Saito 3 cilinder 60 cc loopt slecht. Na goed lopend en leeg gedraaid te hebben weg gezet, loopt deze motor tijdens het weer opstarten van het vliegseizoen slecht. Motor start makkelijk maar loopt op alle toerentallen even goed maar dan onregelmatig en slaat regelmatig af. Inmiddels de carburateur in een ultrasone badje gelegd maar dat heeft niet geholpen. Wel de carburateur volledig gemonteerd in het badje gelegd, misschien deze demonteren en nog eens onderdompelen? Heeft iemand nog suggesties? Ik hoor graag van jullie. Mvg, Pascal.
Dat helpt inderdaad niet... Dan wordt ie alleen aan de buitenkant schoon, en dat is nu net de enige plek waar vuil totaal geen kwaad kan Dat zal, ALS het probleem IN de carburateur zit, allicht beter helpen. Als dat ook niet helpt, is dat GEEN bewijs dat het probleem niet in de carburateur zit, als het WEL helpt is het wel bewijs dat het probleem in de carburateur ZAT... Met dit soort dingen is het zo dat hoe verder je dat ding uit elkaar haalt voordat ie in bad gaat, hoe beter het werkt. Maar je moet altijd oppassen dat je niet te ver gaat.
Hoe voelen de membraampjes aan, zijn die nog wel soepel of zijn ze verhard ? Ik zou zowieso nieuwe plaatsen als je de carb loshaalt en ultrasoon reinigd
Nu je het zegt: Een carburateur droog wegzetten is slecht voor de membramen. Benzinemotoren moet je niet droogdraaien. Als je bang bent voor corrosie, laat je hem even een minuut of 5 op ethanolvrije brandstof draaien (Aspen of zo, moet je zelf weten), maar je moet hem NIET droog draaien want dan harden de membramen uit.
Carburateur uit elkaar gehaald, tenminste het pompje. Ook weer in een badje ultrasoon gedompeld en resultaat, nu loopt het nog slechter, krijgt duidelijk geen benzine. De membraampjes zijn flinterdun en gemaakt van doorzichtig kunststof, ik kan niet zien of ze goed of slecht zijn. Ik denk dat ik een nieuwe carburateur aanschaf dan weet ik zeker dat het euvel de wereld uit is. Van de carburateur naar de tank is oké, vonken op alle drie de bougies getest, is ook oké. Nog iemand een helder moment?
Het is een Saito carb, toch? Daarvan is bij mijn weten niet echt bekend wat de "pop-off" druk moet zijn, en dat zou het probleem kunnen zijn maar hoe je dat vast kunt stellen weet ik dus niet.
Dan weet je in ieder geval al wel dat het probleem in de carb zit Gewoon even rustig de tijd voor nemen en even goed alle kanaaltjes controleren/schoonblazen en de membraampjes vernieuwen,
Begreep dat de smering ook wel invloed kan hebben. 1 op 15 kan wel eens te vet voor de carb zijn. 1 op 18 of 20 mss beter. Wellicht dat de viscositeit van de olie een rol gaat spelen in die kleine kanaaltjes?
Dat zou best wel eens niet geheel denkbeeldig kunnen zijn, al durf ik daar ook weer geen harde uitspraken over te doen.
We zijn er uit! Het moraal van het verhaal, blijkt er een klein scheurtje in de aanzuigslang in de tank tegen de slangtule te zitten! Hierdoor zoog de motor af en toe een beetje lucht aan dus onregelmatig lopen en bij vol gas stil vallen. Was een minuscuul scheurtje, haast niet te zien!
Dat zijn inderdáád van die dingen waarbij je je helemaal kleurenblind kan zoeken, en volledig op het verkeerde been gezet wordt. Goed dat je het gevonden hebt. Ik herhaal het nog maar een keer: ik maak mijn brandstoftanks "benzinebestendig" met die groene Stihl slangetjes, en daarmee is een dergelijk probleem onmogelijk geworden. https://www.modelbouwforum.nl/threads/benzine-vliegers-opgelet-onderdeel-nummer-toegevoegd.226588/ Moet je wel originele hebben, geen imitatie uit China, want die kunnen niet tegen benzine...