S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 22 jan 2006.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of loodvrije soldeer uit de vertinde draden verwijderen door verhitten en draadjes 'droogspetteren' zoals je dat bij tandenborstel of verfkwast met duim doet.
    Of het werkstuk met hoogste smelttemperatuur verhitten, als dat soldeer smelt, zal andere soldeer al zeker smelten.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat valt tegen Ron, over het algemeen werkt dat niet zo goed. Het soldeer hecht heel goed aan de draden en laat zich niet zo makkelijk "afschudden".

    Dat is feitelijk de enige manier. Nog beter is het om geen loodvrij soldeer en loodhoudend soldeer tegelijk te gebruiken. Helaas heb je niet altijd de keuze.

    Werken met loodvrij soldeer is eigenlijk niet veel anders dan met loodhoudend soldeer. Het is een kwestie van wennen en iets secuurder werken. De juiste temperatuur en een goed schone soldeer vlakken zijn altijd al belangrijke geweest. Met loodvrij soldeer is dit net even een stapje belangrijker geworden.
    Wat je met loodhoudend soldeer nog wel kon solderen lukt net niet meer of niet goed meer met loodvrij soldeer. Ook het gebruik van het juiste vloeimiddel is heel belangrijk. Je kan hetzelfde middel gebruiken als voor loodhoudend soldeer maar dan moet je wel rekening houden met de hogere soldeer temperatuur. Je zal wat meer vloeimiddel nodig hebben omdat het sneller verbrandt. Er blijft daardoor ook wat meer residu achter.
    Nu ik een paar jaar alleen nog maar met loodvrij soldeer werk (behalve thuis ;)) ben ik er aardig aan gewend en soldeer ik er net zo makkelijk mee als met loodhoudend.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Loodvrij vertinde stuk draad gewoon afknippen, stukje isolatie strippen, en vervolgens met loodsoldeer vertinnen.
     
  4. Patriek

    Patriek

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    EHTX
    Mijn dank heren :)

    Dat is wat ik ga doen. Ik hoop dat de draden lang genoeg blijven zodat ik de 8AWG draden niet zo ver verwarm/ tekort dat ik de lipo's sloop hehehe... Die chinezen zijn vaak overijverig als het gaat om voorvertinnen.. :rolleyes:


    -Patriek
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Ernst
    Hoe zit het met solderen en krimpen in de grote luchtvaart? Wanneer mag/moet wel/niet gesoldeerd worden (anderes oldeer-legering?)en wanneer mag/moet wel/niet gekrompen?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Toen ik nog bij Fokker werkte werden alle connectoren aan de kabels gewurgd. Solderen mocht niet! Een soldeer verbinding heeft een aantal nadelen die hem minder betrouwbaar maken.
    Het soldeer kruipt onder de isolatie en maakt de kabel stijf en onbuigzaam. De kans is aanwezig dat de kabel op den duur op dat punt door de trillingen breekt.
    De mechanische sterkte van een soldeer verbinding is kleiner dan van een wurg verbinding. Soldeer kan geen grote krachten opnemen en zal vrij snel breken.
    De elektrische eigenschappen van een wurg verbinding is beter dan van een soldeer verbinding. Ik heb een test meegemaakt waarbij men twee connectoren nam en daar een stevige stroom doorheen stuurde. De ene connector was (netjes) gesoldeerd de andere was gewurgd. De gesoldeerde connector had een hogere overgangsweerstand waardoor die verbinding meetbaar warm werd. Er kan zelfs een risico zijn dat zo'n connector zo warm wordt dat hij zichzelf lossoldeerd. De soldeerverbinding wordt er in ieder geval niet beter op.

    Er is wel een belangrijke voorwaarde voor het gebruik van wurg verbindingen. Ze moeten met zorg en heel precies gemaakt worden. Er zijn speciale tangen voor met een hele reeks instel mogelijkheden. Je moet die tangen dus goed afstellen op de juiste draaddikte en de gebruikte connector pen. Verkeerde instellingen of het gebruik van de verkeerde tang levert een slechte verbinding op die ooit een keer problemen kan geven. In de luchtvaart is dat absoluut "not done" dus wordt in zo'n geval de hele draadboom weggegooid en komt er een nieuwe in.
    Je ziet soms wel een mensen die een wurgverbinding op de ene of andere manier niet vertrouwen en die hem dan voor de zekerheid maar doorsolderen. Wanneer je dat doet maak je de verbinding eerder slechter dan beter maar dat realiseren die mensen zich niet.

    Let op, ik heb het hier over echt profesioneel gebruik van de juiste gereedschappen en niet over die (waardeloze) tangen die je bij de Gamma, Praxis of zo vindt. Net als de even waardeloze "wurg verbindingen" die je daarmee aanknijpt. Dat spul is voor de hobbyist zelfs niet echt bruikbaar en moet je als het maar enigszins kan volledig vermijden.
    Wanneer je ooit eens een echte wurgtang met de bijbehorende connectoren hebt gebruikt weet je wat ik bedoel.
     
  7. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    mooi verhaal ernst maar heb je ook een plaatje hoe een wurgverbinding er uit ziet en hoe je het maakt?
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Kijk maar naar een servo snoertje.

    Mvg Johan
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]
    Dit soort tangen over het algemeen in de prijsklasse 200 euro +, en vaak al niet eens te verkrijgen voor particulier. In de luchtvaart zullen mogelijk nog luxere uitvoeringen gebruikt worden.

    Net als een goede striptang welke niet aan de isolatie trekt waardoor bij het solderen de isolatie terugloopt door de hitte.
    [​IMG]

    En de wel bekende bouwmarkt tang ik zou er me auto nog niet eens mee repareren!
    veelste onbetrouwbaar. Ik misbruik ze alleen om boutjes in te korten ;)

    [​IMG]
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat is een beetje lastig want ik kan er niet zo erg veel van vinden waar het echt duidelijk op zichtbaar is.
    Een voorbeeld van een dergelijke krimptang zie je hieronder. Dit soort tangen werden zeer veel gebruikt bij Fokker. Voor zo ver ik weet zijn deze ook volop in gebruik bij de krijgsmacht. Dus bij de land-, zee- en luchtmacht.
    [​IMG]
    Met de zwarte knop stel je de draaddikte in. Aan de linkerkant zit een soort ton met daarin een kleine ton. Daar zie je een rode, gele en blauwe markering. Hiermee stel je de dikte en soort van de connector in. Aan de zijkant van de "ton" staat een tabel waarop je kan zien welke instellingen je nodig hebt. De juiste instelling is zeer belangrijk. Als jet een te dunne draad kiest knijp je de boel kapot. Kies je een verkeerde connector dan kan de draad niet vast genoeg komen te zitten. Alleen bij de juiste instelling krijg je een perfecte verbinding.

    Wanneer je HIER kijkt zie je een koffer met een hele reekst van die krimptangen en de daarbij horende hulpstukken.

    Op de onderstaande foto zie je een voorbeeld van het resultaat. Helaas niet zo heel erg duidelijk maar beter kon ik niet vinden.

    [​IMG]A
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2011
    michellambo vindt dit leuk.
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en als je dan een 50 polige hebt is het pielen geblazen hahaha !

    meestal doen dat draadboom dames ;)
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Daar zitten inderdaad vaak dames aan te werken. Die hebben echter een reeks van die tangen liggen die allemaal op een bepaalde connector en draad zijn afgesteld. Ik weet nog dat bij de draadboomafdeling van Fokker soms wel 20 van die tangen op een specifieke volgorde op een tafel lagen. Elke tang had dan ook nog een code zodat de dame in kwestie steeds de juiste tang pakte.
    Helaas ging dat ook wel eens fout maar dat waren gelukkig hoge uitzonderingen. Dat kwam altijd bij een test wel te voorschijn. En getest werd er veel en na elke stap. Voordat er zo'n draadboom in een vliegtuig ging was hij misschien wel 20 keer gecontroleerd en getest.
     
    michellambo vindt dit leuk.
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Gelukkig dat met bussen als A429 ipv A568 de bekabeling teruggedrongen is. Of het tegenwoordig nog veel dames zijn, betwijfel ik, dat vrouwen dat deden is ook een overerving uit WWII, als de mannen ze moeten vliegen, dan moeten de vrouwen ze wel bouwen he..
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Ifly

    Ifly

    Lid geworden:
    29 jul 2011
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Wijchen
    Leuk om te volgen!

    Ik soldeer al jaren met soldeer waar zilver in zit. Dit omdat het voor mij het fijnst en best soldeert! En alle middels zoals flux en s39 zijn chemische bestanddelen die je er gewoon niet bij wilt hebben! schuren, ontvetten en een warme bout is voldoende!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger ... voor elektronica en bedrading. Gewoon hars-kern soldeer gebruiken en verder niets.

    Na onderstaande twee grote quotes volgen de tips.



    S39, S65 en smeerseltjes/pastas horen niet in elektronica thuis. Met harskernsoldeer is een perfect resultaat verkrijgbaar. Heeft elke doe-het-zelf en elektronica-zaak liggen.

    Tips voor goed solderen
    * schone vertinde punt
    * solderen moet vlot/snel kunnen verlopen, daarom:
    * soldeerbout zwaar genoeg, te licht kan eigenlijk niet. Een lichte bout richt schade aan omdat het veel te lang duurt. Het is als langzaam een pleister verwijderen, in plaats van met een snelle ruk.

    Een slechte soldeerverbinding kan je een motor en/of regelaar kosten! Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat fabrikanten loodvrij soldeertin gebruiken (draden vertinnen, hogere smelt temperatuur) terwijl wij (nog) loodtin gebruiken (lagere temperatuur) gebruiken. Uitleg na de twee filmpjes en de grote quote, beginnend met Whenever a motor just quivers back and forth:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 788 - RC Groups .

    Solderen-van-een-ontvangeraccu (met in het begin hoe het niet moet)
    Soldering Guide for beginners
    Solderen soldeerhuls en kwiklink

    Buitenbeeentje
    aluminium-solderen-met-soldeertin

    [vid] How to sauder deans, bullet and multiplex connectors
    [vid] How to sauder Traxxas connectors
    Inline solderen van accu's (kop-aan-kont)
    welke-soldeerbout
    http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=28694
    Video's: solderen-dos-donts (solderen elektronica/SMD's)
    Video's: Saudering Deans, bullet, Traxxas and Multiplex connectors
    Video's: Deans Connectors (verwijst verderop in dit draadje)

    Verouderde links:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10207
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7072
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4420
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6212
    Over S65
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=45533
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Overigens, vanaf wanneer zal lood-houdend soldeer niet meer voor particulieren verkrijgbaar zijn?
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik denk dat dat nooit zal komen . :D

    Heb nog een halve kilo liggen , voorlopig nog genoeg dus.

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina