Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Boskoop
    Ik kan het van jouw tekening niet goed afleiden, maar als de 16,37 mm de verticale component van de afstand tussen draaipunt en aangrijpingspunt van de actuator is (en zo lijkt het), is het moment op de poot in totaal ingetrokken positie 6 kg x 16,37 mm = 98,22 kg*mm. Bij een pootlengte van 116,5 mm kan je daarmee 0,843 kg tillen, dus 834 g.
    Is de 16,37 mm de echte afstand tussen draaipunt en het aangrijpingspunt, dan neemt de arm-afstand t.o.v. het draaipunt af en moet je deze afstand( en dus ook het moment) delen door de wortel van 2 (bij een maximale hoek van 45 graden), en daarmee dus ook de liftcapaciteit. Dit wordt dan 843/1.4 = 602 g. Dat is ook waar jij om en nabij uitkomt, ik begreep alleen de rekenmethode niet. Bij dit soort situaties moet je altijd in momenten denken.

    Vwb. de oplossingen: je zou ook nog kunnen overwegen om de actuator schuin te zetten, zodat de kracht op de arm in de ingetrokken positie gunstiger wordt, dus meer in de richting van loodrecht op de arm. Helemaal loodrecht gaat waarschijnlijk niet, dan hou je te weinig moment over om 'm goed uit te draaien. Als je de mogelijkheid hebt kun je dat ook in de oriëntatie van de arm zoeken.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    ja, dat klopt. Er is wel ook een horizontale afstand, ik weet niet of dat uitmaakt.
    De lengte van 116,5mm is van draaipunt tot de as waar het wiel op zit. Ik dacht, dat is het punt waar het gewicht van het wiel op zit, maar misschien is dat fout gedacht. Een deel van het wiel zit daar natuurlijk boven, en een deel juist daaronder...

    Als de actuator sterk genoeg is, is het heel simpel en kan ik het gewoon zo maken. Als hij te zwak is, dan wordt het een duur experimentje......
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Boskoop
    Retract.jpg
    ( de 116,5 mm in de berekening klopt niet helemaal, eigenlijk moet je hier de horizontale component invoeren)
    Eventueel kun je de helft van het gewicht van de poot ook aan G toerekenen.

    Dat maakt niet uit, in beide gevallen is de gewichtsvector naar beneden gericht.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
    kvlasblom vindt dit leuk.
  4. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Hmm.... Een stuk massief aluminium met een diameter van 15mm en lengte 117mm weegt 57g, geloof ik. Ik begin te geloven dat zo'n actuator misschien toch wel sterk genoeg zal zijn.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Boskoop
    Denk er wel om dat alle krachten die tijdens de landing zijdelings op het wiel werken onverminderd (of juist versterkt) op de actuator werken. Als het een draadspindel type is zal het waarschijnlijk wel zelfremmend zijn, maar de hele actuator en de ophanging daarvan moeten dan bestand zijn tegen die krachten. Een complete retract heeft meestal(?) een ingebouwde vergrendeling, waardoor de krachten op het huis van de retract komen te werken, maar niet op de actuator.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  6. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.598
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Die zijdelings krachten zijn niet te onder schatten , bij het huidige ontwerp komen die helemaal op de “actuator” die daar waarschijnlijk niet voor gemaakt is. Vandaar dat er bij die commerciële mechanisme een kantel blok inzit die via de actuator pin deze krachten opvangt en Ervoor zorgt dat deze niet op de actuator komen.

    mooi project
     
    kvlasblom en femmo vinden dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    (verwijderd, onnodig bericht)
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2020
  8. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Vandaag 75 jaar geleden: de eerste vlucht van de Safir 126133093_4073859822629798_843369529618583544_o.jpg
     
    kvlasblom en Ramses vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.233
    Locatie:
    groningen
    Direct 9 stuks de lucht in! ;)


    Deze al gezien?



    Lijkt wel een speedmodel . . . :eek:


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2020
    kvlasblom vindt dit leuk.
  10. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    Den Haag
    wat een mooi vliegbeeld zeg
     
  11. kvlasblom

    kvlasblom Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.600
    Locatie:
    Heesch
    Ja, die ken ik, maar berichten zijn altijd welkom hoor!
     

Deel Deze Pagina