Saito fg-20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 8 sep 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Aangezien ik nu een leki heb met een saito fg-20 benzine motor wilde ik eens even een algemeen fg-20 topic aanmaken met ervaringen en tips en dergelijke.

    bij deze de eerste vraag. De vorige eigenaar mengde zijn brandstof met 5% semi syntetische olie van de action. En vertelde mij dat ik met een gerust hart deze olie kon blijven gebruiken. Het motortje draait ook prima icm. deze olie en euro95. Nu lees ik in de handleiding dat je alleen 100% synthetische olie mag gebruiken. Kan ik mijn motor kapot maken door semi syntetische te gebruiken ipv. 100% syntetische? VOlgens mij moet het allemaal niet zo veel uitmaken daar je met 5% zowiezo flink smeert. Wie kan me hier meer over vertellen. Dus gewoon door blijven gaan met semi syntetische of echt de dure 100% syntetische gaan gebruiken?
     
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ok heb toch gewoon maar castrol tts olie gehaald. Liever het zekere voor het onzekere. De motor heeft overigens 3 minuten goed gedraaid bij mij. EN nadat hij warm werd begon de motor te stotteren en wil niet verder dan halfgas zonder te stotteren. Zo'n beetje dezelfde problemen als met op rcgroups vermeld. Waarschijnlijk toch ergens een afstelling op de naalden niet goed. Iemand tips?
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Wat voor accu heb je op de ontsteking .

    Mvg Johan
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Voordat je aan je naalden gaat draaien, welke benzine heb je er in gegooid?

    Gebruik GEEN shell Fuelsave. Deze is niet geschikt voor deze motoren, net zoals het niet voor bosmaaiers, oudere auto's, etc, geschikt is.

    Als je wel shell fuelsave gebruikt hebt, komt daar je probleem vandaan.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Kan je dat even uitleggen waarom dit zou zijn . :confused:

    Van die onzin geloof ik geen bal van , mijn bosmaaier en stroom aggregaat merken er niks van . (heb de shell hier om de hoek :-D)

    Mvg Johan

    Edit: net getankt , de Diesel heet nu ook Fuelsave .
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2009
  6. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik gebruik een 2s lipo pakket met bec teruggeregeld. Heb ook 5 cellen ontvanger accu geprobeerd Maar dit maakte ook geen verschil. Ligt dus niet aan de ontvanger accu. Als brandstof gebruik ik euro 95 met 5% castrol TTS.
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hang er eens een dikke 5 zeller aan .
    Ik heb vroeger die dikke Sanyo's gebruikt , (zellen wogen 56 gram)

    Ontvanger akku's zijn niet geschikt als ontstekings akku .

    De Saito ontsteking trekt al gauw over 1A konstant bij volgas en lipo met BEC vertrauw ik ook niet voor de ontsteking .


    Bij Zenoah loopt de ontsteking op 1 lipo cel . ;) (maar bij hoge toeren (boten,auto's) word ook een dikke 4 zeller aangeraden)

    Mvg Johan
     
  8. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    hoi rubben,
    ik zie al dat je op het forum bezig bent met vragen.
    Belangrijk is de brandstof :
    Euro lood vrij met 5% kwalietijd olie is zeer belanrijk.
    De prop die ik er op draai is een 16 x 6 apc en draaid daar 9200 omw/min mee.
    Je doet het goed om de motor even warm te laten draaien en dan pas afregelen.
    Je moet goed luisteren naar de motor wat voor een geluid dat hij maakt , is de afstelling verkeer ,gaat het zeer snel achteruit met de motor.
    Er zit een soort van pomp op ,deze gaat werken nadat hij even loopt en dat kan je hem afregelen.
    Als hij bij halfgas begint te sputteren ,dan staat hij te rijk , dan kan je de grootte naald voorzichtig in draaien (met de klok mee).
    En weer goed luisteren wat de motor dan voor een geluid maakt , zover dan indraaien tot hij eigenlijk begingt in te houden en dan moet hij zeker een 1\2 slag weer open staan.
    Ze zijn wat gevoeliger dan een normale versie.

    De ubec op 5 volt instellen ,dit gebuir ik ook in combinatie met een 910 mah lipo pakket.
    Ik heb heb ook op tts lopen en ook de fg36.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    gr vosje :)
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik ben dus gisteren avond al de hele avond bezig geweest. En ik krijg hem gewoon met geen mogelijkheid voorbij half gas zonder dat de motor begint te stuiteren en te hikken. Vosje weet jij toevallig zo wat jouw naaldafstelling ongeveer is? Kan ik dat als ruwe referentie gebruiken, en van daar uit verder gaan. Ik heb er overigens een 15x8 menz prop op staan.
     
  10. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    Geen idee , hoe de naaiden staan.
    Heb je ook al eens een andere prop geprobeerd.

    gr vosje
     
  11. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Vosje gebruik jij een aluminium mount of een kunsstof?
     
  12. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    Kunsstof.

    gr vosje:)
     
  13. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ok dus daar kan het niet aan liggen. Iemand enig idee hoe ik de timing van de ontsteking moet controleren? Ik zie namelijk dat je de hall sensor kunt schuiven. Dus misschien dat de timing net niet goed staat.
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat heeft met het stotteren niks te doen .
    Je brengt daarmee meer door elkaar .

    Heb je nu al een dikke 5 zeller aan gehat . :confused:

    In de beschrijving staat minimaal 1000mah .

    Mvg Johan
     
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Vanavond eindelijk de motor goed aan het lopen gehad na een tip op rcgroups. De motor even zo draaien dat de hoge toeren naald omhoog wijst tijdens het lopen. Zodat de lucht uit de pomp ontsnapt want de carburateur ontlucht schijnbaar slecht. Na dit gedaan te hebben liep de motor eindelijk goed. Helaas liep hierna meteen mijn drijfstang kapot op de krukas. Het lijkt er op dat het drijfstang lager even te weinig smering heeft gehad. Een beetje vreemd smeer 1:20 met castrol tts olie. Misschien had hij toch al een tikje gehad bij de vorige eigenaar die action olie smeerde. Ach ja morgen maar even een nieuwe drijfstang halen bij dennis. Online kosten ze $15 dus de kosten zullen bij Dennis ook wel mee vallen. Heb meteen even de lagers gecontroleerd en de cilinderwand. Dat ziet er allemaal perfect uit. Eens even kijken hoe het gaat als er morgen een nieuwe drijfstang in zit.
     
  16. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Gisteren even een nieuwe drijfstang gehaald bij de Hobby In. Wat me opviel was dat de oude drijfstang een sleuf had in de kom om zo de krukas te smeren. Maar de nieuwe heeft net als bijna bij alle glow engines 2 gaatjes ipv. de sleuf. Ik heb samen even met dennis naar de de parts list gekeken zowel die van hem als in de manual online. En daar geven ze inderdaad de drijfstang aan met de 2 gaatjes ipv. die met de sleuf. Dus het lijkt er op dat er een wijziging geweest is. Maar in ieder geval gisteren nieuwe drijfstang gemonteerd en alles weer eens opgestart. En de motor loopt nu op de grond bijna goed. Ben er inmiddels wel achter dat deze motor dus inderdaad zoals op rcgroups ook al vermeld echt super gevoelig is op de naalden. 1 klik is het verschil tussen goed lopen en slecht lopen. Ik ga vanavond eens proberen de lage toeren naald goed te krijgen en dan daarna de hogen toeren nog eens fijn afstellen. En dan met een beetje mazzel morgen eens mee gaan vliegen. Die tip van het ontluchten is trouwens ook een belangrijke, deze pomp-carburateur ontlucht echt heel slecht. Ik vermaak me overigens kostelijk dit is echt wat voor mij de hobby maakt prutsen en nog een prutsen.
     
  17. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Hier onder het stukje uitleg over het ontluchten. Dit werkte dus bij mij. Hierna ook vol gas geen problemen meer.

    A solution to FG-20 pump

    Many people are complaining FG-20’s pump can not deliver sufficient pressure
    for high speed.

    The reason is the structure of the pump (position of oil passage in oil chamber)
    can not pass the air out easily.(Pump can not create sufficient pressure when air
    exist in side)

    The solution is :
    1.Start engine at low speed.
    2.Turn the engine (or airplane) till full speed needle point to up right 90 degree and backward 10 degree. And keep that position for 20 second.(all the air will escape
    out of pump.
     
  18. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    En zojuist drijfstang nr 2 naar de klote. Iemand enig idee waarom deze motor drijfstangen als onbijt eet? Ik smeer netjes 5% castrol tts. Ik ben er in ieder geval even helemaal klaar mee. Als iemand nog goede ideeen heeft?
     
  19. yannic

    yannic

    Lid geworden:
    11 okt 2004
    Berichten:
    448
    Locatie:
    munstergeleen
    Een drijfstang kapot krijgen onder het lopen vind ik knap hoor xD Maar wat de brandstof betreft. Mijn 2cv loopt perfect op fuelsave 95 wel met loodvervanger erbij.
    Het zou mooi worden want dan kon k bij shell niet meer tanken aangezien ze alleen
    fuelsave nog hebben.
    groeten Yannic.
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Is de krukas wel 100% recht , zo,n bronzen lager kan geen spanning hebben .

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina