Richard Branderhorst
PH-SAM
In mijn Tuono zitten twee stevige saddle tanks, bij elkaar 7 liter! (in feite veel teveel voor deze kist en zijn 180 IQ Hammer.)
Ik vlieg met een setup dat ze in serie geschakeld zijn, eerst raakt de rechter tank leeg, voordat de linker begint.
Nou vliegt de kist prima, maar het enige wat ik niet weg krijg is een weglopen van de neus in een looping. Hij trekt naar Links alsof het rudder naar links staat en maakt er een lichte spiraal van. Idd kun je het wegsturen met rudder naar Rechts.
Alles staat recht aan de kist, ook de motor en de thrust tube, roeren of flaps bewegen niet omhoog als er door het flinke trekken, veel druk onder de vleugels zit.
Nou was ik gisteren bij Dick van der Vecht en die vermoed dat de kist niet in balans is, dus met een zware linker kant.
Nou heb ik de gewichten nagemeten maar er zit tussen de vleugels plus neptanks geen 10 gr verschil.
Maar ik zit nu te denken dat het mogelijk aan de tanks kan liggen. Doorgaans tank ik de kist niet vol, dus start ik met een half volle rechtertank en die raakt leeg en dan heb ik drie kg aan de linker kant. Alhoewel de tanks dicht bij de langsas liggen, lopen de tanks een eindje door in de vleugel stukken., dus het geschatte zpt van een tank ligt toch een dikke 12cm uit het midden.
Als ik het brandstof systeem nu eens verander van in serie naar parallel, dan heb ik dat probleem opgelost. Mijn F16 destijds had achter de motor twee saddle tanks en die leegden ook tegelijkertijd.
Denk ik nu iets verkeerd? Ik heb uiteraard vlak voor de pomp een UAT in gebruik.
Ik vlieg met een setup dat ze in serie geschakeld zijn, eerst raakt de rechter tank leeg, voordat de linker begint.
Nou vliegt de kist prima, maar het enige wat ik niet weg krijg is een weglopen van de neus in een looping. Hij trekt naar Links alsof het rudder naar links staat en maakt er een lichte spiraal van. Idd kun je het wegsturen met rudder naar Rechts.
Alles staat recht aan de kist, ook de motor en de thrust tube, roeren of flaps bewegen niet omhoog als er door het flinke trekken, veel druk onder de vleugels zit.
Nou was ik gisteren bij Dick van der Vecht en die vermoed dat de kist niet in balans is, dus met een zware linker kant.
Nou heb ik de gewichten nagemeten maar er zit tussen de vleugels plus neptanks geen 10 gr verschil.
Maar ik zit nu te denken dat het mogelijk aan de tanks kan liggen. Doorgaans tank ik de kist niet vol, dus start ik met een half volle rechtertank en die raakt leeg en dan heb ik drie kg aan de linker kant. Alhoewel de tanks dicht bij de langsas liggen, lopen de tanks een eindje door in de vleugel stukken., dus het geschatte zpt van een tank ligt toch een dikke 12cm uit het midden.
Als ik het brandstof systeem nu eens verander van in serie naar parallel, dan heb ik dat probleem opgelost. Mijn F16 destijds had achter de motor twee saddle tanks en die leegden ook tegelijkertijd.
Denk ik nu iets verkeerd? Ik heb uiteraard vlak voor de pomp een UAT in gebruik.