Ik heb een Saito FA-90T kunnen overnemen. De lagers voelen niet zo best dus ik ben de motor aan het uit elkaar halen. Er zit een carter ventilatie pomp op de achterzijde van de motor die door de krukas aangedreven wordt. In het deksel zit een kogellager. Die doet het nog wel maar is ook niet echt fris dus wil ik deze vervangen. Echter zie ik deze niet los staan op de exploded view van de manual. Het lijkt wel als een geheel geleverd te worden. Heeft iemand misschien ervaring met dit lager? Naar mijn idee moet je de rotor van de as kunnen persen maar of dit echt zo bedoeld is weet ik dus niet zeker. Er af persen zal natuurlijk lukken maar of het dan ook weer netjes in elkaar kan.... Ik hoor het graag. Jan
Kan best zijn dat dat als een geheel geleverd werd... maar dat wil niet zeggen dat dat lager niet te vervangen is volgens mij. Als de maten overeenkomen met een standaard lager moet het niet zo'n toer zijn om dat ding er uit te trekken en een nieuwe er in te persen, toch? Overigens: die schotjes, bewegen die nog wel? die moeten soepel in en uit willen schuiven, anders doet die pomp het niet uiteraard. Vraag het effe, want Ruud liet me gisteren een foto zien waar ze ook naar binnen geschoven waren.
Het is dezelfde foto als die Ruud stuurde Maar de schotjes zitten mooi los. Waar ik me vooral zorgen om maak is hoe de rotor op het asje geperst zit. Ik zal het eens warm maken en dan voorzichtig kijken of er beweging in te krijgen is. Nooit geweten overigens dat er een dergelijke pomp op deze motor zit. Mooi gemaakt. Jan
Haha... die kreeg ik 90 graden gedraaid.... vandaar dat me dat niet opviel. Maar als ik je goed begrijp, dan gaat het om het lager wat achter de pomprotor zit? Is dat wel een kogellager, dan? Vreemde constructie... Persoonlijk had ik daar, als ik ontwerper was geweest, iets met een spie, of met een pin door de as gedaan...
Als ik een foto op het forum zet dan draait deze vaak 90 graden Bij die van de schotten pomp geen probleem dus vandaar dat ik het zo gelaten heb In ander gevallen even openen in Paint en dan weer opslaan als JPG. Dan is het wel goed. En zo te voelen gaat het echt om een kogellager. Ik had het ook anders bedacht maar ik ga wel proberen wat er mogelijk is. De drijfstangen hebben ook een aardige constructie. Dat had ik niet eerder gezien. Jan
Die "twee zuigers op 1 krukastap" is niet zo'n zeldzaam: bij meerdere grote motoren ,o.a. MotoGuzzi en Harley-Davidson, wordt dit principe toegepast. Het noemt dan niet een zuiver boxermotor dacht ik?
Het is inderdaad geen boxer. Een flat twin volgens de Engelsen. Eigenlijk een V-motor met een blokhoek van 180 graden. Ik weet dat die er meer zijn maar ik had die contructue van de drijfstangen niet eerder gezien Jan
Het nadeel van zo een opposed twin is dat die motoren iets meer last hebben van trillingen dan een echte boxer.
Iets, maar het viel mij in de praktijk reuze mee. Ik had veel erger verwacht. Het trilt in ieder geval minder dan een eencylinder van dezelfde cylinderinhoud. En ze hebben (vind ik dan toch) wel een heel bijzonder geluid.
Als je het opslaat in het forum bij "jouw media", heb je ook een knop bovenin om te draaien. moet je de opgeslagen foto even aanklikken, ding word beeldvullend, dan komen alle opties naar voren als je die gebruikt, en opslaat, moet ie goed zijn.
Aangezien het lager toch wel erg rauw aanvoelde het met gepast geweld los gehaald. En toen bleek het heel simpel te zijn Er zit een gaatje in het deksel om met een inbussleuteltje het borgschroefje los te nemen Het is gelukkig nog goed bruikbaar alhoewel ik het risico heb genomen met de gedacht dat het zonder pomp ook niet het eind van de wereld is. En ik kan nu het lagertje vervangen. Achteraf is het altijd makkelijk praten blijkt wel weer. Echt geen haar op mijn hoofd die hieraan gedacht heeft In elk geval weer leerzaam Jan
Hmmmm... zulke dingen kom ik op het werk ook wel eens tegen (lees: ik sloop ook wel eens iets op de niet door de ontwerper voorziene manier...)