Sagitta 600 => Hellingzwever

.
Update:
Gisteren de kist gefolied, servo`s aangesloten, accu en ontvanger ingebouwd en gebalanceerd.
Ik heb wat handworpen in een vlak weiland bij mij om de hoek gemaakt, "ze doet `t" :yes:
Foto`s en filmpje volgen nog!

Hier vast twee screenshots:

full


full


Oprecht een leuk scratchbuild tussendoortje, in minder dan een maand van idee naar vliegende kist...

Bouwverslag is nog niet ten einde, de echte maiden flight wordt natuurlijk aan een helling :yes:
En er komen nog updates over het folien en afwerken/afbouwen en het maken en plaatsen van stickers (nog te doen).

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ongelofelijk! Wat een tempo.. 'gisteren gefolied, servo's aangesloten, alles ingebouwd, gebalanceerd en een maiden'.. daar doe ik elke stap afzonderlijk al een dag of meer over :rofl:

Mooi elegant zwevertje, ben benieuwd wat ie op de helling doet!
 
.
:D

... nou,.. dat heb ik tussendoor gedaan want het was eigenlijk een huishouddag voor me... o_O
Drie wassen gedraaid, huis gestofzuigd, keuken en badkamer gepoetst, etc... en tussendoor steeds ff de Sagitta.
Ik was al begonnen met het folien trouwens, gisteren de kist af gefolied.
Je moet een huishouddag ook een beetje leuk houden toch :cool:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Snel een eenvoudig filmpje gemaakt van wat testworpen van de Sagitta 600 gisterenavond in een vlak weiland in Heeze:


Het gras is kniehoog en ik was wat vermoeid na het heen en weer struinen door het hoge gras...
Let niet op het zware ademen :rolleyes: Goede workout zo in een vlak veld staan gooien...

Vliegklaar gewicht is trouwens 1050gram geworden.
Er is ruimte voor eventueel ballast voor tijdens het hellingzweven.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Mooi vliegbeeld

Vind ik ook, goed en mooi oud ontwerp (1982)!

.
Update (met terugwerkende kracht...;))

De vleugel en staartvlakken zijn eenvoudig te folien.
De romp vond ik lastig... geprobeerd de romp uit twee stukken folie te bekleden.
Bij de neus ging dat met geduldig hard trekken en rustig folien op de eerste zijde goed, de tweede zijde had toch wat insnijdingen nodig.
De vleugel fairings waren een ramp om te folien maar het volstaat...

full


Een strook folie met een romp erin:

full


En toen een tegenvaller...
Ik heb messingbusjes welke ik nog had liggen gebruikt voor het pendelroer om in te bewegen.
Er vanuitgaande dat die inwendig 3mm zouden zijn.
Had geen 3mm staaldraad meer liggen en heb tijdens de bouw 2,5mm pennen gebruikt om de pendel en aansturing te testen.
Maar nu was de Sagitta bijna vliegklaar, dus een 3mm staaldraad gekocht bij de lhs... en die paste niet....!
Moest ca. 2,8mm zijn en waar haal je snel een staaldraad oid van ca. 2,8mm?
Opzoek op internet naar staaldraad van 2,8mm ... maar was het wel precies 2,8mm?
Komt m`n maat @femmo met het creatieve idee om boortjes te kopen :yes:
Gelijk twee 2,75mm 2,8mm en 2,9mm boortjes besteld, volgende dag envelop binnen... en raak!
De boortjes van 2,9mm draaiden zeer strak door de messing buis :thumbsup:

Boortjes afgekort en twee afdekplaatjes voor op het kielvlak gemaakt van 0.6mm vliegtuigtriplex:

full


Het deel met schroefdraad zit verlijmd in een hoogteroer, het gladde deel gaat door het kielvlak en in het andere hoogteroer:

full


Afdekplaatjes voor het kielvlak verlijmd en zwart geschilderd.
Inbouw van een 4,8v 2000mAh eneloop en Futaba 35MHz Dual Conversion ontvanger:

full


Aan de lader en voor het vergelijk m`n LiDL Glider ernaast gelegd:

full


Naar een open veld met kniehoog gras dicht bij huis gereden:

full


Nog wat foto`s voor de eerste testworpen:

full


full


De testworpen staan op een filmpje hierboven gepost, ben erg tevreden met de Sagitta :yes:
Vliegt leuk en ik vind het een kist met mooie lijnen, prachtig ontwerp uit de vorige eeuw!

Wil nog stickers maken voor op de Sagitta, eerst in photoshop wat schetsen.
En natuurlijk nog de maiden flights op de helling!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
leuk :) heb ook zo'n assistent(e). (katten hebben een bepaalde voorkeur voor liefst vierkante vlakken)
ik bedoelde deze KITT , beetje zelfde uitstraling van glans, zwart, rond en gepijlde lijnen, hoeken.

KITT.jpg


de vleugel overgang heb je ook erg mooi gedaan.
het vliegt idd mooi. wsl zal tzt blijken, dat die met goede helling wind, "onverwacht" goed gaat :) boven wat je tot dan gewend bent ervan. ben benieuwd hoe je dat ervaart dan. (of dat zo is of anders blijkt oid)
 
Laatst bewerkt:
.
Maiden op de Gulbergen geslaagd :yes:

het vliegt idd mooi. wsl zal tzt blijken, dat die met goede helling wind, "onverwacht" goed gaat :) boven wat je tot dan gewend bent ervan. ben benieuwd hoe je dat ervaart dan. (of dat zo is of anders blijkt oid)

Ik kan niet anders dan het volmondig beamen! :yes:

Gisterenmiddag begon het te waaien en de windrichting was goed.
Uit m`n werk naar huis gereden, Sagitta ingeladen, @femmo en @fransspitfire geapped en naar de Gulbergen gereden.
Frans had helaas andere verplichtingen maar @femmo en Nelleke kwamen wat later ook naar de Gulbergen.
Had m`n LiDL Glider ook meegenomen, maar heb die in de auto laten liggen...
Een mooie avond voor de maiden flight(s) van de Sagitta op de helling :yes:

full


De eerste vluchten heb ik op het hoogste deel van de Gulbergen gemaakt.
Daar was het door de hoge bomenrijen onderaan de heuvel wel heel erg turbulent.
Ondankst de vlagerige wind en turbulentie vloog de Sagitta echt SUPER!! :thumbsup:
Tijdens de eerste vlucht ook loopings gedraaid, de Sagitta vliegt heel eenvoudig en mooi!
Femmo en Nelleke waren er inmiddels ook en Femmo heeft ook wat vluchten gemaakt met zijn zwever:

full


De Sagitta heeft prachtige lijnen:

full


Femmo`s idee was om naar een ander deel van de heuvel te lopen in de hoop dat het daar minder turbulent zou zijn:

full


Daar had hij gelijk in, op dit deel van de heuvel was de wind veel meer gelijkmatig en minder turbulent.
Onderaan dit deel van de heuvel is een groot vlak zonder bomen en dat scheelt echt heel veel:

full


Samen zweven op de wind:

full


full


Een heerlijke vrijdagavond:

full


De Sagitta vliegt echt super fijn :yes:
Steekt mooi, is goed te sturen in erg turbulente wind, kan toch ook heel langzaam, overtrekt niet en heeft een erg mooi vliegbeeld.
Is ook goed wendbaar, een looping van betrekkelijk lage hoogte gaat prima, ze kan kort draaien.
Nu alleen nog wat stickers maken voor de afwerking van de Sagitta

Ik heb filmpjes gemaakt gisterenavond, ben deze aan het samenvoegen naar één korte film.
Zal de film hier plaatsten wanneer gereed

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Sow... dat gaat mooi daar op die heuvel! Niet ver van hier is die 'VAM berg'... het geeft de burger te denken...
weet niet of ze het zullen waarderen als je daar met een zwevert gaat staan... pierewaaien...
Vandie boze Mont Ventoux-by-Proxy fietsers met rode koppen... haha...
En met de auto zal ook wel niet mogen... te veel uitstoot bovenop een mestvaalt...

Maar zeer gaaf Ramses!
 
was top he! doen we vaker

Zeker! Ik heb genoten :thumbsup:

Sow... dat gaat mooi daar op die heuvel! Niet ver van hier is die 'VAM berg'... het geeft de burger te denken...
weet niet of ze het zullen waarderen als je daar met een zwevert gaat staan... pierewaaien...
Vandie boze Mont Ventoux-by-Proxy fietsers met rode koppen... haha...
En met de auto zal ook wel niet mogen... te veel uitstoot bovenop een mestvaalt...
Maar zeer gaaf Ramses!

Dank je Bas! :)
Ik heb de vrouw van de beheerder een tijdje terug bij toeval gesproken en er was geen enkel bezwaar.
Uiteraard wel met gezond verstand vliegen, uitkijken voor andere recreanten zoals mountainbikers e.d.
Ook uiteraard de natuur niet vernielen en geen rotzooi achterlaten... maar dat is niet meer dan logisch...
Echt heel ideaal is de Gulbergen niet, de hellingen zijn niet steil en er is behoorlijk veel turbulentie van de bomen.

Toch vind ik het een top plek :thumbsup:
Ik ben er in ca. een kwartier en het is het hoogste "natuurlijk" punt van Brabant.
Van westerwind tot zuid-oosterwind is het mogelijk daar te hellingzweven.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Het is ruim 30 jaar geleden dat ik heb gehellingzweeft en ben recent weer begonnen...
Er is dus nog flink winst te behalen met ervaring opdoen v.w.b. vliegen op de hellingwind.
Maar de Sagitta 600 doet het geweldig :thumbsup:

Verder met het maken van de stickers om de Sagitta 600 af te werken!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Heb wat schema`s in photoshop gemaakt.
Ik vind het meest sobere schema toch het mooist staan op deze zwarte Sagitta...


full


De naam Sagitta in het wit in het originele jaren 80 font i.c.m. witte schuine banden aan de rechter tips en het richtingroer.
Ga nog wat schema`s maken, maar vooralsnog vind ik dit persoonlijk erg mooi...

Groeten, Ramses
.
 
Yes, mooi schema zo! vind die streep juist enkel aan een kant erg mooi. Ga je de onderkant nog contrasterend maken of blijft die gewoon zwart?
 
.
Dank voor de leuke reacties :)

Ga je de onderkant nog contrasterend maken of blijft die gewoon zwart?

Onderkant krijgt hetzelfde schema, doorlopend, dus de witte banden lopen onder en boven door (en links/rechts op het richtingsroer).
Ook de naam 'Sagitta 600' komt op de onderkant.
.

I like black planes... :D

full


full


full


full


Maar de subtiele witte bandjes en naam maakt het straks af vind ik...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top