Saito fa 56 viertakt stottert/houd in (issue resolved)

Nog regelmatig vlieg ik met een Calmato trainer gewoon omdat die zo lekker vliegt. Ik gebruik daarin een Saito FA56 viertakt. Een tijdje geleden ging die erg veel herrie maken en men raadde mij aan om aan nieuwe lagers te gaan denken. Kortom dit heb ik gedaan. Daarna uitgebreid proefgedraaid op een proefbank. Loopt erg mooi nu. Stationair rondom 1800 toeren, volgas met 12x6 APC net geen 10000 toeren. Verder is ie erg betrouwbaar slaat niet af zelfs niet als hij inhoud. Staat het model stil gaat alles goed en stottert die absoluut niet en houd ook niet in, echter komt het model in beweging dat gaat hij halfgas/volgas inhouden/stotteren. Ik heb al nieuwe slangen naar tank etc. erop ook maar een nieuw plug (OS/F) erop maar niets lijkt te werken. Wie weet raad?

De configuratie;
  • Motor Saito FA56.
  • Uitlaat is Genesis van Just Engines gaat door voor super silent en dat is ie ook.
  • Originele uitlaat bocht is in gebruik.
  • Plug is een nieuwe OS/F
  • Maak gebruik van uitlaatdruk in mijn tanksysteem. Ook geprobeerd zonder uitlaatdruk maar het stotteren/inhouden blijft.
  • Tank is de standaard die bij een Calmato trainer hoort.
  • Vlitklunk als klunk.
  • Viltklunk is schoon.
  • Verse Hobbyin viertaktbrandstof met Klotz en 5% nitro.
  • Nieuwe brandstofslangetjes.
  • Proppelor 12x6
Wie het weet mag het zeggen maar ik weet het even niet.

Laatst bewerkt:
Carburateur is met het vervangen van de lagers helemaal uit elkaar geweest.

Alle delen ook goed schoongemaakt? 1 zandkorreltje kan al teveel zijn!
Verders; heb je je kleppen op tijd staan en heb je de klepspeling goed afgesteld?

Nergens valse lucht ofzo?

Groeten

Alle delen zijn uitgebreid schoongemaakt. Motor is ook zeer makkelijk te starten en met de genoemde getallen in mijn starttopic lijkt mistiming ook niet het geval, klepspeling heb ik ook nagekeken en is in orde. Het treed alleen op als ik vlieg of ga opstijgen. Met name met volgas.

Dan blijft (als ik het goed heb) eigenlijk alleen de afstelling van de carb over.

Draai je luchtschroef eens helemaal in en dan 1,5 slag (3x half rond) weer terug uit en ga hem vanuit deze positie verder afstellen. Vergeet niet de schroef 2 a 3 klikjes rijker te draaien als je eenmaal max toerental te pakken hebt!

Hoofdsproeier heb ik zelf nooit aangezeten, dus weet ook niet precies hoe je die het beste af kan stellen, maar daar kan je misschien ook nog eens naar kijken!

Groeten

Het treed alleen op als ik vlieg of ga opstijgen. Met name met volgas.

Ik herken deze symptomen van mijn rolroertrainer, waar ik een ASP 10cc 4 takt op had zitten. Ik had er een redelijk grote tank in zitten, die daardoor wat verder naar achteren en ook lager in het toestel zat. Het resultaat was, dat de brandstof door een wat langere aanvoerslang en ook nog tegen een hoogteverschil in naar de carburateur moest worden gezogen.
Als je toestel daarbij nog versneld ook (bij volgas) en met de neus naar boven in een klimvlucht gaat, wordt dat nog allemaal verergerd. Met een halfvolle tank twee loopings draaien was geheid motor uit.

Voor mij was uiteindelijk de oplossing om een Perry VP20 pomp te installeren.
6987684017_6b69417957_z.jpg

6841560956_162b4e8588_z.jpg

Wie weet heb je iets aan deze informatie.
Groeten,
Hans

Mij klinkt het als één verkoolde doorvoer van de druknippel in je uitlaat.hierdoor vermindert de tankdruk bij volgas en bij stationair zal de tankdruk even te hoog blijven waardoor je motor eigenlijk verzuipt en stotterend oppakt

Ik heb gisteren nog eens even alles nagelopen en de carburateur eens helemaal uit elkaar gehaald. Er zat aardig wat vuil in het koperen sproeibuisje dit maar een gereinigd, nu nog mooi weer... kan ik het testen. Ik laat het weten of dat geholpen heeft.

Probleem zat hem dus in slechte pakkingen en vuil in het koperen sproeibuisje. Gisterenavond wezen vliegen ging zonder gestotter/inhouden alleen mijn sproeiernaald moet nu wat verder open 4,5 slag ipv 3,5 slag dat is het enige wat ik een beetje vreemd vind. Maar valt mee te leven.

Back