SAB GOBLIN .. bouwdraadje , verslagje , foto's ..

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door STRATUS, 4 mei 2012.

  1. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Gaaf echt een beest van een chopper!

    Msrx + Mcpx + Trex 450 3gx
     
  2. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Very nice Ronny, weer een top verslagske.

    dat plakrubber zit er dat origineel bij of is dat een bedenking van uzelf?
     
  3. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Kurt ,

    Die plakrubber zit bij de KIT van de GOBLIN .. ;-)

    Grtz
    Ron
     
  4. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    OK, we zijn er weer ,
    We zijn er even tussenuit geweest voor de 4 daagse meeting en we hebben ondertussen weer wat gedaan ..
    De GOBLIN staat volledig start klaar , nu nog even naar de Kurt voor de YGE 160 te programmeren ..

    Ik heb wel nog enkele vraagjes , misschien weet iemand het antwoord :

    Ik zoek naar de juiste settings van de regelaar voor de 4525-520 Ultimate motor , de timing enzoverder ? weet iemand hier de juiste settings van ?
    Dan bij het V STABI menu , ik gebruik dus de GOVERNER van de V STABI , het aantal polen van de motor is 10 , dit getal moet je normaal delen door 2 en dan moet je 5 ingeven bij het menu van de V STABI , maar dis is niet voor alle motoren zo , dus , is dit ook zo bij deze 4525-520 ULTIMATE ?
    GEAR RATIO van deze GOBLIN is 9.3:1 .. 22T pinion .
    Dan de settings of kalibratie van de eindpunten van de regelaar , moet dit gedaan worden via de prog kaart of moet dit gedaan worden met het menu in de V STABI , zoals Mr Mel het zo mooi laat zien in zijn filmpje ?
    Nu ik weet dat de waardes sowieso zo kort mogelijk bij 100 100 moeten liggen .
    Dus Throttle calibratie via de Prog Card of via de V STABI , wie weet het ?

    Ik heb dus al vele vragen opgelost gekregen via de mannen van het TEAM GOBLIN in Dossenheim op de meeting , ze vlogen bijna allemaal met de SAVOX servo's 2271 en 2272 op de heck , ze hebben geen last van servo uitval , en ze werken allemaal met de Hercules BEC op 14S .

    Enkele sfeerbeelden van de build ..

    De kabel van de regelaar naar de V STABI uitgang is gesoldeerd , we hebben de tekening gevolgd en zo is alles OK ..
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een klipje erop voor de kabel , deze hebben we nog nodig voor de YGE te programmeren .

    De regelaar heb ik met de transistors naar onder gemonteerd , 2 strapbandjes houden de regelaar op zijn plaats en vanachter heb ik een zacht kussentje van FOAM gelegd . , zo zit dit muurvast .. alle TEAM Piloten van WOH hadden dit zo en is prima volgens hun .
    [​IMG]
    [​IMG]

    De kabels zijn ( netjes ) weggewerkt en alles is dus ook een beetje beveiligd met een protection sleeve .. ook heb ik een extra KONTRONIK ferritring rond het kanaal van de gas gedaan ..
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    De staartservokabel is ook zo gemonteerd dat deze bij een eventuele crash eruit kan floepen .
    [​IMG]

    De heli is klaar , de V STABI 5.2 Software kan geprogrammeerd worden .
    [​IMG]
    [​IMG]

    LET OP de servo nulstelling had ik al op voorhand gedaan in het V STABI menu , de hevels daar kan je nadien zeer zeer moeilijk of zelfs niet meer aan ..

    [​IMG]

    nu nog even de regelaar instellen bij den Kurt en dan kunnen de eerste testvluchten volgen ..

    Grtz
    Ron
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2012
  5. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    een super verslag echt 1tje om straks op te zoeken:)
     
  6. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    95 % ready for maiden

    OK , we hebben gisteren uit puur enthousiasme de PROGCARD II naar de filistijnen geholpen door er 7.4 Volt op te zetten .
    Dus de GOBLIN blijft nog even GROUNDED ..
    De nieuwe PROGCARD III is besteld en deze kan voltage's aan van 3 .... 9 Volt . HV Setups zijn geen enkel probleem meer voor deze progcard .
    Ook heb ik enkele settings doorgekregen van WOH ivm de programmatie van de regelaar

    We gaan onderstaande settings dan ook programmeren als we de nieuwe progcard III in ons bezit hebben .

    18 grad Timing fest
    8 Khz Taktfrequenz
    Startup Speed z.B. Heli middle auswählen und mit Enter bestätigen.
    Gov. off wählen und 3 x mit Enter bestätigen.
    Startup Speed z.B. Plane middle wählen und mit Enter bestätigen.
    Zur Kontroller erfolgt hier ein anderer Bestätigungston

    ik hoop dat we met deze settings goed zitten , info volgt dus nog ..
    het enige dat ik dus nog moet weten als de polen van de motor in het V STABI software menu op 5 gezet moet worden ... het kan ook zijn dat we daar gewoon de waarde 10 in moeten plaatsen , ik hoop alsnog van iemand een antwoord te krijgen ... ;-)

    OK , So Far So Good ,
    We hebben gisteren de juiste draairichting van de motor al kunnen zien , ja ja , hij heeft even gedraaid , dus vandaar dat we ook de krimpkous hebben kunnen monteren over de motorkabels , deze kabels zijn bijmekaar gebonden met een velcrostrip , deze velcro strip dient ervoor dat de kabels van de motor niet doorgesneden kunnen worden door de strapband die er rond zit , ik ken al enkele medepiloten die gewoon een strapband gebruikt hebben om de motorkabels op hun plaatst te houden , maar helaas na enige 10 tallen vluchten snijd deze strapband in de krimpkous en zo komen de goudcontacten met elkaar in contact en de rest hoef ik jullie niet uit te leggen hé , het resultaat van dit is niet zo mooi ..
    Ook hebben we de servo ballinks op het tweede gaatje gemonteerd in de servohevels van MIKADO 4021 .. Dit geeft een prima resultaat in de V STABI SOFTWARE .

    enkele sfeerbeelden :

    De Ballinks op de MIKADO 4021 Hevels :
    [​IMG]

    De kabels van de motor , samengehouden met een velcro band en een strapband .
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Grtz
    Ron
     
  7. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Dju ja, jammer van men progcard :(:sleeping:, maar zoals ge zegt he te snel en misschien te enthousiast.
    Ik heb gisteren nog even gegoogled, en heb aardig lang moeten zoeken voorralleer ik vond hoeveel V ze mocht hebben, tis dus 6,5 en geen 8,4 met een vol geladen 2s lipo. Staat niets van in de handleiding en of op de site van yge.
    Maargoed,... ferm machine hebt ge daar staan, hoop in the next days dat de mijne arriveerd :thumbsup:
     
  8. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Prachtige bouwdoos! Netjes gebouwd, mooie machine.
    Heel veel plezier en succes er mee!
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Nog ff over dat polen gebeuren, de waarde die je bij de Vbar moet invoeren is het aantal magneten in de motor /2. dus motor heeft 10 magneten(zoals de ultimate), 5 invoeren. is de motor 8 polig, 4 invoeren.;)
     
  10. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ,

    bedankt , heb reeds de waarde 5 ingevuld in het V STABI menu .

    Grtz
    Ron
     
  11. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    man man man miserie miserie :(

    Just zo mooi weer om te maiden:cool:

    zou zeggen : neem uw cameraman/vrouw mee en posten die maiden :D:yes::yes:
     
  12. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Waar van plan de maiden te houden? Driepaal?

    Zou erg graag eens een goblin willen zien :D
     
  13. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Zondag (morgen) is er FLY-inn op de club Albatros aan de driepaal. Kom gerust kijken,
    dan zie je zeker de goblin, en nog veel meer...


    ps: denk dat hij vandaag stiekem alleen zijn maiden gaat doen:rolling:
     
  14. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    En het is zover , het is gebeurd , 5 vluchten hebben we reeds achter de rug , en de GOBLIN doet het prima .. ik ben een tevreden man ;-)

    Nu nog even de juiste lipo's aankopen voor deze heli , ik heb de GOBLIN gevlogen met Thunder Powers 3300 mA , maar dit is veel te weinig in mA , ik wil voor 4500 mAh Lipo's gaan maar weet nog niet de welke ...

    Ik heb tijdens het HEIDELBERG gebeuren met Timo Wendtland gepraat en hij vloog met de LiPo Packs modelleXXpert WHITE LINE 30C++ 6S in zijn heli 's , ook op zijn LOGO XXTREME , 7S wel te verstaan op deze heli .. en volgens hem doen ze het prima . Dus ik ben aan het overwegen om deze lipo's ook eens te proberen .

    Jullie lezen het wel wat het geworden is eerstdaags ,

    Grtz
    Ron
     
  15. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Ik heb een paar keer de vraag gekregen welke settings ik heb gebruikt voor mijn regelaar YGE 160 in combinatie met de ULTIMATE motor van SCORPION , bij deze :

    Timing : 18 °
    Brake : off
    Cut off type accutype : Slow down / lipo
    cut off voltage : 2.5 3.2
    Cells : 12
    Special Functions : Stop / Full speed ( zeker instellen op zender Throttle Calibratie )
    Act Freew. Gov. Mode : Freew. on , Gov Off , 3 x enter bij GOV off
    Gov. Mod P-GAIN : niets mee doen
    Gov Mode I - Gain : niets mee doen
    Start up speed : Heli Middle
    PWM frequency : 8kHz
    Startup Power : Auto 1-32 %

    Met deze settings en 13 ° Pitch en een headspeed van +- 2290 wordt de motor 62 ° en de regelaar 37 ° , let op , dit met een buitentemp van 28 ° ... want het was warm de afgelopen dagen in ons landje .. ;-)

    De V BAR settings :
    ( dit met zender FF10 Futaba )

    Normale mode Throttle curve : 0 93 93 93 93 93 93
    IDLE UP 1 : 93 93 93 93 93 93 93
    IDLE UP 2 : 100 100 100 100 100 100 100
    IDLE UP 3 : 30 30 30 30 30 30 30 ( AUTO ROTATION BAIL OUT functie )

    Zeker ook in het V BAR menu de Throttle calibratie eens overdoen , ik heb het toerental op 1300 ingesteld en zo met de slider op laag en op hoog toeren de motorloop laten inlezen zoals het op Mr. Mel zijn filmpjes te zien is .

    Dan als dit goed is , Governer Headspeed op 2300 , verhouding 9.3 , 5 polen ( dit is het aantal polen van de motor / 2 ) .

    Ik heb de GAIN van de GYRO ietsjes naar onder moeten brengen want in volle vaart vooruit wou hij gaan tracken , staat nu op 70 % .

    Cyclic movement staat op 8 ° ingesteld in het v stabi menu .

    Met deze settings vliegt deze GOBLIN heeeeeerlijk , strak , snel wendbaar , TOP gewoon .

    Grtz
    Ron
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2012
  16. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Ik heb de maiden live mogen meemaken en kan Stratus zijn bevindingen alleen maar bevestigen.
    Dat ding vliegt alsof het aan rails hangt .... van een TGV wel te verstaan :D.

    Prachtig machien met verbluffende prestaties !!

    Nog veel suc6volle vluchten ermee.
     
  17. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Zender FF10 + V STABI SETTINGS 5.2 PRO

    Zo , even een overzicht van de settings van de zender zoals ik ze geprogrammeerd heb in mijn FF10 van Futaba en de settings in het V BAR menu 5.2 PRO :

    De zender FF10 :

    NORMALE THROTTLE CURVE :
    [​IMG]

    IDLE UP 1 :
    [​IMG]

    IDLE UP 2 :
    [​IMG]

    IDLE UP 3 ( autorotation Bail Out Functie ) :
    [​IMG]

    V BAR SETTINGS :

    Ik gebruik een S BUS HV ontvanger :
    [​IMG]

    Alle punten op "0" en de endpoints close to 100 %
    [​IMG]

    Servo menu in V STABI :
    [​IMG]

    PITCH Travel 12.5 ° Pitch :
    [​IMG]

    Cyclic movement 8 ° :
    [​IMG]

    Heckrotor menu :
    Servo weg staat op 70 ingesteld .
    [​IMG]

    Toewijzing uitgangen V BAR sensor en uitgang ESC :
    [​IMG]

    Motor Calibratie , Throttle Calibratie , ( zie FILMPJE Mr Mel on YOU TUBE )
    [​IMG]

    Enkele andere settings :
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    In beide PRO settings van MAIN ROTOR en TAIL ROTOR staan de CONTROL loops aan , deze letten op jou vliegstijl , na een 10-15 tal vluchten zet ik deze uit ... dan zal hij het wel weten hoe ik met mijn sticks beweeg .

    Uiteraard is dit alles nog naar eigen smaak en vliegstijl in te stellen ,
    Deze settings werken TOP met mijn SETUP ..

    Grtz
    Ron
     
  18. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Gens ace lipo 4400 6s 35c lipo's

    OK , we hebben de LIPO's ,

    GENS ACE 4400 6S 35C ,

    Ze hebben de eerste lading achter de rug , en nu maar even wachten op goed weer .. ;-)

    We gaan dus eens een testverslagje maken van deze LIPO's ,
    Wat me opviel is de CEL 2 van Pack 1 achterwege bleef tijdens het laden , het was maar een cellgap van 0.010 --- 0.015 maar toch , je ziet het ook aan de grafiek .
    Pack 2 deed het gewoon goed , bijna geen celgap of voltageverschil tussen de lipo's .
    Beide packs waren op het einde bijna identiek geladen , Pack 1 had een interne weerstand van 6 en pack 2 had een interne weerstand van 7 .
    Allebei de packs hebben volgeladen een celgap van 0.002 Volt , dus gewoon goed ..
    Enkele foto's ,

    [​IMG]

    [​IMG]

    De grafiek tijdens het opladen :
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier zie je dat cel 2 van Pack 1 achterwege blijft , als is het maar een klein beetje :
    [​IMG]

    Het eindresultaat van PACK 1
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het eindresultaat van PACK 2
    [​IMG]
    [​IMG]

    nu vraag ik me eigenlijk af als dit kwaad kan , waarom laad cel 2 van Pack 1 niet zo op als de andere 5 cellen .
    iets gelijkaardigs heb ik ook aan de hand met een pack Thunder Powers 65C cellen , ze doen het nog altijd even goed , maar het opladen is net zo als deze van ACE , er blijft altijd een cel achterwege ..

    Nu nog vliegen met deze GENS ACE lipo's , ;-)


    Grtz
    Ron
     
  19. diamond206

    diamond206

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    93
    Locatie:
    sittard
    mooie lipo's,,,ik heb ze ook maar dan 5300mAH voor mijn Hirobo Cobra.

    Roger
     
  20. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Eerste 2 vluchten

    Vandaag prachtig weer hier in Dilsen - Stokkem ,
    De GENS ACE zijn geladen , dus op naar het vliegplein .

    We hebben uiteraard de eerste vlucht alles rustig aan gedaan , 1900 tr op de kop , TIMER op 5 minuten en daarna geland , Temperatuur lipo's , 28 ° ,
    Nog 35 % in de cellen .

    Dus OK ,

    Opladen dus :

    Wat me opviel is dat de beide packs nu wel TOP gebalanceerd zijn , beide packs hebben nog geen 0.010Volt verschil tussen de packs , ook de laadcurves zijn prima , geen enkele onbalans te zien op de curves .

    [​IMG]

    Pack 1 : na lading 2 , vlucht 1
    [​IMG]

    Pack 2 : na lading 2 , vlucht 1
    [​IMG]

    Ook de 2 de vlucht , 5 minuten gevolgen nu ietsje sneller , maar ook nu geen enkel probleem voor de GENS ACE lipo's ..
    Ze zijn nu weer aan het laden , en ook weer perfect in balans , een interne weerstand van 5 mOhm dus OK , morgen gaan we nog enkele keren rustig aan doen ( als het weer het toelaat ) en dan gaan we ze eens aan de tand voelen .

    Wordt vervolgd ..

    Grtz
    Ron
     

Deel Deze Pagina