Vaak lees ik dat veel mensen ontzettend veel ontzag en respect hebben voor de duurklasse modellen. Denk hierbij aan F1D (1,4 gram op 55 cm), F1M (3 gram op 46 cm) en F1L (1,2 gram op 45 cm)
Veel mensen zien deze modellen toch als een soort vliegende libelle of zoals ik heel oneerbiedig al s heb gehoord van die "fladderbakken".
Een model klasse die veel mensen die niet kennen is de Sainte Formule. Dit zijn modellen die op een echt vliegtuig lijken met een duidelijke vleugel vorm, een doosrompje en massieve prop.
Een kleine greep uit de reglementen.
- totale maximale romplengte: 330 mm (zonder prop)
- in de romp moet een doorsnede van 30 bij 40 mm zitten over een lengte van 50 mm
- De romp dient geheel bekleed te zijn. Mocht er tissue gebruikt worden dan moeten de doorzichtige vlakken (cockpit, ramen) een oppervlakte hebben van minimaal 2 cm2.
- spanwijdte vleugel maximaal: 330 mm
- maximale koorde: 80 mm voor een eendekker
- maximale spanwijdte stabilo: 150 mm en een max koorde van 60 mm
- Alle soorten bekleding zijn toegestaan behalve microfilm
- onderstel bestaat uit 2 poten met vrijdraaiende wielen die een minimale diameter hebben van 18 mm
- de prop mag een max diameter hebben van 150 mm en een max bladbreedte van 25 mm.
- het gewicht is minimaal 3 gram.
Het lijken veel regels maar er zijn veel tekeningen te vinden van goed vliegende modellen die tevens erg goed te bouwen zijn met enige modelbouwervaring.
Deze modellen vliegen in een gemiddelde gymzaal zo'n 2 tot soms wel 4 minuten. Deze klasse zal ook gevlogen op de 2 meetings in Nijmegen, die gehouden worden op 15 maart en 23 mei 2015. Verder word deze klasse altijd gevlogen tijdens de International Indoor Fly In in Nijmegen.
Hieronder een kort bouwdraadje met wat foto's om een idee te krijgen wat de klasse inhoud.
Bernard
Veel mensen zien deze modellen toch als een soort vliegende libelle of zoals ik heel oneerbiedig al s heb gehoord van die "fladderbakken".
Een model klasse die veel mensen die niet kennen is de Sainte Formule. Dit zijn modellen die op een echt vliegtuig lijken met een duidelijke vleugel vorm, een doosrompje en massieve prop.
Een kleine greep uit de reglementen.
- totale maximale romplengte: 330 mm (zonder prop)
- in de romp moet een doorsnede van 30 bij 40 mm zitten over een lengte van 50 mm
- De romp dient geheel bekleed te zijn. Mocht er tissue gebruikt worden dan moeten de doorzichtige vlakken (cockpit, ramen) een oppervlakte hebben van minimaal 2 cm2.
- spanwijdte vleugel maximaal: 330 mm
- maximale koorde: 80 mm voor een eendekker
- maximale spanwijdte stabilo: 150 mm en een max koorde van 60 mm
- Alle soorten bekleding zijn toegestaan behalve microfilm
- onderstel bestaat uit 2 poten met vrijdraaiende wielen die een minimale diameter hebben van 18 mm
- de prop mag een max diameter hebben van 150 mm en een max bladbreedte van 25 mm.
- het gewicht is minimaal 3 gram.
Het lijken veel regels maar er zijn veel tekeningen te vinden van goed vliegende modellen die tevens erg goed te bouwen zijn met enige modelbouwervaring.
Deze modellen vliegen in een gemiddelde gymzaal zo'n 2 tot soms wel 4 minuten. Deze klasse zal ook gevlogen op de 2 meetings in Nijmegen, die gehouden worden op 15 maart en 23 mei 2015. Verder word deze klasse altijd gevlogen tijdens de International Indoor Fly In in Nijmegen.
Hieronder een kort bouwdraadje met wat foto's om een idee te krijgen wat de klasse inhoud.
Bernard