Sailwinch zekeren of niet ?

Ik heb de volgende configuratie op een 1 meter zeilboot zitten:

Simpele 2 kanaalsontvanger met BEC

Een 4 cells accupack van Sanyo 2100mah (in toekomst wil ik naar 5 cellen 6 volt)

Een Hitec sailwinch HS 725BB met de volgende eigenschappen
Class: Sail Control
Digital: No
Programmable: No
Voltage: 4.8v or 6.0v
General Specs:
- Bearings: Single BB
- Gears: Plastic
- 60° speed: 1.60 sec @ 4.8v
- 60° speed: 1.30 sec @ 6.0v
- Torque: 161.00 oz/in @ 4.8v
- Torque: 201.00 oz/in @ 6.0v
-- 2.30 x1.10x2.00 inches
- 3.88 ounces

Applications:
- High Torque
- Sailboat

Een standaard Hitec servo voor het roer.

Dit alles gekoppeld via een Graupner Power servoverdeelkabel (als ik het zo mag noemen) Best.-Nr. 3050.65
Produktinformation
Das Power-Stromversorgungskabel wird für Modelle mit erhöhter Stromaufnahme empfohlen, z.B. Helikopter und Großmodelle, bei denen durch die Verwendung von Hochleistungsservos hohe Ströme aus der Empfängerstromversorgung entnommen werden. Das mit Doppelversorgungs-Anschluss, GOLD-Steckern, großem Kabelquerschnitt und Ladebuchse ausgestattete Power-Stromversorgungskabel verhindert zuverlässig jegliches Servozittern und vermeidet Spannungseinbrüche bei Extrembelastung.

Nu mijn vraag: heeft het, om mijn dure winch te beschermen, nut om een zekering te plaatsen.
Zo ja welke waarde moet hij concreet hebben, wat voor een type en waar moet ik deze plaatsen en op welke draad (+ of -).

Verder is mijn vraag hoe ik dit voor bijvoorbeeld voor een ander project kan berekenen. Ik ga binnenkort beginnen aan een Chris Craft boot van o.a. mahonie hout met een regelaar Hitec EZR en een motor 4.8-8.4 volt met een 6cells accupack dus op 7.2 volt. Motor is nu nog een Dumas motor met artikelnummer Dumas 2025.
Bootje en regelaar zijn mij een beetje te kostbaar om in vlammen op te gaan.

Pendelaar

Pendelaar, beide problemen zijn in feite op dezelfde wijze op te lossen.
1 Je winch: Sluit 'm aan en meet de stroom vanuit je accupack naar je (stilgehouden!!) winch. Dus: de winch blokkeren. (kortstondig graag)
Die waarde is dus je maximaal opgenomen vermogen. Zekering opnemen in de + kabel tussen ontvanger en voeding of winch en voeding (in geval dat je winch apart gevoed wordt) De waarde van de zekering moet minder zijn dan de maximaal opgenomen stroom.
Let wel: als je je zekering opneemt tussen voeding en ontvanger, en hij klapt eruit, het je dus 0,0 controle meer over je boot!

2 je motor: een variatie op het thema: zwembroek aan, boot in bad, motor aansluiten en met stilgehouden model volgas geven terwijl je je amperemeter tussen motor en voeding houdt. Dat is je maximaal opgenomen vermogen. Iets er onder gaan zitten met de waarde van de zekering en voila. Je kan ook je motor blokkeren en dan meten, maar daar zijn de meeste motoren niet zo van gecharmeerd...

Roel van Essen zei:
<knip>
2 je motor: een variatie op het thema: zwembroek aan, boot in bad, motor aansluiten en met stilgehouden model volgas geven terwijl je je amperemeter tussen motor en voeding houdt. Dat is je maximaal opgenomen vermogen. Iets er onder gaan zitten met de waarde van de zekering en voila. Je kan ook je motor blokkeren en dan meten, maar daar zijn de meeste motoren niet zo van gecharmeerd...

Roel,

Vraagje... Ik hoor je nergens over de MAX ampere van de voorligende electronica. Ik snap het dus even niet meer.

Om met je voorbeeld verder te gaan.

Neem een motor die geblokkeerd 80 Amp trekt. Als je daar een 75 Amp zekering tussen zet, en je regelaar kan max maar 50 Amp aan, dan heb je toch alsnog de kans dat e.e.a. doorbrandt?

Ik dacht dat je altijd net iets onder de max-toegestane-piekspanning van de regelaar moest gaan zitten. In het voorbeeldje dus een zekering van 45 Amp ofzo.

Met die Zeilwinch zegt mijn gevoel dat je ergens iets vergeten bent, maar ik weet even niet wat :oops: Ik lees het verhaaltje nog wel een paar keer door. Misschien dat het kwartje dan valt :)

Marco.

Ik ga ervan uit dat iemand wel een regelaar heeft die het vermogen van zijn motor aankan :?
Anders heb je nl. een heeeeeeele dure zekering, en die heet: juist, regelaar :cry:

Mijne heren,

Hartelijk bedankt voor de eerste reacties maar helemaal duidelijk is het nog niet helemaal.
Alle begin is moeilijk en jullie mogen het makkelijker maken.

Ik heb een 4.8 V accupack, hier aan zit de verdeelkabel van Graupner,
één uiteinde met stekker aan de stekker van de accupack.
Aan de andere zijde van de verdeelkabel zitten 4 kabeltjes
nummer 1 daarin komt de stekker van de zeilwinch
nummer 2 gaat naar kanaal 1 van mijn ontvanger
nummer 3 daarin komt de stekker van mijn roerservo
nummer 4 gaat naar kanaal 2 van mijn ontvanger

Nu komen de "stomme"vragen.

Waar zet ik nu een zekering ?

Hoe kan ik het amperage nu meten, hoe moet ik dat doen.
Ik heb al jaren een multimeter (uiteraard nog nooit gebruikt daar ik de kennis niet heb)
Op die multimeter zitten 2 draden en in de beschrijving staat hoe ik de draden in de multimeter moet zetten als ik ampere moet meten.
Maar waar laat ik, waar sluit ik de pennen aan in bovenstaande configuratie.
Mijn gevoel zegt dat ik de multimeter tussen de rode + draad moet hangen, dus in feite de +draad doorknippen en dan daar de meter tussen moet hangen.
Of moet ie ergens tussen - en + komen.
Ik wil al bij voorbaat de boel niet korstsluiten.

PS valt niet mee om schriftelijk alles uit leggen wat ik bedoel, telefonisch zou makkelijker zijn.

Ton

Hey

Nee pendelaar, uwe technise kant is in orde.
Tegenwoordig met de digitale multimeters maakt het niet heel veel uit, als de + en com draad gewisseld worden, tenzij ge een analoge multiemeter hebt natuurlijk, dan wel. Dan slaagt de naald verkeerd uit.

Dus voor alle duidelijkheid, voor stroommeting de meter tussen in plaatsen SERIE.
(Kniptangetje pakken, draadje doorknippen, metertje ertussen en juu, na de meting kabels terug aan elkaar, euh euh, nuja probleem voor dan :lol: )

Om even terug te komen op een multiemeter. De multiemeter MOET wel gelijkstroom DC kunnen meten, ANDERS NIET DOEN

Greetings.

@Carlo aka Rambo
Mijn multimeter kan DC meten maar als ik Ampere wil meten moet ik deze toch op Ampere zetten en niet op gelijkstroom of begrijp ik iets niet.
Wat moet ik nu meten: de stroom of amperage ?
Ik bedoel: stroom weet ik toch daar mijn accupack 4.8 volt levert.

Pendelaar

je moet het amperage meten ja ;)

dit doe je dus serieel je meter aan te sluiten en op amperage in te stellen. je moet A gelijkstroom hebben ik zou gaan voor de 10A instelling

:wink:

Meer kan ik niet zeggen.

PS:
Stroom wordt in Ampere uitgedrukt (wisselspaning of gelijkstroom)
Spanning wordt in Volt uitgedrukt.

Op een batterij zult ge altijd spanning meten, ook al is die leeg zodat ge erniks meer kunt doen, er blijft altijd een rest capaciteit inziten die eigenlijk de stroom levert.

Maar dit gaat een beetje te ver in de theorie en is al meer voor een ervaren personen of voor personen die iets of wat van stroomtechniek kennen (Geen slecht woord voor de mensen die er niks of weinig van af kennen, we kunnen niet alles kennen he :wink: )

dat kan ja,, de ene meter maakt er wel verschil tussen de andere niet,, licht aan de multimeter

Roel van Essen zei:
Ik ga ervan uit dat iemand wel een regelaar heeft die het vermogen van zijn motor aankan :?
Anders heb je nl. een heeeeeeele dure zekering, en die heet: juist, regelaar :cry:
Volgens mij zijn er aardig wat mensen die een regelaar hebben die de continue spanning wel aan kan, maar de piek spanning bij een geblokkerde as niet. Kijk maar naar dat speedbootje uit de foto's aan de waterkant. Die is toch ook doorgebrand door wier in zijn schroef? Zo bedoelde ik het eigenlijk.
Het was dus maar als aanvulling bedoeld, verder niet. ;)

Marco.

ik zou hem afzekeren met een zelf herstellende zekering, dan is hij bij een kortstondige overbelasting na een tijdje weer hersteld en kan je gewoon verder varen, is er echt iets aan de hand (binnenbrandje in je bekabeling) dan blijft hij natuurlijk uit totdat je de fout hersteld hebt.....

bij mijn hitec zeilwinch gebruik ik hiervoor een zekering van 1 A

jeroen

PS zekeringen verkrijgbaar bij oa. conrad

Yep, er is duidelijk een verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom.
Maar zoals ik al eerder zei, dan beginnen we echt in de theorie te gaan, en geloof me de meeste zullen na een klein tijdje lezen het beu zijn. 8)

Gelijkstroom blijft gelijkstroom. Dat zijn gelijk batterijen en DC-voedingen.
Wisseltroom is moeilijk uit te leggen, daar moet ge het echt theoritisch aanpakken. En daar is heel veel uitleg en een paar tekening voor nodig.

Cheeta heeft gelijk wat betreft de meters. Ene meter kan dat aan, de andere niet. Ene meter stelt zich automatisch af, de andere meter moet ge alles zelf afstellen.
De meeste zullen wel een meter hebben waar ge zelf de schaal moet instellen. Dus als ge stroommeting of spanning meting doet, altijd kijken als de knop juist staat.

AC = wisselspanning of wisselstroom
DC = gelijkspanning of gelijkstroom.

Doet ge hier de instelling verkeerd en meet dan, is de kans heel groot dat je meter kapot is. Dit is niet om je schrik aan te jagen, maar als elektriker kan ik alleen zeggen door dubbel uit te kijken en voorzicht te zijn.

Wat die zekeringen betreft gelijk Jeroen opnoemt is geen slecht gedachte. En wat die 1A zekering betreft heb ik vandaag ook horen zeggen dat die dat ongeveer in max belasting zouden kunnen trekken. Maar heb het nooit gemeten en zal het ook niet doen.

Maar ik denk eerder de tandjes in de servo (eender welke dan ook) het zal gaan begeven vooraleer de motortje. Tenzij de tandwieltjes van ijzer of eender ander welke staalsoort zullen zijn :?

Greetings

PS:
ALs ge echt de theorie wilt weten over wisselstroom melt ge het maar en zal ik dan proberen duidelijkte maken.

Ik heb net een test opstelling gemaakt met een zeilarm servo Hitec hs715
De Spanning is van 5 cellen en is 6 volt.

De Zeil servo aangesloten vraagd maar 24 mA
Dus als je niets doet met de knuppels is het stroom verbruik erg laag.

De Zeilservo arm is 11cm lang
Met 200gr er aan vraagd deze 200mA Vast houden,
maar trekken van 200gr wordt het 350mA
Met 400 gr er aan vraagd deze 350mA Vasthouden,
maar trekken van 400gr wordt het 540mA
Met 600 gr er aan vraagd deze 550mA Vasthouden,
maar trekken van 600gr wordt al 650mA

Ik kan nog verder gaan met deze test, de gegevens van de Zeil-winch zeggen 11,6 kg bij 4,5 volt en 14,5 kg bij 6 volt
Let wel dit is op 1 cm vanaf de bevestigings schroef zeilarm.
Dus ik kan gaan tot 1,3 kg dit moet theoretich nog lukken.
Ik ga nu mijn Zeil-servo zekeren met 750mA traag
In de praktijk moet dit zich gaan bewijzen met het storm-tuig en wind 2-3

Back