikkie hoger gaan.
Maar volgens Plettenberg kan deze setup, met 18x19 en +7 graden.
Dat schijnt heel te blijven.

Die nieuwe setup.
Dat word ook een oranje kist, de S16.
Exact dezelfde kleuren.
De Plet word de setup van het duitse team.
De regelaar is ook weer een Schulze 18.200 maar met aangepaste software.
Dat schijnt nog meer te leveren dan de motor die te koop is.
Ik laat me wel verrassen, ik weet alleen wat het kost (en dat is hetzelfde als een Neu met CC180 regelaar), de rest van de setup krijg ik nog te horen.

Hmm, het word donker.
Ik ga eten maken.

GJ

De instelhoek van het stabilo klopt vaak niet, zelfs bij Avioniks en andere top kisten is dit toch iets wat in de werkelijkheid toch niet zo is als met de computer bepaald was. Dus een tapje er onder aan de achter of voorkant en gaan met die banaan.

Let ook op dat bijvoorbeeld de Jappen en ook de Russen graag met een configuratie vliegen waarbij het hoogte roer een beetje naar beneden staat tijdens recht en snel vliegen. Zij vliegen namelijk meer een elipse tijdens de rakken dan een recht race parkoer.

Het bijkomend voordeel (belangrijk volgens hun) is dat je in de bochten dan meer hoogte uitslag beschikbaar hebt in de up richting. Niet zo zeer van de servo uit gezien maar meer bekeken in de zin dat een hele grote uitslag op een roer veel weerstand levert en weinig oplevert aan lift.

Persoonlijk vlieg ik met een vlak stabilo en dat betekend dus tapen, vliegen, tapen, vliegen tapen, vliegen tot het goed zit. Een maal voor de bakker vliegt hij op rails en krijg je bij geen enkele snelheid dat de neus omhoog of omlaag gaat.

Het zwaarte kunt wordt naar mijn mening bepaald door het overtrek gedrag van de vleugel. Overtrekt hij snel (valt over een kant weg met hard trekken) dan moet het zwaarte punt wat naar voren tot dat hij wat gemoedelijker is. Hoe gemoedelijk jij wilt dat hij is is natuurlijk een persoonlijke beslissing. Bedenk wel dat je vaak bij je laatste bocht geen hoogte meer hebt en een onverwachte snap roll de dood van de kist betekend.

Het is ook belangrijk om in de bochten de kist naar 90 graden te rollen en dan pas te rekken. Voorbij 90 graden is niet erg (dit komt de snelheid alleen ten goede) maar minder dan 90 betekend dat je meer een looping gaat trekken en dan ben je alle snelheid zo kwijt. Ook het trekken en rollen tegelijk produceerd heel veel weerstand omdat je roeren dan een butterfly/crow rem functie uit oefenen als je snap flaps gebruikt. Maar ook zonder snap flaps werk slechts minder dan de helft van de vleugel mee om lift te produceren en de rest alleen weerstand, tja dat werkt niet.

Veel plezier ermee!

Jos

Back