Saito FA 120 4-takt startproblemen

ik heb hier een saito 4- takt motor FA 120 die nogal wat gedraaid heeft.
Probleem is dat hij verschrikkelijk slecht start.
Ik heb de carburateur gereinigd, nieuwe O ringetjes er in.
Hoofdsproeier 3 a 4 slagen open. Stationaire luchtschroef 2 slagen open.Baat niet.
Kleppen gesteld zoals in het boekje. Baat niet.
Extra nitro in de brandstof (tot 20%) Baat niet.
Nieuwe OS F 4-takt gloeiplug. Baat niet.
Pas als ik wat brandstof in het kopje spuit start hij en blijft dan ook doorlopen.Wil hem dan nogmaals starten en dan vertikt hij het weer.
Het lijkt of hij compressie genoeg heeft want de electrostarter kan hem nauwelijks rond krijgen.Draait wel soepel als je hem met de hand rond draaid.
Het slecht starten van rc motoren zie ik vaak en vind het verschrikkelijk.
Moet ook niet nodig zijn denk ik.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Zuigerveer? Klepzittingen?
Wie heeft ervaring met Saito,s op dit gebied.
Graag suggestie,s.

Laatst bewerkt:
Hoi Mies,
Ligt het midden van je tank ongeveer ter hoogte van het midden van je carburateur?
Bij een viertakt die ik had, lag mijn tank te laag en te ver weg van de motor. Daardoor liep de brandstof steeds terug van de carburateur. Ik heb toen een Perry pomp geplaatst, wat mijn probleem oploste.
Hans

Een wat oudere Saito 120, en een 120 is een ouder model bij Saito, moet met een flinke choke (wat brandstof aanzuigen) makkelijk te starten zijn.
De beste methode is de manier waarbij je de motor een snelle flip tegen de compressie geeft in de verkeerde riching. De ontbranding die dan volgt is sterk genoeg om de motor vervolgens in de juiste riching te laten aanslaan.
Bij een motor die niet doet moet uitgezocht worden waarom niet.
Zoals je al zegt, compressie is goed, nieuwe plug...
Dus er is genoeg reden voor een plofje.
Heb je de naalden niet te ver open staan? 3 a 4 slagen vind ik nogal ver.
Dit laat mij vermoeden dat je de motor zonder uitlaatdruk laat draaien.
Ik vind Saito's mooier lopen met uitlaatdruk en minder bokken in het lage toeren bereik.

De hoofdsproeier zou met 1.5 a 2 slagen open goed moeten staan.
Wat vaak wil helpen is de motor ondersteboven op te stellen, dan helpt choken ten minste bij de Saito's. De tank zou onder het nivo van de carburateur moeten liggen, anders gaat die hevelen, en verzuipt de motor.
En tegen de draairichting in starten werkt vaak goed idd bij de grotere Saito's.

Hopelijk krijg je je motor aan de praat, want ze lopen normaal perfect....

Hoi Mies,
Ligt het midden van je tank ongeveer ter hoogte van het midden van je carburateur?
Bij een viertakt die ik had, lag mijn tank te laag en te ver weg van de motor. Daardoor liep de brandstof steeds terug van de carburateur. Ik heb toen een Perry pomp geplaatst, wat mijn probleem oploste.
Hans

De motor heb ik op een plank gemonteerd,om alles goed te kunnen bestuderen.De tank ligt op dezelfde hoogte op de plank ,dus hoogte voor aan zuigen zou goed moeten zijn.Tank half vol.

Een wat oudere Saito 120, en een 120 is een ouder model bij Saito, moet met een flinke choke (wat brandstof aanzuigen) makkelijk te starten zijn.
De beste methode is de manier waarbij je de motor een snelle flip tegen de compressie geeft in de verkeerde riching. De ontbranding die dan volgt is sterk genoeg om de motor vervolgens in de juiste riching te laten aanslaan.
Bij een motor die niet doet moet uitgezocht worden waarom niet.
Zoals je al zegt, compressie is goed, nieuwe plug...
Dus er is genoeg reden voor een plofje.
Heb je de naalden niet te ver open staan? 3 a 4 slagen vind ik nogal ver.
Dit laat mij vermoeden dat je de motor zonder uitlaatdruk laat draaien.
Ik vind Saito's mooier lopen met uitlaatdruk en minder bokken in het lage toeren bereik.

Hoofdsproeier zoals in het boekje staat zou 4 slagen geopend moeten zijn.Als hij loopt dan stel ik hem wel bij dat hij lekker loopt.Was 3 slagen.
Werk met uitlaatdruk en hou je een vinger op de uitlaat met starten dan loopt de brandstof er uit.
Zelf denk ik nu toch in de richting van ,zuigerveer,klepzittingen enz.

Ik heb vandaag het motortje naar de saito importeur gebracht.
Zij gaan het bekijken en een prijsopgave doen.
Als hij het waard is laat ik hem maken.
Jullie horen nog wel hoe het afgelopen is.
In ieder geval allemaal hartelijk bedankt, voor diegene die mee hebben gedacht.

ben erg benieuwd. heb ook wel eens onverklaarbare startproblemen.
Wie is de saito importeur trouwens?

grt

Nou vertelde je eerder dat de compressie goed is, dan denk ik niet aan zuigerveren, klepzittingen e.d.
Wat zou kunnen is dat de nokkenas een foute timing heeft gekregen na her-montage.
Compressie + brandstof + gloei = plof
We horen het wel.

Werk met uitlaatdruk en hou je een vinger op de uitlaat met starten dan loopt de brandstof er uit.

heb je al eens geprobeerd op ipv de uitlaat, je vinger op de carburator te houden en zo de prop rond te draaien tot deze vol brandstof zit ? met open gas.
daarna gas dicht en plug erop, tegen de draairichting in aanslaan.

Timing zou inderdaad kunnen,alhoewel het raar is dat hij stationair normaal loopt en ook goed oppakt.
Motor loopt wel rauw vind ik, maar dat is wellicht Saito eigen.

Vinger op inlaat of choceklep dicht met gas open, heb ik allemaal al uitgeprobeerd.

rauw lopen = herrie maken?

Als de motor al een tijdje stilligt zonder after run olie kunnen je lagers aangetast zijn.

had ik met mijn 15cc saito ook. Hobbyin heeft er 2 nieuwe krukaslagers ingezet en loopt weer als een zonnetje.

4 slagen open is prima, als ie te arm staat bij het starten kan de motor abrubt stoppen en dan schiet je prop er af....(weet ik inmiddels uit ervaring :oops: gelukkig genoeg afstand gehouden)

Hallo beste forumleden.
Ik zou er nog op terugkomen als het probleem was opgelost.
De saito is net terug van Aeronaut Stuttgart.
Hier de brief die er bij zat:
Sehr geehrter Herr,
Der alte vergaser ist von seiner Bauart her nur sehr schlecht(nicht)chokebar.
Vergasser wurde gegen einen neueren Vergaser getauchst auf ein 2-Nadel-System ohne Nebenluft. Probelauf o.k.

De kosten waren 40 euro en is de motor zeker waard.
Iedereen die zich over mijn probleem ontfermd heeft,heel hartelijk dank.
Probleem dus opgelost en weer een minder in de wereld.
En nu lekker vliegen met de 'Snoopy"
m.vr.g
Mies Kuppens

Laatst bewerkt:
Back