Saito 62A

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door williamm, 26 mrt 2016.

  1. williamm

    williamm

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Woerden
    Op mijn corsair heb ik een saito62 staan. Deze motor slaat steeds af, ook tijdens een vlucht.
    Motor is zeer slecht stationair af te stellen. Er zit een nieuwe F-plug in, maar dat mag ook niet baten.

    Ik gebruik als branstof Rapicon met 10% nitro.

    Weet iemand wat ermee aan de hand kan zijn?
     
  2. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Kan meerdere oorzaken hebben.
    Vaak is dit een probleem van de brandstoftoevoer: vuil in de carburateur; verstopte brandstoffilter etc. Kijk dat eens na.
    Gebruik je wel tankdruk? (slangetje van uitlaat naar tank). Zit er een viltclunk in? Controleer deze of die niet dichtgeslibt is met vuil, roet etc.
    Saito's (en andere merken motoren ook) moeten na het inlopen opnieuw afgestelt worden, ook de stationair naald (zit in de gashevel). Draai deze eens een achtste slag met de klok mee.
    Ga op het veld aan de slag zonder motorkap. Stel eerst de staitionair mooi af met de stationairnaald, daarna volgas afstellen met de hogesnelheidsnaald (die je normaal gebruikt). Volgas is het beste af te stellen met een tachometer omdat je het vaak slecht kan horen waar de max toerental zit. Max toeren bereikt, dan 2 tandjes rijker zetten (tegen de klok in). Dat het toerental iets terugloopt klopt.
    Ga dan vliegen zonder motorkap en stel na de landing alles nog eens een keer af. Dan moet het goed zijn.

    Extra controle punten zijn: Klepspeling: moet goed zijn!
    Velocitystack (kelkje) op de carburateur voorkomt en uitwaaien van het gasmengsel en geeft (is mijn ervaring) een betere motorloop en ca 20% brandstofbesparing. Die dingen kosten maar 5 euro en is dus snel terug verdiend.
    Carterontluchting mag maar een kort slangetje aan zitten (max 10 cm). Sommige saito's doen het zelfs prima met 50cm slang anderen willen er niets op. Is het proberen waard en gaat het beste zonder motorkap.

    Succes!

    Gr Frank
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg
    Bij mijn 62B was het de klepspeling, had alles ook al geprobeerd.
    De motor was toen net een paar vluchten oud en loopt nu supper
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Zonder een kelkje loopt een saito 62 ook voorbeeldig mooi, zoals eerder gemeld even de timing en klepspeling checken, als die goed staan dan je carburateur checken
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina