Saito 100 goede keus voor TF spitfire?

• Topicstarter Topicstarter bert berger
  • Startdatum Startdatum
B

bert berger

Guest
Ik ben druk bezig aan het bouwen aan mijn spitfire van Top Flite (spanwijdte 1.60). Nu ben ik zover met bouwen dat ik eigenlijk toe ben aan de motor. Welke motor adviseren jullie me?

Ik wil niet een ondergemotoriseerd vliegtuig. (Meestal vlieg ik kunstvluchtprogramma met de X-tra 60). Nu hoeft dit natuurlijk niet bij een spitfire, maar een beetje extra power is wel welkom.

Tweetakt is uitgesloten, het moet een viertakt worden(past beter bij een spitfire vind ik, en het is mooier in te bouwen).

Ik heb een lichte voorkeur voor de saito 100, omdat deze veel vermogen leverd, en niet al te zwaar is geconstrueerd en het prijsverschil met de saito 15cc is bedraagt slechts 20 euro. Maar de motor moet nog worden aangeschaft; wie brengt mij op een ander idee en wie is het met mijn voorkeur eens?

Gr. Bert uut e polder.

Ik zelf ben helemaal weg van RCV en dan voornamelijk de SP serie. Ze hebben ze in de maten .60, .90 en de 1.2.

Mooi geluid (misschien iets aan de harde kant, maar dat is te dempen) en een bak van een kracht. Door de 1:2 verhouding kan je grotere props rondslingeren en op een spitfire hoort nu eenmaal een 3 of 4 blads, geen 2. Met deze motor is dat geen probleem. Ik heb de .90 en ga een 15,75x13 draaien (drie blads). Door de vorm zonder probleem weg te werken in de cowl en dus geen uitstekende onderdelen.

[edit:]
website is: http://www.rcvengines.com

Arvid, een clublid heeft mij ook de weg gewezen naar een motor RCV. Hij bedoelde de CD serie. Zelf heeft die gast volgens mij een SP (gehad) van RCV. Hij had nogal wat problemen mee. Hij had een speciaal stukje slang tussen motor en demper, maar dat scheurde door de warmte open. Verder vind ik dat die motoren nogal wat lawaai veroorzaken. (Quote: het model is schaal 1 op 7, maar het geluid is schaal 1 op 1!!). Verder heb ik geen ervaring met een motor van RCV. Misschien dat komt dat doordat onbekend onbemint maakt.

Gr. Bert

Qua power is het een goede combinatie. En volgens mij is de 100 een relatief lichte motor.

Ikzelf heb deze motor voor mijn extra (1.60m) gekocht.

Het draaien er van, absoluut geen probleem. Even de startmotor er op en draaien. Binnenkort wil ik het ook eens proberen met de hand aan te slingeren. De prop heeft ook zeker invloed op het geluid. Eerst draaide ik een Graupner 18x10, maar deze was iets te licht. Nu dus de 15.75x13 van APC en het geluid is al een stuk minder. Maar toch moet er nog wat aan gesleuteld worden. De bijgeleverde uitlaat is klein en heeft geen extra kamer. Hier valt dus ook nog wat aan te verbeteren. Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat het lekker gaat met het inlopen.

Back