Sailcut

Heb vandaag sailcut gedownload maar heb t nog niet echt onder de knie.
Is er iemand die misschien een Nederlandse gebruiksaanwijzing heeft oid?
Alvast bedankt!

Groeten,

Bart Jan

Bedankt!
Had dit inderdaad al eens eerder gezien maar niet meer aan gedacht. Dit maakt het al iets duidelijker.
Ben van plan om andere zeilen op mijn Voyager te ontwerpen.
Iets meer america's cup style. Als iemand dus nog meer tips and tricks heeft voor sailcut zijn die uiteraard welkom
Groeten,

Bart Jan

Als je de (maximaal mogelijke) maten van je Voyager ingeeft in Sailcut4, krijg je een heel bruikbaar zeilplan.

Je kunt ook de achterlijk kromming instellen, waardoor je meer oppervlak krijgt.

Neem de fok zo groot mogelijk (nieuwe, langere fokkeboom, maximale voorlijklengte, boom zo laag mogelijk aan dek, broek aan onderlijk) om het oploeven in vlagen te reduceren.

Je moet wel even experimenteren met de getallen die je invoert (meters, decimeters, of centimeters) oj op een 'bruikbaar' aantal banen voor je zeil uit te komen, drie of vier is voldoende, in plaats van de 20 of méér, die Sailcut berekent voor een 1:1 zeil.

Een 'modern' AC grootzeil, met een 'fathead' en een aanzienlijk korter onderlijk, zorgt er voor, dat je zeilpunt naar voren én naar boven schuift...
Zonder de mast naar achteren te verplaatsen, om ruimte voor een grotere fok te realiseren, krijg je een lichtweer boot, die lijgierig is.

Persoonlijk vind ik zo'n tuig niet passen bij een 12M AC ontwerp uit de jaren tachtig.

Als je dit soort hoge tuigen mooi vind, kun je beter de Luna Rossa (Prada) bouwen, echter, dat is (als model) ook een specifieke lichtweer boot.

Groeten, Jan.

Beste Jan,

Nee dit is ook zeker niet de bedoeling. Dan zou ik inderdaad wel een Luna Rosa, BMW Oracle, New Zealand of iets dergelijks gebouwd hebben.
Wil alleen kijken wat de mogelijkeheden zijn om een iets meer uitgebouwd zeil te ontwerpen/maken.
Groeten,

Bart Jan

Nou, dat kan, mits je een langere 'mastcrane' maakt, anders hangt je uitgebouwde achterlijk in je achterstag...

Groeten, Jan.

Back