SAB GOBLIN .. bouwdraadje , verslagje , foto's ..

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door STRATUS, 4 mei 2012.

  1. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
  2. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ja zo kan je wel aan de gang blijven he ;) ik ben zelf ook dagen bezig geweest met kiezen en of het achteraf de beste keuze is geweest weet je toch niet. Als je ze echt wil vergelijken zal je ze allemaal gelijk moeten belasten en dan kijken wat er gebeurd.

    De prijs/kwaliteits verhouding is niet het enige wat belangrijk is als bv het ene merk 300 cycli mee gaat en het andere merk 600 is de prijs al niet meer te vergelijken tenzij deze dan echt de helf kost.
     
  3. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei de mannen ,

    even een UPDATE ..

    De GOBLIN heeft nu een 15 tal vluchten achter de rug ..
    En ik kan nu een paar zaken aan jullie informeren ..

    De V BAR Settings zijn veranderd , ik heb een V BAR GOBLIN 700 File van Bert kammerer gekregen en deze doet het TOP ..
    Wie hem ook wil , doe me even een PB tje ..

    De riemspanning van de heckrotor heb ik wel al een paar keer moeten afstellen , de vier inbusbouten waar het heckrotor gedeelte mee vast staat moeten echt wel heel vast aangedraaid worden anders gaat de boel op en af ..

    De GENS ACE lipo's 4400 35 C doen het echt wel HEEL GOED ... 3.30 minuut vliegtijd en dan zit er nog 30 % in ... deze lipo's worden goed bevonden door mezelf ;-)

    Maar dan , ik heb een klein probleem , ik heb geen axiale speling op een van mijn beide heckrotorblade holders ..
    aan een kant is er een kleine speling axiaal , en dit hoort ook zo . maar de andere kant zit moervast , gaan axiale speling , wel speling van links naar rechts , maar niet op en af ..
    Ik heb deze al een paar keer los gehad , maar ik kan niets vinden , ik zal dit eens moeten bekijken met mijn clubgenoten ..
    Als het opgelost is laat ik het zeker weten ..

    MAAR DE EINDCONCLUSIE is ..
    Deze GOBLIN 700 is een RETE STRAKKE HELI ... TOP GEWOON ..


    Grtz
    Ron
     
  4. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hey Ronny,

    het probleem van de (geen) axiale speling heb ik ook een keer gehad met de metale tailbladegrips van RJX 90. Hier was de lagerkamer van één grip niet diep genoeg. Het was zelfs zo erg dat je de lager onderspanning zetten bij het aandraaien van de bevestigingsmoer op de hub. Misschien heb je er iets aan.

    Grtz

    Jos
     
  5. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Jos ,

    Ik heb het pobleem ontdekt en opgelost ..
    Ik heb alles weer gedemonteerd en ook de achterste rondel van de axiaal lager ..
    Deze was vast geplakt met groene locktite aan de lager van het heckrotorblad .
    Dus de mannen van SAB Factory hadden een klein beetje teveel groene locktite gebruikt , alles gecleand , ingeolied , terug gemonteerd en voila , de axiale speling is nu wel een feit ..
    Probleem opgelost ..

    Thx voor de INPUT Jos ..

    Grtz
    Ron
     
  6. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Update

    We hebben nog wat zaken veranderd aan de GOBLIN ..

    De canopy bevestiging is prima , maar de lak rond de openingen kan niet zo tegen het aluminium van de schroefdoppen die de kap vasthouden .
    Een simpele maar effectieve oplossing voor dit probleem is ..
    SHIMS van 0.5 mm x 10 mm .
    Even de zaak cleanen , ontvetten , de shims heb ik er gewoon opgelijmd met Groene ZAP , ook van de binnenkant wat ZAP erin laten lopen , versneller gebuiken en dit is al een stuk beter .

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan heb ik mij ook een telemetry systeem aangeschaft om de LIPO's in REAL TIME in de gaten te houden , 2 alarmen zijn ingesteld zodat we deze zeker niet te leeg kunnen vliegen ..
    De Hoofdunit zit op de zender , en de RX ontvanger ( 12 gram ) zit in de heli ..
    Zo kunnen we de LIPO's nog beter in het oog houden .

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als laatste heb ik het probleem van de heckrotorriemspanning aangepakt , de UNIT aan de achterkant van de staart is van CARBON maar is te glad , dus we hebben de onderkant van de alu inbus houders opgeruwd met schuurpapier , ook de FIN zelf hebben we opgeruwd , ontvet , en alles weer goed aangedraaid ..
    Ik ben eens benieuwd als dit gaat helpen ..

    [​IMG]
    [​IMG]

    We zijn ook bezig met een ontwerp op de lipo's er beter ( sneller ) vaster er in te kunnen plaatsen , er wordt een nieuwe LIPO houder uitgetekend , meer daarover als het klaar is .
    Het materiaal hebben we al , Epoxy plaat van 1.5 mm dik .. hier komen , als alles goed gaat , 4 nieuwe LIPO houders uit die de zaak beter en montage sneller moeten maken .

    [​IMG]

    Grtz
    Ron
     
  7. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Battery tray goblin 700

    We hebben de tekeningen klaar , nu even een e mail sturen naar Mr Jos ..
    En dan komt alles goed ..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Grtz
    Ron
     
  8. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hey Ron, ziet er goed uit. Breng snel die plaat binnen en email mij de dwg. Kan ik alles voor bereiden en klaar terwijl je wacht :) .

    Grtz

    Jos
     
  9. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Jos ,

    Das goed , stuur je me even je e mail adres nog een keer via PB ..

    Thx ..

    Grtz
    Ron
     
  10. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Je hebt een PB
     
  11. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Update

    We hebben het DESIGN lichtjes aangepast ,
    De uitsparingen in de eerste tekeningen waren te groot daar de lipo's later bevestigd worden met VELCRO .
    Deze nieuwe tekeningen kunnen ( hopelijk ) gefabriceerd worden ..
    Wordt vervolgd .

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Grtz
    Ron
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooi programma he, dat Inventor:)

    Tipje, voor bij je IDW's om ze duidelijker te maken, ga eens naar styles editor, dimensions, dimensions ISO, en zet de leading en trailing zero's uit. dat zorgt ervoor dat die onnodige nullen weggehaald worden en dan wordt de tekening wat duidelijker:)
     
  13. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Anko ,

    Merci voor de TIP , ;-)

    Grtz
    Ron
     
  14. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Goblin battery trays

    Zo , we hebben 4 uitgefreesde battery trays ..
    Mag ik Jos nogmaals bedanken voor dit prachtige werk ..
    Dus allen naar Jos voor betaalbare Freeswerken uit te voeren , hij heeft een prachtig zelfgemaakte PC aangestuurde machine .. ;-)

    Het resultaat :
    [​IMG]
    [​IMG]

    We hebben alles gemeten en de gaten uitgeboord in de originele tray .
    [​IMG]
    [​IMG]

    De bouten op maat gemaakt :
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ingelijmd met 10 minuten epoxy :
    [​IMG]
    [​IMG]

    Velcro erop en zo kunnen we binnen enkel seconden de LIPOS verwisselen en ze zitten ook nog eens stevig vast ..
    [​IMG]
    [​IMG]

    Grtz
    Ron
     
  15. court99

    court99

    Lid geworden:
    6 mrt 2011
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Belgique, Limburg
    Knap gemaakt die lipo trays :cool:......

    telemetrie is ook vet, lekker handig, gewoon de balancerstekker er op steken
     
  16. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Wat biedt die Quanum telemetry van voordelen tov de ingebouwde Futaba of Spektrum telemetrie in de betere zenders van die merken?
     
  17. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ,

    Ik heb zo nog geen zender van FUTABA , dus ik kan daar nog niet over oordelen .
    Nu kan ik gewoon de Celspanning in de gaten houden en dat is het hoofddoel .
    en voor de prijs is het een TOPPER ..

    Grtz
    Ron
     
  18. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    En nog een kleine UPDATE ...
    Ik heb weer enkele kleine zaakjes veranderd .

    OK ,

    De battery trays doen het SUPER , ik ben bezig met een NEW DESIGN om het nog gemakkelijker te maken .. wordt vervolgd .

    De GENS ACE Lipo's 4400 35C 6S lipo's doen het geweldig ..
    35C , maar daar is niets van te voelen .. TOP dus , 4 mOhm inwendige weerstand nog steeds na 15 vluchten en een 0.002 Volt verschil tussen de cellen onderling . ;-)
    We zijn dus zeer tevreden over deze LIPO's .

    Maar Maar MAaar MAAAAAAAAAAAAAAAAAAr :

    De timing van de motor stond op 18° , de motor wordt met deze mooie en warme zomerdagen toch een 80 ° en dat is te warm ... hmmmm of toch niet ?
    Ik heb toch de timing iets naar onder geschroefd , allee ingesteld via de YGE Program Card .. nu heb ik nog 12 ° timing ... en de eerste testvluchten zijn beter , allee het is te zeggen KOELER ...
    De FLAT LINE Throttle curve stond op IDLE UP 2 op 95 % deze heb ik naar 97 % gebracht en de GOBLIN is weer zoals voorheen , misschien een ietsie pietsie minder vinnig , maar allee , ik kan er mee leven ... motortemp is nu nog 70 ° ..
    De volgende dagen , hopelijk met het zelfde warme weer als nu zullen we meer testen doen en de resultaten hier posten ..

    Dan heb ik nog steeds een blijvend probleem met de heckriemspanning op peil te houden .
    Ik heb de zaak vanachter wat opgeruwd , de carbon is nogal glad , en hopelijk blijft de spanning nu op peil ..

    So far so good ...


    Grtz
    Ron
     
  19. cure

    cure Guest



    Leuke thread dit! Maar moet bekennen, toen ik dit zag, brrrrrr :S. Nog niemand over gehoord, verschuiving is en kan niet aan de orde zijn met het standaard ontwerp.

    De binnenzijde van de boom is behoorlijk ruw en erger nog, niet vlak. Daarom zijn de locking elements aan de binnenzijde van de boom met foam voorzien, dit zorgt voor een evenredige krachtenverdeling (foto). Zie hoe dik de carbon locking elements zijn waar de moeren inzitten? Dit heeft een reden :). Voorwaarde voor voldoende klemming van de tailcase is dus dat het foam bijna volledig gecomprimeerd wordt. Oftewel je mag en moet die vier bouten best hard aandraaien, i.t.t. 95% van de rest de heli. De tail case zal niet verschuiven :).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2012
  20. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei ,

    Ik heb ze een klein beetje moeten opruwen , ik moest wel , want de bouten waren inderdaad VEEL VEEL vaster aangedraaid dan de rest van de heli ..
    Nu je moet wel opletten met deze bouten , want als je ze uitrekt , dan gaat de spanning er ook vanaf .
    Ik ben op zoek naar sterkere boutjes , die van RCSREWZ eventueel ..
    En als ik zeg vaster , ik had bijna schrik dat ze gingen afbreken ..
    En die blokjes met die FOAM die blijven inderdaad op hun plaats zitten , maar de verticale fin die verschuift .. en de boutjes waar de alu houders opzitten klemmen die fin op de tailboom .. en dit geheel is te glad naar mijn inziens .
    Dus ik heb de tailfin waar de boutjes tegen klemmen ietsje opgeruwd , zie de foto , maar als de boutjes ook maar ietsje uitrekken , dan lost dat geheel en is de spanning op de riem minder ... niet catastrofaal minder , maar voor goed te zijn moet je de riem dan weer aanspannen zodat de aluhouder van voor weer gelijk komt te zitten met het frame .
    Maar goed , ik ga vandaag nog eens vliegen en dan zal ik zien wat de riemspanning doet .
    Maar ik begrijp je uitleg ten zeerste en had zelf ook nooit gedacht dat ze konden verschuiven , maar helaas , het is toch gebeurd .
    Maar ik houd jullie op de hoogte via deze weg .. van de resultaten ..

    Grtz
    Ron
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2012

Deel Deze Pagina