Beste heren,
Sinds een jaar bezit ik een prachtige Saito FG21 benzine motor. Deze motor is ondersteboven ingebouwd in mijn Hangar 9 P-51 Blue Nose Mustang. Helaas is deze motor een dikke bak ellende geweest van het begin af. Ik vlieg onder andere met een Saito 91 en OS 95V, maar de problemen die ik met deze motor ervaar zijn nieuw voor me. Het geval is dat de motor redelijk loopt, maar in het gebied stationair t/m half gas altijd de neiging heeft serieus te gaan hikken en stotteren. De stationair, drie kwart gas en vol gas loop is nagenoeg perfect.
Om te beginnen: de motor is ingelopen volgens het boekje. Naalden volgens fabrieksinstellingen gezet en de motor zijn inlooptijd gegeven. De eerste vlucht was redelijk probleemloos met af en toe wat gestotter op vol gas. Op de grond valt dit niet te horen, maar in de lucht liep hij te rijk. 2 klikjes armer en probleem opgelost. De hierop volgende vluchten merkte ik dat de motor na 5 minuten vliegen echt stond te koken op de grond, wat natuurlijk geen positief verschijnsel is. Benzine motoren worden heter dan methanol varianten, dus een koelschot ingebouwd wat de zaak een stuk verbeterde.
Na aan de kist gewend geraakt te zijn, besloot ik de langzamere vlucht te proberen en bracht de gasstick terug naar een kwart vermogen. Meteen gevolgd door een flink gesputter. Na de landing stationair naald armer geschroefd. Baat niet. Rijker geschroefd. Baat niet. Stukken armer geschroefd: lichte verbetering, maar motor weigert terug te toeren naar stationair en zeer onregelmatige stationairloop. Nu een jaar verder en vele weekenden kleine veranderingen maken aan de naalden, ben ik het redelijk zat aan het worden met deze motor. Een lichte verbetering is zeker merkbaar, maar plezierig vliegen is het niet.
Tot nu toe gedaan:
1. Filtclunk in tank: geen luchtbellen.
2. Alle slangen gecontroleerd op lekken.
3. Koelschot ingebouwd en luchtuitlaat in de romp.
4. Met heel veel geduld de naalden afgesteld, maar weinig goed resultaat bereikt.
5. Kleppen gesteld volgens de handleiding.
6. Ontsteking vervroegd en verlaat, met nauwelijks gevolgen voor de loop.
7. Benzinemix van 20:1 (volgens de handleiding) naar 30:1 gebracht. Dit verbetert de loop lichtelijk, maar verder durf ik niet te gaan.
8. Kleine gaatje achterop de carburateur (atmosphere air inlet) genoeg ruimte t.o.v. motorschot gegeven (mij is verteld dat ik er goed aan doe hier een pijp aan te solderen om deze in de romp te brengen)
Ik smeer deze motor met volsynthetische Castrol TTS olie, zoals aangegeven in de handleiding. De olie giet letterlijk uit de kleppen na verwijdering van de deksels, dus de 30:1 smering lijkt me voldoende.
Om het op te sommen: Natuurlijk, ik wist dat benzine motoren een learning curve met zich meebrengen als men gloeimotoren gewend is. Maar dat het zo'n geknoei is om deze motor normaal te laten functioneren vind ik dan wel jammer. Daarbij, de hoge naald moet elk weekend opnieuw gesteld worden voor een goede loop. Bij een gloeimotor ala, maar benzine?
Ook, de FG21 is vrijwel niet met de hand te starten. Met de starter erop (tegen mijn principe in) geen probleem.
Motor heeft op Horizonhobby en diverse internationale fora wisselende reviews. De een vindt het een prachtmotor en de ander is het zat en geeft het op na.
Alle tips zijn welkom.
http://www.horizonhobby.com/pdf/Saito_Gas_Engines-Manual.pdf
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/8397662-saito-fg-20-21-a-65.html
Sinds een jaar bezit ik een prachtige Saito FG21 benzine motor. Deze motor is ondersteboven ingebouwd in mijn Hangar 9 P-51 Blue Nose Mustang. Helaas is deze motor een dikke bak ellende geweest van het begin af. Ik vlieg onder andere met een Saito 91 en OS 95V, maar de problemen die ik met deze motor ervaar zijn nieuw voor me. Het geval is dat de motor redelijk loopt, maar in het gebied stationair t/m half gas altijd de neiging heeft serieus te gaan hikken en stotteren. De stationair, drie kwart gas en vol gas loop is nagenoeg perfect.
Om te beginnen: de motor is ingelopen volgens het boekje. Naalden volgens fabrieksinstellingen gezet en de motor zijn inlooptijd gegeven. De eerste vlucht was redelijk probleemloos met af en toe wat gestotter op vol gas. Op de grond valt dit niet te horen, maar in de lucht liep hij te rijk. 2 klikjes armer en probleem opgelost. De hierop volgende vluchten merkte ik dat de motor na 5 minuten vliegen echt stond te koken op de grond, wat natuurlijk geen positief verschijnsel is. Benzine motoren worden heter dan methanol varianten, dus een koelschot ingebouwd wat de zaak een stuk verbeterde.
Na aan de kist gewend geraakt te zijn, besloot ik de langzamere vlucht te proberen en bracht de gasstick terug naar een kwart vermogen. Meteen gevolgd door een flink gesputter. Na de landing stationair naald armer geschroefd. Baat niet. Rijker geschroefd. Baat niet. Stukken armer geschroefd: lichte verbetering, maar motor weigert terug te toeren naar stationair en zeer onregelmatige stationairloop. Nu een jaar verder en vele weekenden kleine veranderingen maken aan de naalden, ben ik het redelijk zat aan het worden met deze motor. Een lichte verbetering is zeker merkbaar, maar plezierig vliegen is het niet.
Tot nu toe gedaan:
1. Filtclunk in tank: geen luchtbellen.
2. Alle slangen gecontroleerd op lekken.
3. Koelschot ingebouwd en luchtuitlaat in de romp.
4. Met heel veel geduld de naalden afgesteld, maar weinig goed resultaat bereikt.
5. Kleppen gesteld volgens de handleiding.
6. Ontsteking vervroegd en verlaat, met nauwelijks gevolgen voor de loop.
7. Benzinemix van 20:1 (volgens de handleiding) naar 30:1 gebracht. Dit verbetert de loop lichtelijk, maar verder durf ik niet te gaan.
8. Kleine gaatje achterop de carburateur (atmosphere air inlet) genoeg ruimte t.o.v. motorschot gegeven (mij is verteld dat ik er goed aan doe hier een pijp aan te solderen om deze in de romp te brengen)
Ik smeer deze motor met volsynthetische Castrol TTS olie, zoals aangegeven in de handleiding. De olie giet letterlijk uit de kleppen na verwijdering van de deksels, dus de 30:1 smering lijkt me voldoende.
Om het op te sommen: Natuurlijk, ik wist dat benzine motoren een learning curve met zich meebrengen als men gloeimotoren gewend is. Maar dat het zo'n geknoei is om deze motor normaal te laten functioneren vind ik dan wel jammer. Daarbij, de hoge naald moet elk weekend opnieuw gesteld worden voor een goede loop. Bij een gloeimotor ala, maar benzine?
Ook, de FG21 is vrijwel niet met de hand te starten. Met de starter erop (tegen mijn principe in) geen probleem.
Motor heeft op Horizonhobby en diverse internationale fora wisselende reviews. De een vindt het een prachtmotor en de ander is het zat en geeft het op na.
Alle tips zijn welkom.
http://www.horizonhobby.com/pdf/Saito_Gas_Engines-Manual.pdf
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/8397662-saito-fg-20-21-a-65.html
Laatst bewerkt: