S550 Hexa

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door MaartenE, 26 okt 2017.

  1. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    Beste allemaal,

    Na jaren geleden een eerste (jammerlijke mislukte) poging te hebben gedaan heb ik besloten om het bouwen van een drone nogmaals te proberen.
    Vorige keer probeerde ik een tricopter te bouwen, geteisterd door rare aansturingsproblemen belande de tricopter in een hoek waarna ik het vergat. Bij de grote schoonmaak onlangs vond ik 'm weer en stond voor een dilemma: alles weg doen of het nogmaals proberen. Ik koos voor het tweede.

    De komende tijd zal ik regelmatig hier posten hoever ik ben en jullie adviezen zoveel mogelijk ten harte te nemen.

    Door diverse onderdelen van de tricopter te hergebruiken wil ik nu een hexacopter bouwen op basis van een s550 frame. Ik ben een verfent fotograaf en wil hier dan uiteindelijk ook een gimbal met een gopro gaan plaatsten, maar laten we vooral niet te hard van stapel lopen!

    De ingrediënten van deze bouw zijn:
    • S550 carbon frame;
    • 6x 20A 2~4S F330 48mhz ESC;
    • 800KV borstelloze motoren;
    • kk2.0 controller;
    • Turnigy 9x zender;
    • Turnigy 9x8C V2 receiver
    • 10" slow flying props;
    • Zippy flightmax 5000mAh accu.
    Het frame zit inmiddels in elkaar. Omdat ik geen held ben in solderen heb ik besloten om gebruik geen gebruik te maken van het bijgeleverde PCB. In plaats daarvan voorzie ik alle ESC's en motoren van bulletconnectors en krimpkousen.
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    544
    Locatie:
    West-Friesland
    Het enige advies wat ik je kan geven is om je flight controller te vervangen voor een DJI m Light of V2 versie ( als je budget toereikend is)
     
  3. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    Ik zal het straks is opzoeken hoe duur enz. dat is. Maar wat onderscheid de ene flight controller van de ander, betere auto-leveling enz.?
     
  4. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    In 't eerste bericht schreef ik dat ik niet zo'n held ben in het solderen en daarom had besloten om te gebruik te gaan maken van bullet-connectoren..

    Bedenk, een hexa heeft 6 motoren met ieder 3 kabeltjes. De (6) ESC’s moeten voorzien worden van 5 connectoren. Al met al dus 48 connectoren die ik aan de kabeltjes heb gesoldeerd. Oké het is dan zeker geen fijn elektrisch spul, zoals CMD’s, maar het heeft mijn soldeervaardigheid zeker te goede gedaan.

    Ik had na ontvangst met al mijn enthousiasme gelijk het frame in elkaar geschroefd. Helaas bedacht ik me gisteren pas dat op het ‘tussen’-niveau de flightcontroller dan wel de receiver moet komen dus het frame kan weer uit elkaar. Gelukkig had ik nog geen draadborgmidddel gebruikt.

    Vanochtend even werken en vanmiddag ben ik vrij. Dan ga ik gelijk maar mijn grootste angst onder ogen zien: kijken of de flightcontroller, motoren, esc’s en receiver elkaar bij dit project wel leuk vinden.

    Vorige keer had ik het gevoel dat mijn zender (tgy 9x) kapot was maar ik had géén idee hoe ik dit kon gaan testen. Iemand een suggestie? of kan ik dat pas bekijken als alles in elkaar zit?
     
  5. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    woops, dubbele post
     
  6. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.206
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Een kk2.0 is echt een FC uit het jaar o ;). Met een NAZA heb je inderdaad veel meer opties zoals RTH, GPS mode, IOC, RTH.

    Voor een platform als een F550 gewoon een veel fijnere FC.

    Tegenwoordig heb je ze compleet al voor onder de 90,- euro.

    Wat ging er mis de vorige keer ?
     
  7. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    Ik heb ze even bekeken die DJI fc's en inderdaad erg interessant! ik denk ook wel dat ik er een ga kopen máár ik wil eerst dit werkend krijgen.

    Geen idee wat er nu uiteindelijk fout ging met mijn eerste tricopter-build. Zodra ik mijn zender aanzetten gingen alle motoren lukraak om-en-om aan en uit, harder en zachter enz.
    Vandaar ook mijn idee dat er iets mis is/was met de transmitter.

    Omdat ik dat toen erg duur vond om te vervangen had ik alle ESC's een paar keer vervangen (waardoor ik er nu zo'n 12 heb). Idem voor de receiver (heb er nu 3 liggen), de FC (3x kk2.0 en 1x multiwii) en de motoren.
    en uiteraard kan ik inmiddels een eigen webwinkel beginnen in servos en servo leads
     
  8. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    Met behulp van tyraps zit alle elektra nu op z’n plek.

    Het kk2.0 bord kwam tot lezen, de receiver binde zich met de transmitter en de motoren (uiteraard nog zonder props) begonnen te draaien.

    Wanneer ik echter de FC op ‘receiver test’ zet zie ik dat één kanaal nogal merkwaardig doet. Wat ik ook instel qua sub(trim) of speel met de zender de ‘elevator’ blijft een beetje heen en weer springen tussen de 6 en de 65 (ook als ik niets doe en de transmitter met rust laat), zie de volgende afbeelding:

    [​IMG]

    De aileron is wel redelijk goed te krijgen maar lijkt moeite te hebben met het signaal: soms blijft de waarde (bij gebrek aan een beter woord) ‘hangen’. Dit gebeurt vooral als ik de knop naar een van de uiterste beweeg en dan loslaat zodat ie weer naar het midden gaat.

    Misschien is er dan toch echt iets mis met de remote?
     
  9. MaartenE

    MaartenE

    Lid geworden:
    11 apr 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Leusden
    Wat een opluchting, na wat speurwerk uitgevonden dat je op de afstandsbediening een stickcalibratie kan uitvoeren. Oke de uitleg was dan deels in het chinees maar ondersteund met wat spaanse youtube filmpjes is het me gelukt.
    De zender reageert nu dan naar behoren en de FC geeft dan ook keurig aan dat alles netjes in het midden staan en goed gekalibreerd is.
     

Deel Deze Pagina