Sagitta 600 => Hellingzwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 18 mei 2021.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Sagitta 600 scratchbuild bouwverslag:

    In de eerste (openingspost) van m`n Komet bouwverslag van eind 2019 zei ik het al...
    De Sagitta vind ik persoonlijk een van de mooiste (non schaal) 2 meter zwevers :yes:
    Afgelopen dagen toch maar begonnen met de bouw ervan:

    Span: 78-3/4in
    Area: 600 sq in
    For 3 channel RC.
    Model # pl-865.
    Designed by Lee Renaud.
    Plan featured in RCM 5-82
    Kitted by Airtronics:

    [​IMG]

    De bouwtekeningen zijn te downloaden van de Outerzone website:

    [​IMG]

    De Sagitta is te bouwen in meerdere uitvoeringen welke op tekening aangegeven staan.
    "Standaard" is een RES uitvoering (rudder, elevator, spoilers), deze uitvoering heeft poly-dihedral.
    Ik ga mijn Sagitta maken als hellingzwever, dus lichte mono-dihedral i.c.m. ailerons (geen spoilers).

    Dit plaatje vond ik op internet van een Sagitta 600 in helling uitvoering, zo ga ik `m dus ook maken:
    (wel ander kleurenschema, mijn Sagitta wordt geheel zwart)

    [​IMG]

    De bouwtekeningen gedownload van Outerzone en deze geplot op m`n werk.
    Ik ben inmiddels al wat verder, zal binnenkort verslag bijwerken tot waar ik nu ben.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2021
    MicropropSport en Berrie vinden dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuk! Abo'tje :)
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    mooie kist, die helling uitvoering heel gaaf. hier wat info over het profiel (zitten wat bijzondere eigenschappen aan, die aan de helling veel goeds beloven).
    http://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#e205
    ik heb een keer een sagitta 900 doorgekopt (oeps). ik was op een helling in dld met mijn kist aan het rommelen, hoofd beetje voorover. (beetje achter de rand van de helling uit de wind aan de achterkant) ik hoor iets van een roep, kijk op, buk meteen weer *bats een sagitta 900 over mijn achterhoofd doorgekopt naar de lift zone. sagitta verder vliegen, al goed :) gelukkig had ik niet mijn hoofd 10 cm hoger op dat moment. maar liep weer goed af en een leuke anecdote achteraf :)
     
    ramses en peytr vinden dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja, de E205 is een goed profiel, in ieder geval voor een model als de Sagitta.
    Bij lage Reynoldsgetallen is het profiel ronduit slecht, maar als hij gaat 'planeren'is hij echt goed.
    De Sagitte heeft een flinke koorde en zeker als je hem op de helling met wat ballast vliegt zal het een fijn profiel zijn.
    Wanneer je hem als floater in het vlakland wilt vliegen en zo licht mogelijk wil hebben zijn er duidelijk betere profielen.

    Het is inderdaad ook een heel mooi gevormd toestel.
     
    lecraM en ramses vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank voor de leuke reacties :)

    :rofl:

    Ben ook zeer benieuwd!
    Ik ga deze Sagitta ook alleen aan de helling vliegen, er komt ook geen hoogstarthaak onder.

    .
    Start bouw:
    Begonnen met het uitknippen/snijden van de vleugelribben uit de bouwtekeningen:

    [​IMG]

    Alvast een achterlijst in profiel geschuurd, op maat gemaakt en vastgespeld op de bouwtekening.
    De ligger bestaat uit 2 vuren latjes (en later balsa webbing):

    [​IMG]

    Overnemen van de vleugelribben op 1,5mm balsa:

    [​IMG]

    De ribben uitgesneden en gepast over de tekening.
    Vleugelrib no.5 klopt niet en blijkt bijna even groot als no.4 op tekening te staan.
    Een nieuwe vleugelrib no.5 gemaakt als gemiddelde tussen vleugelrib no.4 en no.6:

    [​IMG]

    De vleugelribben op de vuren ligger gestoken en haaks verlijmd.
    Onder de eerste drie vleugelribben een reststukje 1,5mm balsa, daar komt later nog indekking.
    Bovenste vuren ligger erin gelijmd en laten drogen:

    [​IMG]

    Vleugel voorlijst van balsa in vorm geschuurd en op de ribben gelijmd.
    De onderste 1,5mm balsa indekking op maat gesneden:

    [​IMG]

    De onderste indekking verlijmd en met spelden en klemmetjes gefixeerd:

    [​IMG]

    De balsa webbing vast voorgesneden (misgeteld, iets te veel gesneden :rolleyes:):

    [​IMG]

    De balsa webbing verlijmd en met spelden en klemmetjes gefixeerd tijdens het drogen:

    [​IMG]

    Origineel bestaat de vleugel uit twee helften welke op de romp gestoken worden.
    Ik heb besloten de vleugel uit 1 stuk te maken, dat vind ik persoonlijk met 2 meter prima te doen.
    Hierdoor zal ik de romp iets moeten aanpassen en een vleugel middenstuk moeten maken.
    Hier het vleugel middenstuk met een 5mm vliegtuigtriplex vleugelverbinder:

    [​IMG]

    Het middenstuk verlijmd met 30 min. epoxy aan de vleugelhelften en laten drogen onder gewicht van wat lood accu`s:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
    Berrie, strutter, lecraM en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De ailerons maak ik later in de vleugeltips.
    Eerst verder met de staartvlakken.

    Het stabilo is "all-flying" en wordt eerst in 1 stuk gebouwd en later doormidden gezaagd.
    De basis is een voorste deel van 6mm balsa, een achterlijst en 6mm diagonalen.
    Het stabilo wordt als een plank opgebouwd en daarna in profiel geschuurd.

    Er zitten twee messing buisjes in waar later twee stalen verbindingspennen in schuiven.
    Deze worden in het middenstuk gelijmd met 30 min. epoxy:

    [​IMG]

    Klaar om doormidden gezaagd te worden:

    [​IMG]

    Op tekening staat voor de aansturing van het stabilo een flexibele bowdenkabel getekend.
    Ik maak de aansturing liever d.m.v. een heveloverbrenging.
    Bij een 2mm ballink de kogel eruit gedrukt en een messing busje erin gelijmd, omwonden met draad:

    [​IMG]

    Deze verbonden met een kwiklink en de hevel gepast... alsof het ervoor gemaakt is ;)

    [​IMG]

    De zijkanten van het kielvlak heb ik van 0,8mm vliegtuigtriplex gemaakt.
    Van 1mm vliegtuigtriplex een "boxje" gemaakt voor de hevel:

    [​IMG]

    Van balsa de constructie van het kielvlak gemaakt:

    [​IMG]

    Van balsa het richtingsroer gemaakt, de staartvlakken zijn nu klaar om in vorm geschaafd/geschuurd te worden:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    strutter, lecraM en bipeflyer vinden dit leuk.
  7. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf! ik heb zelf dat eppler "effect" ervaren, met een Robbe Disco (ARF). vloog hier "niet goed", maar aan de helling wel echt goed. vleugel balsa ingedekte Dbox tot de ligger. makkelijk tegen de wind steken, heel goed sturen, ook nog heel hoog gaan. (effectief, goed helling lift gebruiken kort gezegd). goede L/D bij zulke wind dat men meestal iets vlotter vliegt in andere woorden. maar in NL in de wei als HLG heel ander effect, moeilijk vliegen, hard dalen. (iig dat het heel erg opviel voor dezelfde kist).
    dat is evt nog te fixen met een turbulator strip oid. maar als je alleen aan de helling vliegt met meer dan minimale wind, hoeft dat niet. zelfs handig voor landen (echt) dat effect. zulke profielen zijn te herkennen door een net wat sterkere bolling in het verloop net achter het dikste punt, en dan weer iets minder sterk gebold (typerende hobbel).
    als daar een stukje voor, een randje zit of een "stringer", worden de effecten bij langzaam vliegen wat "beter". op de tekening is dat bollinkje ook te zien.
    wil zelf ook nog eens iets maken met zo'n profiel. want vloog echt goed aan de helling. heb niet kunnen vinden welk profiel die had maar denk echt E205 ook (minder goede keuze voor HLG maar wel echt goede hellingzwever door).
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt voor je leuke reacties :)
    Je maakt me nieuwgierig, ik ga me meer in het Eppler 205 profiel verdiepen.
    Zag dat het een veel besproken vleugelprofiel is op diverse fora!

    Omdat ik geen insteek vleugels maak, maar een vleugel uit 1 stuk moet de romp iets aangepast worden.
    De wortelrib op de romp gelegd om de sparing voor de vleugel af te tekenen:

    [​IMG]

    De twee rompzijkanten uit 3mm medium hard balsa gesneden:

    [​IMG]

    Een 4x4mm medium hard balsa latje aan de randen gelijmd:

    [​IMG]

    De stuurstangen in de romp vastgezet:

    [​IMG]

    De spantjes ertussen gelijmd, ik heb twee spantjes meer in de staart gemaakt.
    Op tekening staan daar geen rompspanten, maar het is sterker en dan kan ik de stuurstangen beter geleiden:

    [​IMG]

    Balsa rug en bodemplaat erop gelijmd:

    [​IMG]

    Sagitta rompje in wording:

    [​IMG]

    Genoeg ruimte voor de rc inbouw in het ranke neusje.
    De romp moet nog helemaal in vorm (rond) geschaafd en geschuurd worden:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
    strutter vindt dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De onderdelen van m`n Sagitta in aanbouw (vorige week donderdag begonnen met de bouw):

    [​IMG]

    Mooi slank en rank zwevertje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zover ben ik nu, het verslag is bijgewerkt tot de huidige staat van de bouw.
    Verder met het maken van de ailerons

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnold 85, aurectar, strutter en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Gaat vlot zo en netjes, leuk om te volgen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    heel gaaf! elders op aerodesign is een vergelijking van E205 en SD7037, en conclusie men kan beter SD7037 nemen, maar, ik zou voor een hellingzwever zo E205 kiezen. SD 7037 heeft een heel andere vlieg dynamiek (historisch een goed F3J profiel, vliegt meer "floaty"), ook veel groter moment coefficient (niet helemaal 2x zoveel). naar ik begrijp maakt dat meer aanspraak op krachten op het stabilo, wat daar meer weerstand heeft (in de praktijk). die Disco vloog ook absurd goed voor een HLG aan de helling. propere helling zwever. dit ook wsl, ik zou iig geen zorgen maken, de belangrijkste punten zijn wel in kaart wat je kan verwachten (vliegt wsl super aan de helling).
    https://www.aerodesign.de/profile/e205_sd7037.htm
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk te lezen en uiteraard weer superstrak en snel gebouwd door je :yes:. MaartenX heeft mij eens op de goede vliegeigenschappen van de Sagitta gewezen en buiten dat ik het ook een erg mooi model vind speelt hij door mijn achterhoofd haar ook nog eens te bouwen, dus wie weet :rolleyes:
    Maarre helemaal zwart, das wel jouw kleurtje voor een kist niet? :D
    Ga je bouw uiteraard volgen :thumbsup:

    Groeten Ralf
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank voor de leuke reacties :)

    Ben erg benieuwd! :thumbsup:

    Ik vind dat erg mooi inderdaad :thumbsup:
    Naast m`n zwarte Tiger en Chipmunk krijgt de Fokker DRI ook een zwart schema.
    Op deze Sagitta komen wel enkele 'kleur' accenten, tekst en grafisch, net als op bovenstaande kisten.
    En m`n Mosquito wordt trouwens een nachtjager.. de onderzijde geheel zwart, bovenzijde camo.

    Ben weer wat verder met de Sagitta, zal verslag straks updaten.

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Update:
    Eerst een vel schuurpapier met ducktape op de tafel gespannen.
    Zo kan ik met twee handen het richtingsroer vasthouden bij het in vorm schuren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voorbereiden van de ailerons in de vleugeltips:

    [​IMG]

    En als er ergens een bouwtekening open gevouwen ligt dan moet Snoopey erop:

    [​IMG]

    De aileron servo`s met de bevestigingen wegen samen 55gram.
    Ik gebruik de door Frans getekende en gemaakte servo houders die hij voor onze Stuka`s had ontwikkeld:

    [​IMG]

    Een eenvoudige stellage gemaakt om de vleugel met 1 graad wash-out te fixeren.
    Daarna de D-box dicht gelijmd met 1,5mm balsa bekleding:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp grof in vorm geschaafd/geschuurd.
    Begonnen met de vleugelbevestiging:

    [​IMG]

    Capstrips van 1,5mm balsa over de vleugelribben:

    [​IMG]

    Ook het vleugelmiddenstuk ingedekt met 1,5mm balsa:

    [​IMG]

    De vleugel uitlijnen voor het boren van de vleugelbevestiging in de romp:

    [​IMG]

    Tipblokken met epoxy vastgelijmd en dan in vorm schaven/schuren:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
    strutter en bipeflyer vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Dit is een heerlijk tussendoortje en je bouwt dit kistje in een paar avonden.
    Ik wil je niet opfokken hoor, maaaarrr..... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    strutter vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zo ligt ze er nu bij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog het stukje romp bovenop de vleugel en de cockpitkap maken en dan is ze ruwbouw klaar.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hein.z, lecraM, Tamiya1970 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ben weer wat verder met de Sagitta 600, hierbij een update.
    Van lithoplaat twee afdekkapjes gemaakt voor het stabilo:

    [​IMG]

    Dit voorkomt eventueel uitbreken van de messing busjes in het stabilo:

    [​IMG]

    Voor het richtingsroer gebruik ik twee penscharnieren.
    Ik had nog een penscharnier liggen met daaraan een vaste hevel, ideaal voor deze aansturing.
    Heb na deze foto`s wel nog een driehoekje in het richtingroer gemaakt voor extra 'vlees' voor de bovenste penscharnier:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik geen insteek vleugels heb gemaakt zoals op tekening staat, moest ik het voorste deel van de romp scratchen.
    Ik heb vleugel fairings gemaakt van 0.6mm vliegtuigtriplex, geeft een mooiere overgang van de vleugel naar de romp.
    De cockpitafwerking heb ik ook van 0.6mm vliegtuigtriplex gemaakt, servo`s ingebouwd en aangesloten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het cockpitluik heb ik van massief licht balsa gemaakt, dit is wel als op tekening staat.
    De sluiting heb ik gemaakt d.m.v. een pen aan de voorzijde en twee magneten aan de achterzijde:

    [​IMG]

    Rank en slank neusje:

    [​IMG]

    Rompje nu bijna ruwbouw klaar:

    [​IMG]

    De ailerons uit de vleugel gesneden en afgewerkt.
    Voor de ailerons ga ik foliescharnieren gebruiken straks:

    [​IMG]

    Laatste te doen, een laagje glasmat met epoxy over de voor/onderzijde van de romp:

    [​IMG]

    Een brede strook plakband erover zodat het glad uithard:

    [​IMG]

    Laten drogen en dan alles nog een keer schuren...

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De Sagitta 600 is ruwbouw klaar :yes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle onderdelen klaar om gefolied te worden:

    [​IMG]

    Zoals eerder vermeld ga ik de kist folien met zwarte Oracover:

    [​IMG]

    Ga in photoshop nog stickers maken voor de grafische afwerking op de zwarte kist straks.
    Eerst maar eens een paar uurtjes met de strijkbout aan de gang :rolleyes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer, aurectar, Rick NL en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je weet dat zulke glasmat meestal voor polyester is bedoeld? Kan zijn dat je een ander type hebt, maar let op,
    schijnt met epoxy normaliter niet goed samen te werken. Ik heb het nog nooit getest, en gezien jouw resultaat
    kan het blijkbaar wel!
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Klopt helemaal Hein, deze Wilsor glasmat is eigenlijk voor polyester.
    Het weefsel zit aan elkaar 'verlijmd' wat oplost in polyester waardoor de vezels gaan 'drijven'.
    In epoxy lost die lijm niet op en blijft het dus een matje ipv drijvende vezels.
    Ik had dit Wilsor matje nog liggen en het leek mij voor dit doel wel geschikt.
    Voor constructieve delen of voor het bekleden van een kist gebruik ik altijd glasweefsel.
    Maar dit is maar een extra harde laag aan de onderzijde van de romp om deze te beschermen bij landingen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2021

Deel Deze Pagina