Sagitta tekening KNVvL

E-Zwever

PH-SAM
Op zoek naar een nieuw winterprojekt maakte een clubgenoot me attent op een oude tekening die hij in zijn bezit had van een Sagitta. Het is een zwever met een spanwijdte van 3 meter.
De tekening was gemaakt in 1979 en werdt verkocht via de KNVvL.Het is een heel mooie tekening en zeer gedetaileerd uitgewerkt.

Wat me opviel was het gebruikte vleugelprofiel. Eerst dacht ik aan een Clark Y, Naca 2412 o.i.d. Vergelijking met deze profielen bleek niet te kloppen. Na meting bleek het te gaan om een profieldikte van ong. 13 %. Veel te veel voor de genoemde profielen. Ook lijkt het voorste gedeelte enigzins "naar beneden gericht". Ik weet niet precies hoe te beschrijven.

Aangezien ik de ribben met Profili wil uitprinten zou ik graag willen weten om welk profiel het hier gaat. Dus als iemand De Sagitta vroeger gebouwd heeft en meer van het gekozen profiel weet gaarne een reaktie.
Uiteraard moet hij omgebouwd worden naar elektro.

Ik ken iemand die heel veel over Sagitta's weet, hij vliegt ze zelf ook.
Mijn winterproject word een Sagitta 600, die ik met behulp van hem ga bouwen.
Via een pb aan mij kan ik je wel met hem in contact brengen, hij kan je er vast veel over vertellen..

Groet'n,

Paul.

Op zoek naar een nieuw winterprojekt maakte een clubgenoot me attent op een oude tekening die hij in zijn bezit had van een Sagitta. Het is een zwever met een spanwijdte van 3 meter.
De tekening was gemaakt in 1979 en werdt verkocht via de KNVvL.Het is een heel mooie tekening en zeer gedetaileerd uitgewerkt.

Wat me opviel was het gebruikte vleugelprofiel. Eerst dacht ik aan een Clark Y, Naca 2412 o.i.d. Vergelijking met deze profielen bleek niet te kloppen. Na meting bleek het te gaan om een profieldikte van ong. 13 %. Veel te veel voor de genoemde profielen. Ook lijkt het voorste gedeelte enigzins "naar beneden gericht". Ik weet niet precies hoe te beschrijven.

Aangezien ik de ribben met Profili wil uitprinten zou ik graag willen weten om welk profiel het hier gaat. Dus als iemand De Sagitta vroeger gebouwd heeft en meer van het gekozen profiel weet gaarne een reaktie.
Uiteraard moet hij omgebouwd worden naar elektro.

Ik heb dezelfde tekening!!!, het gaat hierbij om een Alsema Sagitta (en géén Sagitta 600......) Hij staat bij mij op de rol voor het komende winterproject. Wat een toeval. Er zijn vast niet veel van deze tekeningen meer in omloop....Het profiel is inderdaad géén Clark Y. Het zou om het "Cirrus profiel" kunnen gaan. De coördinaten staan in het KNvvL handboek van 1979. Ga je overigens rolroeren inbouwen?
Groeten, Maarten

Fotor, Meylink, Jan Hein...

Forumleden Meylink, Fotor en Jan Hein hebben allemaal een Sagitta (gehad).
Een van hun heeft zeker een tekening.

EDIT: Da's de verkeerde Sagitta!

Laatst bewerkt:
Raymond had een Sagitta 900. Hij heeft daar inderdaad een tekening van die ik van Raymond heb :p.
We hebben het hier echter over een geheel andere kist, de Alsema Sagitta: The Netherlands

De tekening is van 1979 of 1980 en is van T.de Looper. Het gaat om een volledig houtbouw schaalzwever met een spanten romp die met latjes wordt ingedekt. De tekening is een kunstwerk op zich. De vleugels zijn ribbenvleugels met een constructie die sterk doet denken aan de cirrus, inclusief de diagonale ligger en de tipverdraaiing.
In het ontwerp is de kist getekend als tweeasser met speedbrakes.
Ik heb die tekening al die jaren op de plank liggen, het moet er maar eens van komen. Mijn eerste gedachte is om het originele ontwerp aan te houden en de kist als tweeasser te bouwen.

@ Paul
Ik weet niet of het dezelfde Sagitta is die ik bedoel. Het is n.l. een schaalmodel van een oorspronkelijk Nederlande zwever.

@ Maarten,
Tis een erg mooie tekening en ik ben reeds enige dagen hardstikke verliefd aan het staren naar dit mooie stuk papier, het speelt konstant door mijn hoofd en kan aan niets anders meer denken (voel me een beetje een verliefde puber, en dat met 56 jaar).
Het leuke is eigenlijk dat je allerlei problemen ziet waarvoor je oplossingen moet bedenken.

Vleugelprofiel is inderdaad enigzins dik, ik denk na over een andere keuze. Rolroeren, ik weet het niet. Zou hem graag origineel houden, maar hoe vliegt hij dan?
Remkleppen, lijken me zeer zeker nodig.

Duizend vragen, alles tolt in mijn hoofd en de rook komt langzamerhand uit mijn oren.....:)

Zucht, groetjes.

@anierop
het model dat ik bedoel is een schaalmodel (nou ja, geen 100 procent schaalmodel) van een bestaande zwever. De Sagitta 600 en 900 zijn modelzwevers ontwikkeld om " gewoon " lekker te kunnen zweven en dus niet nagebouwde "echte" zwevers. Weliswaar mooie toestellen en ook zeer de moeite waard om te bouwen.
Ik dacht dat het het enige zweefvliegtuig was dat in Nederland is ontwikkeld.

@ Wubbe
bedankt voor de link. Profiel HQ 3-13 lijkt me zeer geschikt voor dit toestel. Wordt meegenomen in mijn lijstje. De Sagitta heeft wel eem spanwijdte van maar 3 meter.

Vleugelprofiel is inderdaad enigzins dik, ik denk na over een andere keuze. Rolroeren, ik weet het niet. Zou hem graag origineel houden, maar hoe vliegt hij dan?
Remkleppen, lijken me zeer zeker nodig.

Zoals de kist nu is getekend zal deze denk ik rustig vliegen door de combinatie van het vrij dikke profiel en het gehanteerde instelhoekverschil.
De ontwerper is niet de eerste de beste en ik heb zeker vertrouwen in het ontwerp. Zelf ga ik er niets aan veranderen. Groeten, Maarten

Leo, stuur me even een email of pb.
Ik weet zeker dat Geert van Melick (en Harry?) ook een schaal Sagitta gebouwd heeft.
Waarschijnlijk heeft hij nog wat informatie voor je. :)

Groetjes,
Pascal.

De romp van de kist bevat een fors aantal 3mm triplex spanten. Het wordt nog een aardige klus om die te zagen. Is het mogelijk om de spanten te scannen en CNC te frezen? Dat zou een hoop werk schelen.

@Maarten
Oei, frezen lijkt me helemaal het einde!
Heb echter geen frees, dus het wordt weer het goede oude handwerk (weliswaar elektrisch).

Profiel Sagitta

@Ezwever: zoals ik al eerder aangaf vermoedde ik dat het profiel van deze Alsema Sagitta het Cirrus Profiel is. Dat is géén E 205. De coördinaten ervan staan in het oude KNvvl Handboek van 1979.
Ik heb een originele wortelrib van de oercirrus op de tekening gelegd en dit lijkt goed overeen te komen:

full

Nog even verder gezocht op RCGroups:
"The Cirrus model utelized the Clark Y 11%+ profile (easy to build - flat underside profile) and was a very good soarer and quite easy and foregiving to fly (could even do simple acrobatics), but not very fast..."
Het is dus een Clark Y 11% +, in dit geval 13%.
Wellicht kan je daarmee verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maarten, welke oercirrus bedoel je. Ik neem aan die van de toestellen van Graupner uit de jaren 70-80. Weet je misschien precies welke? Gewoon nieuwsgierigheid.....

Ik wil proberen om het Clark Y met behulp van Profili om te toveren naar 13 procent.

Groetjes E-Zwever.

@Ezwever: precies, de graupner Cirrus uit 1969 als ik mij niet vergis.
Als je Clark-Y omzet naar 13 procent moet het goed zijn.

Hallo Allen

Indien men een discussie wil starten over de (Alsema) Sagitta dan lijkt het mij zinvol om hierover een nieuw 'draadje' te starten.

Ik heb mij zo'n kleine 20 jaar geleden 2 jaar lang bezig gehouden met het onderzoek naar de originele en samen met mijn broer Geert hebben we toen een Schaal Sagitta013 gebouwd. (eigenlijk Semi Schaal want hij had geen uitgebouwde cockpit)

Een kist is nu volledig gerestaureerd en 2 nieuwe zijn in aanbouw.

Er bestaat een schaal romp GFK uit onze mal

Ik ben nu op vakantie maar vanaf 4 september heb ik weer alle tijd voor dit forum.

Zie ook: The Netherlands

(Even zoeken naar mijn foto's)

En:Sagitta in Spanje 21-2-2009 | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

Harry

Ik heb hier nog een setje wortelprofielen van de oude Graupner Cirrus liggen, ik kan daar evt. een foto van maken of een scan als je daar wat aan hebt.

Groeten,

Johan

@Madduc,

Bedankt voor je aanbod. Als je wil dan kun je ze naar mijn E-meel adres sturen.

@ Harry,

Een schaalzwever is niet de bedoeling(meer stand-off scale... maar dan heel ver af).Wil hem ook voorzien van een E-motor (noodgedwongen).
Ik wil de kist nabouwen van de tekening omdat het een mooi toestel is. Tevens wil ik eens proberen om een romp te bouwen met ronde spanten.
Wat ik in mijn leven gebouwd heb waren altijd van die vierkante kasten-rompen met min of meer afgeronde hoeken. Snel te bouwen en snel resultaat.
Heb altijd met ontzag gekeken naar de uit spanten opgebouwde rompen van schaalvliegtuigen maar zoiets nooit aangedurfd te bouwen. Was trouwens ook een kwestie van tijd.
Ben inmiddels wat ouder (niet verstandiger....), misschien komt nu de tijd om "echte" vliegtuigen te bouwen. Ik wil het eens proberen.
Momenteel zit ik een in de fase van het vooronderzoek en probeer zo veel mogelijk info en goede raad te verzamelen zodat de bouw een beetje kan lukken.
Tis eigenlijk een soort vingeroefening waarbij ik de lat niet te zeer hoog wil leggen.

Ben wel geïnteresseerd in jouw toestel.
Hoe groot is de spanwijdte? Vleugelprofiel? Opbouw van de vleugel?
Indien je geen mogelijkheid om een en ander na te kijken hebt kun je ook later een berichtje sturen.

Btw, je schrijft dat je nu vakantie hebt.....maar als pensionada hebt je toch voortdurend vakantie (niet boos opvatten)??

Met vriendelijke groet, E-Zwever.

Back