S9650 op de staart. Waarom ?

Hallo, ik zie vaker dat de S9650 op de staart aanbevolen wordt en dat meerdere daar idd ook mee vliegen.
S9650 digitaal, steltijd 0,14/60gr. 3,6 kg kost 80 euro
S3110 analoog, steltijd 0,1/60gr. 1,6 kg kost 17 euro
Snelheid is bij de S3110 dus hoger, stelkracht is voldoende, kosten veel lager.
Waarom kies je dan toch voor S9650 ?
Digitaal preciezer ? Weegt dat op tegen de langzamere steltijd ?

Ik vlieg zelf met een T-rex 450SE met een 9650 en eentje met een Airtronics digitale servo op de staart en het verschil met vergelijkbare analoge servo's is erg groot. Ik vermoed dat het verschil ligt in het feit dat digitale servo's veel sneller kunnen acceleren en dus rond het middelpunt VEEL sneller zijn, dit komt door de digitale manier van aansturen van de servomotor. Bij een normale servo wordt deze met vaste pulsen aangestuurd, bij digitale servo's zijn dit variabele pulsen en daardoor versnelt de servo sneller. Uitleg hierover kun je vinden: http://www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf

Waarschijnlijk zullen deze digitale servo's ook nauwkeuriger zijn door het feit dat ze iets groter zijn dan een echte micro servo.

Cheers,

Richard

Ok, bedankt voor het antwoord. Futaba toelichting is duidelijk. Servo scoort beter in het "midden"gebied en zal de staart dus rustiger houden. Maar waarom dan de 9650. De 3154 nano is de helft goedkoper, kleiner en lichter, sneller en ook digitaal. Waarom kom je dan toch vaker de 9650 tegen en de 3154 eigenlijk niet ?

Interessante discussie aangezien ik ook zat te denken aan een digitale servo voor m'n trex (anders voelt die nieuwe 401 zich zo nutteloos :lol: ).
S9650 is te duur en te zwaar (26g), HDS 377 schijnt door te branden. Reviews over de HDS 577 verschillen, heb gelezen dat hij in normal mode goed werkt maar in digital warm wordt en door kan branden (Sietse gebruik jij hem in digital mode?), dus dan een beetje nutteloos om een digitale servo te kopen :wink: .
En het meest gebruikt is de HS-56hb die het -ondanks dat hij niet digitaal is- perfect schijnt te doen.
En dan de 3154 nano die ziet er ook wel interessant uit, slechts 8 gram! Iets sneller en half zo sterk als de 9650, misschien dus niet sterk genoeg?
Even de verschillende opties op een rijtje:
HS-56 (analoog) 0,12s 11g 1,2kg 25$
HDS-577 (digi) 0,12s 18g 3kg 30$
3154 (digi) 0,1s 8g 1,5kg 33euro
9650 (digi) 0,14s 26g 3,6kg 65$

Wat ik op de club veel hoor, is dat mensen overdimensioneren. De vraag is waarom de dure keuze.. duuder is beter denken mensen dan. Zeker bij helicopters is dat van toepassing, de helft vd. verkrijgbare upgrades is totaal overbodig maar pure bling. Niets mis mee, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal moet.

Welke servo wel en/of niet kan, durf ik je niet te zeggen.

bij een paar delen is dat het geval ja, maar een staartservo scheeld echt een wereld kwa performance als je een goede neemt.
ik heb de s9650 en hiju doet het erg goed, maar een kleine analoge zou ook goed kunnen werken.

Ik heb hem idd wel op digi. had niet gelezen dat ie dan door zou branden... maarja, ik zie wel hoe lang hij het houd. Vond het wel het proberen waard en tot nu toe doet hij het nog goed...

ben het zeker met je eens Hezik...

Af en toe zie je ook bv lui met volledig gepimpte heli's. T-Rex, DF36 enzo, alles ALU, dure brushless. beste van het beste. En wat denk je? ja hoor! Trainingsonderstel eronder en een beetje schuivelen over de grond.... :roll:

Kan ook met een standaard DF04...

HS 56 ging bij mij prima op de tail.
Todat ik een andere setup kocht en een hogere headspeed had.
Staart kon de troque niet meer bijhouden. En heb een 9253 erop gezet.
Natuurlijk wel helemaal overkill qua formaat! Maar houd hem wel op de plek.
Andere servo's heb ik geen ervaring mee.

Groet,
Tjerk ;)

Ik heb zojuist een HDS 577 besteld, ben benieuwd....
Zal ook even verslag doen hoe hij bevalt.

Nu weet ik het antwoord : Daarom
In een ander draadje hier (help mijn staart draait weg) is te lezen dat ik problemen met de staart had.
Eerst ben ik 3x een staartblad verloren (1 in de vlucht en 2x tijdens optoeren) terwijl alles goed stond afgesteld. Blad gewoon afgebroken in de bladhouder.
Hierop de 2e hands GY204 vervangen door de knots CSM560 en zie daar de staartbladen bleven eraan.
Nu oude ontvanger (PCM) eruit en vervangen door MPX IPD en tegelijk de CSM vervangen door een nieuwe GY401 en de S9650
Vandaag gevlogen en SUPER. Eindelijk een rustige staart, eindelijk echt vliegen
Nu alleen nog eens de PCM ontvanger er weer in om te kijken of het dan ook OK is.
Om de exacte oorzaak te achterhalen had ik natuurlijk alles stapgewijs moeten vervangen. Misschien dat deze servo het ook goed doet op de CSM gyro maar daar had ik het geduld niet meer voor.

Jammer dat er nog geen ervaringen met de 3154 gemeld zijn. Ben best wel benieuwd naar de prestaties.

Back