Nu de BOT vrijwel klaar is op zn maiden na, zal er weer gebouwd moeten worden (je moet wat met je tijd) Nu is mijn keus eigenlijk gevallen op de Sagitta 900 maar ook de Aquilla heeft wel iets. Wel moet er een motor in, ik ben niet zo'n ervaren piloot. Ook kun je je afvragen waarom geen moderne zwever, daar vind je niet altijd tekeningen van (denk ik) en het heeft wel iets van een model van jaren terug, en ze hebben zich wel bewezen in die tijd. Ben nu alvast de tekening van de Sagitta aan het bewerken(stelt niet zoveel voor hoor) gewoon overtekenen en de spanten aanpassen voor plaatsing van een motor. En dit topic doorgelezen https://www.modelbouwforum.nl/threads/res-100-inch-vintage.219747/page-13 Groet Hajo
Deze ga ik uiteraard ook volgen Hajo! Zat nog even voor je op Aerofred te lijken: https://aerofred.com/details.php?image_id=90596 Maar die heb je dus al neem ik aan. Groet Q
Hoi Q, dat is leuk.... en ja die heb ik al en een hoop opgezocht alweer. Ik teken alles wat op een A4 tje kan dan hoef ik geen tekening af te laten drukken en misschien heeft iemand er iets aan die hem ook wil bouwen is in ieder geval met metrische maten. Waarschijnlijk ook de tekening in zn geheel, zoals ik hierboven al melde je moet toch iets doen met je tijd..- Groet Hajo
De romp van de sagitta schiet op. Morgen even pushrods halen dan kunnen die erin en kan hij dicht, met uitzondering van de bovenkant. Tevens bezig met het richting stoer en de ribben. De ribben was ff lastig om die goed van de tekening te krijgen omdat het een gescande tekening is en de lijnen wat dik, maar is gelukt.
Ja vond ik ook, ietsje mooier nog dan de aquilla (vind ik) en deze kan iets meer wind hebben las ik. En ik ben toch met de BOT al in de wat oudere zwevers, wat wel iets heeft toch. Voor als deze klaar is ligt er al een tekening klaar van een Shul (zwever) ontwerp uit 1966 met een spanwijdte van 3.70 maar voorzien met twee motoren. Ik kan er verder niets over vinden op internet.
Daar kan ik inderdaad niks over vinden. Kun je een foto van de tekening plaatsen? Spel je de naam wel goed? jan.
Dit is de Suhl, hij staat alleen vermeld bij een duitser in een archief. Bedoelt om met twee cox motoren te vliegen.
Voor mij staat de Aquila nog altijd op eenzame hoogte voor wat betreft de zweeftoestellen van de jaren 70. Het tegendeel beweren komt bij mij aan als heiligschennis. Niet voor niks de wereldkampioen van 1976. Esthetisch en ook wat betreft zij vliegeigenschappen een hoogvlieger.
Ik weet uit de verschillende topics die ik al gelezen heb dat jij er helemaal weg van bent en had de reactie al verwacht. Zeker is de Aqulla mooi en vliegt goed maar je moet een keuze maken en dat is voor nu de Sagitta 900 geworden. De Aqulla heb ik al vele malen bekeken en op het punt gestaan te gaan bouwen. Voor een paar jaren terug zag ik een paar portugezen ermee en die hadden diverse mods doorgevoerd, was heel mooi geworden. Misschien heeft het vrouwtje op de foto van Brilman wel de doorslag gegeven..
Ik vind die blonde dame toch niet echt heel blij kijken hoor Hajo. Volgens mij dacht ze voor een dikke P51 te gaan poseren voor d'r foto shoot
haha Q, ze is nu ook niet meer wat het geweest is hoor, en dat weet ze, we zijn een flink aantal jaren verder..
Het richtingsroer is klaar. Waar de opdek is zou een 10 mm balsa moeten volgens tekening maar heb ik veranderd door 2 mm stukken er al in de juiste positie in te lijmen, scheelt een hoop schuren en is lichter. Achterlijst is scherp, zou er bijna papier mee kunnen snijden
Vandaag wil ik beginnen met de stabilo. Om het zo licht mogelijk te bouwen pas ik de manier toe van de Bot, moet toch lichter worden dan origineel bij de Sagitta. Rechts is zoals op tekening, links zoals ik het wil doen.
Stabilo voor de helft klaar. Vanmiddag de andere helft gereed maken. In de tekening staat vuren voor eindlijst maar heb hard balsa gebruikt, ook voor voorlijst en zijkanten. Het zal behoorlijk lichter zijn dan origineel.
Ik loop op de zaken vooruit. De Stabilo al in de folie gezet, gewoon onderkant rood en boven wit. Is me goed gelukt al zeg ik het zelf, was ook m'n eerste keer pas. Verder de ribben voor de buitenvleugel gesneden en een eerste begin gemaakt met de opbouw ervan. De romp moet even wachten tot ik uitgedoktert heb hoe ik het met de cockpit wil doen. Omdat er een motor in komt word het anders dan op de tekening en kan niet vinden over een sagitta met motor.
De eindlijst heb ik niet liggen wel een grotere, dus moet op maat gemaakt worden. Daarvoor heb ik een frees/schuur etc machine voor een dremel gebouwd Handig voor sponingen, schuine kanten etc. Hij is verstelbaar onder een hoek van 45 graden en nog diverse mogelijkheden. En op maat, paar min werk..asemetrisch nu en precies aan de maat.
Mooi gedaan! Maar ik zie daar in het midden een klein freesje uitsteken, hoe kun je daarmee dan die hele schuine kant van de achterlijst wegschuren? .