S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 22 jan 2006.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger ... voor elektronica en bedrading. Gewoon hars-kern soldeer gebruiken en verder niets.

    Na onderstaande twee grote quotes volgen de tips.



    S39, S65 en smeerseltjes/pastas horen niet in elektronica thuis. Met harskernsoldeer is een perfect resultaat verkrijgbaar. Heeft elke doe-het-zelf en elektronica-zaak liggen.

    Tips voor goed solderen
    * schone vertinde punt
    * solderen moet vlot/snel kunnen verlopen, daarom:
    * soldeerbout zwaar genoeg, te licht kan eigenlijk niet. Een lichte bout richt schade aan omdat het veel te lang duurt. Het is als langzaam een pleister verwijderen, in plaats van met een snelle ruk.

    Een slechte soldeerverbinding kan je een motor en/of regelaar kosten! Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat fabrikanten loodvrij soldeertin gebruiken (draden vertinnen, hogere smelt temperatuur) terwijl wij (nog) loodtin gebruiken (lagere temperatuur) gebruiken. Uitleg na de twee filmpjes en de grote quote, beginnend met Whenever a motor just quivers back and forth:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 788 - RC Groups .

    Solderen-van-een-ontvangeraccu (met in het begin hoe het niet moet)
    Solderen soldeerhuls en kwiklink

    Buitenbeeentje
    aluminium solderen met soldeertin

    [vid] How to sauder deans, bullet and multiplex connectors
    [vid] How to sauder Traxxas connectors
    Inline solderen van accu's (kop-aan-kont)
    Welke soldeerbout ?
    http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=14&t=28694
    Video's: Solderen (Do's and don'ts) (solderen elektronica/SMD's)
    Video's: Saudering Deans, bullet, Traxxas and Multiplex connectors
    Video's: Deans Connectors (verwijst verderop in dit draadje)

    DIY soldering jig - WFF
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Klasse, was bij mij al bekend, maar voor velen mischien nog niet, doe er je voordeel mee!
     
  3. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Vroegâh toen ik zo ongeveer voor het eerst soldeerde ben ik ook eens zo stupide geweest om het te gebruiken bij het solderen van een cellenpakketje. Het zat wel vast. Maar na verloop van tijd begonnen de cellen te lekken en werd het een grote bende. Sinds dien is het potje s39 niet meer uit de kast gekomen.
     
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Harde bewering: S39 is de oorzaak van vele rc vliegtuigcrashes, ongecontroleerd wegrijden van rc auto's en stilvallende bootjes op het water.

    Het moeilijkste is nog altijd om de "echte gebruikers" hier van te overtuigen. De failsafe krijgt de schuld, of e.o.a. storing.


    Dit draadje wordt nu nuttig gebruikt om deze gebruikers misschien toch te kunnen overtuigen, thanx.


    Groetjes A.
     
    EgonD vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat dit niet aan S39 te wijten was.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2011
  6. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Geen idee Ron, Wel toevallig dat het pakketje wat daar mee gesoldeerd is het enige is dat bij mij ooit gelekt heeft en bruin geworden is op de soldering. Andere solderingen, waarbij geen s39 gebruikt is, zijn perfect gebleven.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het bruin worden kan zeker van S39 komen, over het lekken heb ik mijn twijfels.
     
  8. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    bakpoeder oplossing in water, en daar mee schoonmaken ;)
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Dat landinsgestel of het mooie blikken tankje dat je zelf in elkaar hebt gesoldeerd met behulp van S39?
    Ja, dat werkt prima. Maar ook een beetje sterke zeepsop werk heel goed.
    De elektronica van je ontvanger of servo of zender of lader of....... vul je elektronische apparaat maar in?
    Nee, liever niet! Of beter: An me nooit niet! :evil:

    Nogmaals, ELEKTRONICA EN S39 GAAN NIET SAMEN!
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik heb het na dit draadje wel begrepen :roll: Gauw maar effe wat van die harskernsoldeer gaan halen vrees ik.

    Stevo
     
  11. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    En van dat vet uit een potje? (hebben we thuis niet maar gebruiken we op school bij techniek op printjes te maken)
    Dat werkte ook goed! Is dat schadelijk?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rugnummers moet ik hebben. Is het wellicht Purine? Nooit mee gewerkt, ik zou het niet weten. Lees eens wat er allemaal in zit, als er iets zuurs in zit, zeker niet gebruiken Harm.

    Hetzelfde geldt voor siliconekit, altijd de zuurvrije versie gebruiken. Ruikt het naar azijn dan zit er (azijn)zuur in.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Bijna al die soldeerhulpmiddelen zijn op de ene of andere manier niet geschikt voor de elektronica. Om zeker te zijn raad ik iedereen met klem aan nooit dat soort middelen te gebruiken als je gaat solderen aan elektronica.
    Gebruik alleen harskernsoldeer of speciale vloeimiddelen voor elektronica. Al die andere middelen zijn vaak hele goede soldeerhulpmiddelen maar dan voor het "grovere werk".
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even een schopje, ik zie de laatste tijd veel te veel (;)) discussies waarin boven beschreven rommeltjes geadviseerd worden.

    Als S39 een paar centimeter in litzedraad gekropen is (capilaire werking) kreeg je dat er nooooooooit meer uit.
     
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Als je weet dat S39 niets anders is dan ZOUTZUUR! waarin een hoeveelheid zink is opgelost, dan kan iedereen wel begrijpen dat S39 niet in de electronica thuis hoort.
    Met zoutzuur kan je binnen een paar minuten al je printsporen van je printje af etsen of in een paar dagen een gat maken in vol metaal.
    Gebruik zuurvrij soldeervet/pasta en/of harskernsoldeer.
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Elektronica moet je niet met S39 of welk ander vloeimiddel dan kunsthars gebruiken. Gebruik daarom altijd soldeer(tin) dat bedoeld is voor elektronica, daar zit automatisch als een harskern in dat in prima verhouding staat met de tin/lood-verhouding van de soldeer. Het is ook vreselijk belangrijk dat je een soldeerbout hebt die voldoende warmteafgifte heeft voor het doel waarvoor je het gebruikt. Als je niet ervaren bent met solderen (twee draden, soldeer en je soldeerbout gelijktijdig zonder hulpmiddelen gebruiken is ervaren :wink:) bedenk dan goed dat teveel warmte ook schade toe kan brengen aan de rest van de elektronica, SMD onderdelen kunnen van de printplaat afvallen bijvoorbeeld. Als je te weinig warmte gebruikt, of je soldeerbout kan niet snel genoeg op temperatuur komen, bijvoorbeeld omdat je een lip aan de accu wilt solderen en daarmee ineens een groot oppervlak wilt verwarmen, dan krijg je een koude las. Een koude las kan eveneens ontstaan als de te solderen oppervlaktes bewogen worden tijdens het hard worden van het soldeer. Dit kun je herkennen aan een dof oppervlak van de soldeer, een goede las glimt.

    Het solderen van draden door deze op een plaatje (tafel :?) te leggen is ook niet goed. Door het grote warmteverschil kan aan de kant van het plaatje een gedeeltelijk koude las ontstaan. Koude lassen scheuren makkelijk af (of trillen gewoon los) en maken slecht contact. Met als gevolg "onverklaarbare" storingen.

    Ook is het van belang om niet teveel maar ook niet te weinig soldere te gebruiken. Beetje oefenen met twee stukjes draad kan geen kwaad. De las moet zodanig zijn dat tussen alle individuele draadjes wel voldoende tin zit, maar je moet aan de buitenkan nog wel de draadjes kunnen zien zitten (waarbij dus de soldeer goed gevloeid is). Het vloeien kun je oefenen door een draadje 1cm. af te strippen, vast te pakken tussen duim en wijsvinger zodat je vanaf het einde van de draad zo'n 4 à 5 cm. hebt. Tussen pink en ringvinger het soldeer en dan het soldeer te laten vloeien. Breng het soldeer aan door deze op de punt van de soldeerbout te smelten, vanaf dit punt vloeit het soldeer beter (meer warmte, anders moet je eerst je draad heel veel verwarmen). Blijf soldeer toevoegen tot het net onder de isolatie van de draad gevloeid is. Haal dan de soldeerbout van de draad. Als je alles goed gedaan hebt met de juiste spullen, zal de draad tussen je vingers wel warm worden, maar je zult zeker niet je vingers verbranden. Is dit wel het geval, dan is de temperatuur van de soldeerbout te laag of heb je te lang de soldeerbout op de draad gehouden.

    S39 gebruik je om de leidingen van de CV, gas of water in je huis te solderen, of hobbywerkjes met koperstaaf. Voor alle andere dingen: NOOIT S39 of soldeerpasta's gebruiken. Alleen solder met kunsthars is goed. Lood soldeer je zonder vloeimiddel door te zorgen dat je voldoende warmte hebt en houdt in je soldeerbout. Blik kun je ook beter solderen met kunsthars als vloeimiddel.

    Soldeer met kunsthars en vaak ook losse kunstharspulver is te krijgen bij de elektronicawinkels (voorzover die nog bestaan :(). Conrad heeft dit in ieder geval. Goede soldeer heeft een lood/tin-verhouding van 30/70 of als je echt priegelwerk (bijv. SMD) doet 40/60. Meer lood betekent een lagere smelttemperatuur, maar minder sterke verbinding.
     
  17. hy,

    Kan je S39 dan ook best niet gebruiken voor kwiklinks te solderen of mag dit wel.

    grtn
     
  18. Simbolo

    Simbolo Guest

    S39 is juist uitstekend te gebruiken voor kwiklinks.

    Groet,
    Dave
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    www.airmodels.ontspant.nl
    _________________________________________
    Kan je S39 dan ook best niet gebruiken voor kwiklinks te solderen of mag dit wel.

    Dat gebruik ik voor al mijn kwiklinks! :!:
    Heb niets met elektronika te maken dacht ik zo. :idea:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  20. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als je het maar enorm goed afspoelt met heel veel water. plaatsen waar het zuur nog aanwezig is, vreet het gewoon verder in alles wat metaal is. En neem van mij aan dat dat heeeeeel veel schade kan veroorzaken.


    Oh en uh... Je mag het niet in de gootsteen wegspoelen, het valt onder de zwaar chemische ellende die je bij het chemo-station van de gemeente reiniging moet inleveren. Vraag blijft hoe je de resten op milieuvriendelijke manier weg krijgt. :?
     

Deel Deze Pagina