Saito FG-36

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 1 apr 2008.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Heeft iemand al gemeten met de standaard uitlaat??
    Ik ben wel benieuwd aangezien we maar 79dba mogen maken op Valkenburg.
     
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    heb vandaag gemeten rond de 8000 toeren zit je op 82db gemiddeld en met 7100 zit je precies op 80 gemiddeld.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb je enig idee hoeveel vermogen je verliest op die 900 toeren:rolleyes:
     
  4. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik heb hem nog een nagemeten ik zat op 7800 en nu op 7100. Dat is inderdaad 700 toeren verlies en kost flink wat vermogen. Als je overigen een lichte kist hebt. Hou je bij 7100 nog voldoende over. Verder is dit natuurlijk alleen een hele tijdelijke oplossing totdat ik een andere demper heb. bovenstaande houd gewoon in dat het niet zo moeilijk moet zijn om aan de 80 te komen met deze motor zolang je hem maar kwa prop onder de 8000 toeren houd.
     
  5. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb de uitlaat langer gemaakt door er een 2e kamer met een geperforeerd schotje tussen te maken. Gewoon even draaien op de draaibank. Zal van de week even een foto proberen te posten.

    Groeten Martijn
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met welke prop?
    Ben benieuwd naar de maten en het merk/type.

    Groet,
    Gerben
     
  7. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als het mooi weer is ga ik testen en meten.
    Prop 19/8 menz
     
  8. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Aangezien ik inmiddels zowel de kist als de motor van Hans heb overgenomen, zal ik het draadje maar overnemen. Ik heb de kist zonder servo's gekocht. Ik heb zelf nu zo liggen 3 x dymond 9500 en 2 x futaba s3152. Nu zou ik de futaba's op hoog laag willen zetten. 2 x dymond op rolroer en 1 dymond op het richting. Of kan ik beter de dymond op hoog laag en de futaba op rol?
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zo de servo's zijn gemonteerd, de motor staat er ook weer op. Het toestel is weer helemaal vliegklaar. Nu nog even wachten tot de sneeuw weg is, en dan kunnen we weer het luchtruim kiezen.
     
  10. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ok icm. de fg-36 maakt het toestel echt vele te veel lawaai ik kom boven de 85db. En dat krijg ik niet weg gepoetst. Op een andere kist kom ik met de saito maar op 81db. Nu heb ik eigenlijk het volgende bedacht. Ik heb hier nog een nieuwe 160fx liggen die ik om wil gaan bouwen naar benzine. En wil ik deze motor in gaan bouwen. De 160fx is een stuk stiller dus dan zou het goed moeten komen. Iemand nog tips of andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
     
  11. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Inmiddels daad bij woord gevoegd en al eens aan het passen en meten geweest. De 160fx past precies op dezelfde plek als de fg-36. Ik moet alleen even de romp een klein beetje aanpassen om de uitlaat passend te krijgen. De 160fx is ook 200 gram lichter als de fg-36. Nu maar wachten op de ontsteking en proefdraaien maar. En nu maar hopen dat ik wel op 80db kom :)
     
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Nou de romp is inmiddels aangepast. Helaas is de 160fx 1-2cm korter dus ik moet een ring maken om op te vullen zodat de prop buiten de romp komt. Maar dat gaat ook wel lukken. De fg-36 staat ook bijna op de at6.
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Hoe werkt die benzineconversie van een 160FX?
     
  14. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik heb gisteren de ontsteking binnen gekregen. Ben die nu nog even e.e.a pas aan het maken. Maar ik hoop dit weekend of anders volgend weekend de motor in te kunnen laten lopen. Ik zal de resultaten posten.
     
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    vanavond even de motor in laten lopen zie JJGzRDZNUxY[/media] - 12042010.mp4 voor het resultaat en hoe het loopt. Er moet nog het e.e.a gebeuren. Maar het ik ben erg tevreden met het resultaat na 10min inlopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Hoeveel toeren draait een 160fx met standaard demper normaal een apc 17x12 ? Dan kan ik van het weekend eens nameten hoeveel vermogen verlies je hebt door benzine.
     
  17. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Als het een beetje weer is gaat de kist vanavond opnieuw de lucht in . Eens kijken of het een beetje wil lukken met mijn conversie.
     
  18. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zo de kist heeft vandaag gevlogen, vliegt er goed. Motor loopt erg goed op benzine en is goed af te stellen op de naalden. Dus voorlopig komt er nog geen walbro op. Ik draai met een apc 17x12 prop en ik haal nu 7050 toeren. Let wel dit is met een motor die net 3 tankjes gelopen heeft. En dus nog flink in moet lopen. Ik verwacht dat ik als de motor eenmaal ingelopen is op 7300 toeren uit ga komen met de standaard demper. Misschien dat er nog wat te halen is door het verstellen van de ontsteking. Weet iemand toevallig hoeveel deze motor op methanol met de standaard uitlaat de 17x12 rond draait?
     
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

  20. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Henri,

    Dankje alleen jammer dat er niet bij staat op hoeveel % nitro dit is. Dennis van de hobby-in zij dat het ergens bij de 7300 lag dus dat klopt dan wel. Ik hoop dus dat de motor er nog een 200 toeren bij krijgt gedurende het inlopen. Ik heb op het andere conversie draadje al gelezen dat de het ongeveer 150 toeren scheelt tussen methanol en benzine. Te verwaarlozen in mijn ogen. Wat wel heel mooi is, is dat ik nu met 250ml benzine ongeveer 15 min kan vliegen. Al met al ben ik heel tevreden over deze conversie. Nu vliegen :) Verder is dus fg-36 dus wel eens stuk krachtiger als de 160fx met standaard demper. Die doet namelijk 7800-7900 toeren op dezelfde prop.
     

Deel Deze Pagina