Saito 91 krukas verwijderen

Hallo,

Ik heb nieuwe lagers besteld voor mijn Saito 91. De motor ligt uit elkaar, dit is verder prima verlopen. Nu mijn vraag: ik beschik momenteel niet over een pully trekker. Is het noodzakelijk er een te hebben om de propmeenemer te verwijderen, of kan je na verhitting met een licht tikje de krukas er doorheen tikken?

Luc
 
Propmeenemer lossen

Hoi Luc,

Tot nu toe is het mij nog gelukt zonder pullytrekker (hoewel dat zeker fijner zal werken)

Ik verwarm de propmeenemer met de verfstripper. Met een leren (tuin)handschoen pak ik met de hand de meenemer vast en tik 1 of 2x op de krukas. Je laat als het ware de zaak schrikken. Het is niet zo dat je de as uit de meenemer wil meppen. (Let op: als dat meteen werkt, zal je motor dus uit je hand vallen!! Doe dit dus niet te hoog boven je werkplek en zorg dus dat die op een stapeltje doeken valt)
Lukt het niet meteen, opnieuw verwarmen en nu met bv een waterpomptang vast pakken (doek ertussen tegen het beschadigen) Slechts 1 maal heb ik de propmeenemer in de bankschroef gezet. Als je daartoe overgaat, opletten dat je de (achterkant van de) propmeenemer niet vervormt. Als je in gedachten houdt dat je de propmeenemer net niet uit de bekken wil slaan met de tik die je op de krukas geeft (eea wordt los "geschrokken" en je bent geen eik aan het kloven)

Succes (want het gaat je nu lukken)

Ben Brok
 
Motor nummer 2
Wat let je om een poelietrekker aan te schaffen? Natuurlijk kan het met hitte, maar als je geen ervaring hebt, sla je het stuk. Voor alle klussen geldt: Goed gereedschap is het halve werk. In je hoofd zal het lukken, maar niet als je niet over de juiste middelen beschikt. Dat geldt zelfs voor een goede waterpomptang.
Kleine trekkers kosten je de kop niet. Daarmee kan je zorgvuldig trekken. (leergeld)
De spindel van de trekker laten rusten op de prop-moer, half opgedraaid of als die er in zit, op de center van de motoras, opdat je het draad niet beschadigd.
Het alluminium van de meenemer is zacht, de boel zo beschadigd en dat zou ook weer zonde zijn, als je dat met een set schroevendraaiers of waterpomptang wilt loswerken. Als Ben zo werkt, doet hij dat zeer bedachtzaam.

Is het nu gelukt met de OS FX? Anders moet je wellicht (nog) niet aan dit soort klusjes beginnen? (je moet ergens een keer beginnen)

full


Heb je al een beetje onderzocht hoe je een Saito weer in elkaar prikt? Timing van de nokkenas?
Uit elkaar trekken is 1... in elkaar :-)

Groet Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed gereedschap is het halve werk.

Wat let je om een poelietrekker aan te schaffen?
<<knip>>
Voor alle klussen geldt: Goed gereedschap is het halve werk. In je hoofd zal het lukken, maar niet als je niet over de juiste middelen beschikt. Dat geldt zelfs voor een goede waterpomptang.
Kleine trekkers kosten je de kop niet. Daarmee kan je zorgvuldig trekken. (leergeld)

Eerlijk is braaf. Ik kan niet anders dan Bas gelijk geven.

Groeten Ben
 
Een poelietrekker hoort in iedere gereedschapskist thuis, is mijn bescheiden mening.
Kosten niet veel en zorgt ervoor dat je iets kan repareren en niet slopen.
Warmte (oven) gebruik ik altijd er bij. Dit omdat de aangekoekte olie dan minder plakt en meer smeert. Maakt e.e.a. veel makkelijker om te demonteren.
Voor het in elkaar zetten van de motor, maar ook uitklaar halen, staan veel filmpjes op youtube. Het merk is belangrijker dan het type. ook van een andere salto 4T leer je veel. Principe is hetzelfde.
Groet Frank
 
Het is inmiddels gelukt met gereedschap van een clubmmaat. Pully trekker dus.
Ik wil uiteraard best een pully trekker aanschaffen, probleem is dat ik in een dorp woon waar absoluut geen zaak is die het verkoopt en omliggend is er ook weinig te beginnen. Heb motor uit elkaar gehaald, goed gekeken waar alles zit. Oude lagers met hitte er mooi uitgehaald. Nieuwe erin. Plop. Voorste lager had andere plannen, die wilde er niet netjes in. Met een paar tikjes van de hamer is het goedgekomen.

Wel even moeten nadenken bij het hermonteren. Camtiming was lastig las ik ergens. Goed gelet op de positie. Een klein tandje verschil kan gebeuren. Hoop dat het bij mij goed is gegaan. Is een of twee tandjes verschil rampzalig? Kleppen zijn gesteld, maar ik hoor een klein geluidje dat bij de kleppen vandaan komt naast het normale 'tik' geluid van het openen en sluiten. Dit was eerst niet.

Morgen kijken of hij wil lopen ;)

PS: De FX heb ik nog even laten liggen, gezien het feit dat ik er nu geen kist voor heb. Cilinderwand is trouwens al aan het vreten. Weet niet of het nog veel zin heeft hier nieuwe lagers in te stoppen eerlijk gezegd.
 
Dat kleine tikje komt omdat je alles weer in de verse olie hebt gezet nu duwd de klepveer de nokkenas op een bepaald momen net wat vooruit en dan hoor je de tanwieltjes een tikje geven.
 
Mooi zo Luc! Prima! Lenen is ook best. Toch is het verstandig eens te beginnen met het verzamelen ervan...
Op een dag gaan de steeksteutels aan een snelle schicht...

Eerst zeker weten of de timing 100% goed staat! Twee tandjes is niet goed. Daar kan je niet nonchalant in zijn.

Klep mag in geen geval tegen de zuiger aankomen!
Ga maar eens zoeken op RC-Universe wat daar geschreven wordt over timing :-) Genoeg...
http://www.rcuniverse.com/forum/glo...-reassembling-saito-fa-72-a.html#post11187441
Verder is het zaak de klepstelling te controleren. Te ruim is niet zo erg, te krap wel.
http://saito-engines.info/index.html
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties :)
Toen ik de motor uit elkaar haalde zag ik dat de krukas niet helemaal TDC stond, maar iets ervoor. Het kleine puntje op het cam tandwiel stond wel recht naar beneden. In de eerste link zie ik dat er met een stuurstang gewerkt wordt. Hoe doen ze dit precies? Engels is voor mij totaal geen punt, alleen heb ik erven geen beeld bij. Of houden ze hem zo simpelweg op zijn plek?

Hoe weet ik dat de klep tegen de zuiger aan komt? Compressie is prima en ik voel geen weerstand of een blokkade.

Loopt hij als de timing verkeerd zou staan helemaal niet, of juist wel met als gevolg beschadiging? Of is dit niet te zeggen?

Edit: Eigenwijs geweest. Getankt, aanzuigen, 2 backflips waarna starten en lopen :) Even stationair laten draaien en het ziet er goed uit. Ben nog niet voorbij half gas geweest. Ik hoef me geen zorgen te maken? Zal straks als het stopt met regenen een video er van maken.

Nu even een pully trekker gaan kopen. Het gaat me niet om het geld. Als ik een Mustang met FG 21 benzine bij elkaar kan sparen moet een pully trekker ook wel lukken ;)

De nieuwe generatie OS viertakten hebben een makkelijk afneembare meenemer. Waarom doet Saito dat eigenlijk niet?
 
Laatst bewerkt:
Gelopen en geen geratel? Dan zal het goed staan. Good job!
Als de timing niet goed staat loopt de motor voor geen meter, heb je back-fires... terug meppende props...

Stuurstang in dat ene plaatje is hulpmiddeltje om de stand van de nokken te controleren...

Als je een FG kan aanschaffen, zou ik eerst een selectief goed gereedschap kiezen. Steelsleuteltjes, doppensetje... goede imbus en torx set. Doornen om te drijven... noem maar op.
Fijn Proxxon brandertje of gelijkwaardig... Fijnmechanische tangetjes en schroevendraaiers. ;)... gezien dat alles wat je in je kop hebt... hum... school afronden, sociaal leven ontwikkelen, en dan naar TU Delft! Sleutelen aan de toekomst (Die FG komt toch wel)...

Saito? Konusklemming heeft ook zo z'n voordelen... borgplaatjes kunnen ook breken... borging met gevlakte as en passende flens kan ook uitslaan.
Br Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Ja, als ik mijn maandloon weer binnen heb ga ik zeker wat mooi gereedschap inslaan. Het liefst van Stanley denk ik. Heb eens zo'n bitsetje van de Ikea gehad, dramatisch.
Ik merk wel dat ik altijd zeer lastig en moeilijk bezig ben, met half gereedschap en versleten gereedschap. Mmm, wel een 5 maar geen 5,5 sleuteltje. Dan maar met de hamer, die heb ik wel! Nee, grapje. Zie hier:

1W2SHSXVBj4[/media] 91 after bearing replacement - YouTube Watch in 720p HD ;)

Heb motor nu ook op volgas afgesteld. Naald moet wel dik 3 slagen open staan voor betrouwbare, wat vettere loop. Dat zal komen door het feit dat er eigenlijk een te kleine prop op zit, een 12x11. Daar moeten we maar eens wat aan doen. Ik heb een Master Airscrew 13x8, maar dat is niks. heb een prop nog nooit zo ongecontroleerd heen en weer zien zwaaien op stationair. 16x6 is weer wat te veel van het goede, die gaat op de FG. Als die ooit nog binnen komt trouwens, haha,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
naaldinstelling moet je niet teveel naar kijken.
Bij jou zal hij op 3 staan.
Misschien met mijn brandstof op 2.5, of juist 3,5.

Andere prop kan ook weer een andere waarde geven.
het gaat erom dat de motor goed loopt.
Ongeacht hoeveel slagen je hem geeft.
 
Nieuwe erin. Plop. Voorste lager had andere plannen, die wilde er niet netjes in. Met een paar tikjes van de hamer is het goedgekomen.

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar kan het niet laten.

Het voorste lager monteer ik altijd met geplaatste krukas. Daarmee voorkom je dat het lager een klein beetje in het huis kan kantelen waardoor die niet zonder hulp geplaatst kan worden.
Met deze methode heb ik tot nu toe nog altijd het voorste lager met de hand kunnen plaatsen. Dus zonder serieus verwarmen of met gereedschap.

ga ik zeker wat mooi gereedschap inslaan.
Vrouwen kopen schoenen en tasjes en wij mannen.... gereedschap. Ik doe dat ook erg graag.

Er is ook niets mis mee om gereedschap te maken of alternatieven voor te bedenken.

Voor het verwijderen van lagers (die toch al vervangen gaan worden) gebruik ik vaak een keilbout met een slangenklem. Hierop span ik het lager en aan de bout trek ik het geheel uit het huis zonder beschadiging. Oplossing van een paar centen en het speciale gereedschap om het achterste (moeilijkste) lager te verwijderen is tamelijk prijzig en weinig universeel.

Groeten Ben
 
Back
Top