SAITO FG-61TS

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door koenvlieg, 25 mrt 2021.

  1. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Mijn clubgenoot heeft onlangs een nieuwe saito gekocht, heeft de motor laten indraaien zoals het boekje met Klotz olie. Ondertussen heeft die al meer dan vijf liter gedraaid.
    Nu is het zo dat de motor bij het aanpakken sputtert en bij volgas dan wel ineens de volle toeren haalt.
    onder één uitlaat is een olieplek en deze cilinder is aanzienlijk minder warm dan de andere. Bovendien is al een paar keer de kleppenstoter naast de klepzitting terecht gekomen.
    Bij wijze van test heb ik de bougies en ontstekingskabels gewisseld, maar dat hielp zoals verwacht niet. Klepspeling is ok op 0.10. Volgens mij is het de (uitlaat) klep die niet altijd meegaat : misschien de veer of de passing ? Heeft iemand dit al voor gehad.

    PS hij gaat er morgen wel mee terug naar de winkel
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan doet die cylinder duidelijk niet goed mee beneden vol gas.
    Maar van een afstand kan ik ook niet ruiken waarom dat zo is.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Kan zijn dat hij stationair te rijk staat en dan de onderste bougie vol met olie zet. Bij hogere toeren 'blaast' de bougie schoon en gaat ie weer meewerken.
     
  4. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    aan de afstelling zal het niet liggen : ook aan bezig geweest , bovendien is dat voor beide cilinders en verklaart ook niet het probleem met die kleppenstoter.
    Heb zelf twee drie cilinders en één daarvan had ook last van dit soort 'gepruttel', ondertussen, na een veertigtal vluchten is dit wel over gegaan.
    Als je een nieuwe motor twintig liter moet roderen op de grond, vooraleer die betrouwbaar draait … geloof nooit dat die saito motoren in de fabriek hebben proefgedraaid :
    Je moet al beginnen met olie in de carter spuiten. Ook geraakt de olie blijkbaar moeilijk aan de kleppen voor het smeren, Heb last gehad van gepiep aan de kleppen, sindsdien stockeer ik deze motoren ondersteboven en het probleem is daar blijkbaar mee opgelost.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogmaals, met de informatie die je geeft kan ik vrijwel niets want je zegt veel maar vertelt weinig.

    Dat is een misrekening, dat er maar één carb is wil niet zeggen dat automatisch beide cylinders het zelfde mengsel krijgen. Kijk maar naar je radials, helaas.

    "liters" zeggen niets zolang je niet weet hoeveel dat ding per uur verbruikt... Ik heb wel eens 15000 liter door een motor moeten draaien om één cylinder (van de 5) te laten roderen... als je begrijpt wat ik bedoel. Hoeveel uur is dat, 20 liter?
    Want een inloop-proces van tussen de 10 en 20 uur is normaal voor benzinemotoren voordat ze pas ECHT lekker lopen, en dat geldt zelfs voor mijn omgebouwde 5 cc ASP-tje.

    Is normaal. Doe ik met ALLE nieuwe motoren, ongeacht merk en type.

    Is helaas voor radials óók normaal.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nu heb ik niet veel ervaring met benzine.
    heb er nu 2, waarvan 1 een meercilinder.
    beide motoren sputterden tijdens de inloop onderin, om wat hoger in het gas lekker door te trekken.
    de ene is ondertussen al een tijdje ingelopen. en nu pas ben ik na een reeks afstelsessies dat gepruttel onderin kwijt.

    dus an sich, nieuwe motor, radial, gepruttel onderin, vind ik het niet zo'n rare gedachte om te denken dat de onderste cilinder in het rijtje gewoon het teveel van de rest krijgt gevoerd.

    die klepstoter is een ander verhaal..
    dat zou niet moeten kunnen...

    of heeft het een samenhang?
    als het de klepstoter van precies die cilinder is..
    cilinder vol brandstof, brandstof comprimeert niet best.
    misschien kreeg hij de klep gewoon niet open. en waar het niet buigt, barst het.
    misschien de klepstoter iets verbogen en eraf geschoten?
     
  7. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Brutus

    Moest ik nog meer kunnen vertellen, dan was het probleem opgelost. Daarom vraag ik ook of iemand dit reeds heeft voorgehad .

    Volgens mij als er een plas olie onder één cilinder + het probleem met de kleppenstoter en de andere heeft dat niet, dan is er wel iets meer aan de hand dan een misrekening …

    Mijn idee is dat de uitlaatklep soms blijft open staan, om wat voor reden ook, en dit geeft een verklaring aan deze problemen, geraakt dit opgelost door verder te roderen weet ik niet, staat er iets krom weet ik ook niet : ik ga geen nieuwe motor onder garantie open vijzen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een uitlaatklep blijft niet "soms" open staan. Die beweegt, of hij zit vast, een van beiden. En als hij beweegt, beweegt hij goed. Daar is geen tussenweg in. Een gebroken veer zou kunnen, maar zou juist bij hoge toeren een probleem moeten geven en bij lage toeren nog enigszins werken. Dus da's ook onwaarschijnlijk.

    Maar:
    maakt het simpel: geeneens tijd of aandacht aan besteden. Nog niet eens vanwege de garantie zelf, maar zonder dat, weet Saito ook niet wat er aan de hand is, toch? En dan kunnen ze die dingen nóóit verbeteren.

    Dus hup, terug dat ding. Hoe vervelend het ook is.
     
  9. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Klopt niet wat je zegt Brutus, Heb een Moki 215 destijds 2dehands gekocht, die verloor soms vermogen in de lucht. Bij toeval ontdekt dat soms een klep bleef open staan , reden was een kromme pen die aangedreven werd door de nokkenas : was met het blote oog niet te zien, enkel als je deze over een perfect vlak oppervlakte rolde.
    Ik steek er graag tijd en aandacht in want zo leer je steeds bij.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik bedoel dit absoluut niet lullig, maar ik heb altijd erg veel moeite om dergelijke stellige beweringen voor waar aan te nemen als ze vergezeld gaan van dergelijke krakemikkige terminologie.
    Want welke "pen" bedoel je nu eigenlijk? De nokvolger? De stoterstang? De tuimelaarpen? De klepsteel?
    Bij een Moki lopen de stoterstangen, tuimelaars en kleppen open... Een kromme stoterstang KAN geen problemen veroorzaken, want er is niks wat er klem kan lopen als zo'n ding krom is. Dus er moet iets anders krom geweest zijn. Heb je met het blote oog gezien dat die klep in open positie stilstond?
     
  11. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    De nokvolger, als het voor jouw zo duidelijker is, iets anders kan het niet zijn : de stoterstang kan niet zoals je al zegde en de onderdelen in de cilinderkop kan ook niet want anders zou de stoterstang bij een openstaande klep, eruit vallen. Dit laatste gebeurt bij deze saito.
    Ondertussen is de motor opgestuurd naar de hersteldienst en hopelijk krijgen we te horen wat uiteindelijk het probleem was. Dan ga ik dit nog zeker berichten.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Om open te blijven staan waar dit niet gestuurd is, moet hij de veerspanning overwinnen.. en blijven plakken
    Die veer is best kittig.
    dus om door de veer heen open te blijven, zou hij best heftig moeten plakken.
    of vastlopen.

    OF de aansturing van de klep moet hem open gehouden hebben. maar dan zou hij niet goed/niet goed lopen.
    dan zou hij 1 van de 2 doen.

    Nu heb ik ook wel eens gehoord van gebroken veren die bijzonder gedrag vertonen.
    ff goed. of opeens niet (veer verdraaide een beetje, net de 2 wikkelingen van elkaar af, dus open klep), en opeens weer wel (veer weer verdraait, net wel de wikkelingen op elkaar)

    Ik ben erg benieuwd naar de mening van de heren ter plaatse
    Wij hebben altijd het probleem dat we niet zijn ingericht om die motoren helemaal uit te pluizen of na te zoeken (behalve Brutus :D)
    Dus meestal als het een vage klacht is, kom je er niet zomaar uit..
    maar dit is wel een bijzondere klacht..
     
  13. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Zoals afgesproken een update :

    De motor is terug gekomen , één klep had redelijk wat koolaanslag ( waarschijnlijk bleef deze soms open staan met het vrijkomen van de stoterstang als gevolg )
    Mijn collega heeft die dan thuis getest met de 5% Klotz olie en de 95% aspen. De motor draaide terug slecht.
    Op mijn aanraden 5% Stihl Ultra Power olie en 95 % aspen en de motor draait veel beter.
     
  14. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    Hoi Koen ,
    jammer om te horen dat hij nog steeds niet lekker draait , Ik meng brandstof (aral 102) met Valvoline SynPower 2T (5 %) ,
    draai een menz 22 x 12 met 1300 rpm tot ongeveer 6000 rpm op de grond en rond de 7000 rpm in de lucht.
    Heeft nu ongeveer een liter op 8 A 9 er door en draait super , start gemakkelijk en draait heel mooi .

    Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt om een mooie draaiende motor te hebben.
     
  15. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    bedankt, zal wel 'los' komen, is trouwens de motor van een clubgenoot Die stermotoren van mij hadden ook wat tijd nodig : de ene draaide direkt soepel, de andere had een heel aantal liters meer nodig.
     

Deel Deze Pagina