Saito of YS

Ik ben mij aan het overwegen betreft 4 takt motoren.

Als voorbeeld heb ik de Groovy 90 als kist genomen. Deze fabrikant (World model) geeft aan een YS 110. Maar dit is een vrij prijzige motor voor een 18cc. rond de 430 euro in NL.

Wie kan mij het onderscheid tussen YS en Saito motoren geven of uberhaupt mij een geheel ander advies geven voor de kist als voorbeeld.

Groet
Ramon
 
De vergelijking YS>Saito is bijna oneerlijk! YS heeft echt goed over hun product nagedacht, Saito wat minder.

Keuze van materialen bij YS is wat beter en zo zijn er meer kleine details die de YS beter maakt.
Er is wel een nadeel.. zijn zijn wat gecopliceerder waar somigen van schrikken en hem laten staan.

Maar een YS 110 zal een stukje meer vermogen kunnen leveren dan de Saito 110, het is maar wat je wil..
 
Betreft kwaliteit had ik al zo'n vermoeden maar in hoeverre is die kwaliteit daadwerkelijk te merken.

Weet je toevallig een dealer in Nederland, belgie of duitsland. In NL heb ik tot nu toe alleen biggerplanes kunnen vinden.

Ramon
 
ys heeft 15% nitro nodig saito 5%. Ys is krachtiger saito goedkoper. Saito's lopen ook eeuwig. Dus het gewoon weer een kwestie van wat wil je. Je kunt ook een saito 125 pakken hele mooi lichte en duurzame motor.
 
Wat Belgie betreft is er ook vlotter aan "spares" te geraken voor Saito dan voor YS.

Ik zou Saito zeker niet als mindere kwaliteit gaan beschouwen. Ook over hun ontwerpen is goed nagedacht.

Een goed behandelde Saito gaat inderdaad een eeuwigheid mee. Heb er zelf een paar gehad die +15 jaar oud waren en nog steeds liepen als een zonnetje.

Stevo
 
Maar als het om kwaliteit gaat wat betreft het vermogen leveren... dan steekt een YS er met kop en schouders boven uit vind ik.
Het is alleen jammer er ze niet veel in nederland worden verkocht, aleen de specialisten willen ze...

Gaat er wat mis met een YS is het lang zoeken omdat het van alles kan zijn met bijv een brandstofpomp of een supercharger..
Dat is ook de reden dat veel mensen voor makelijker kiezen (geef ze groot gelijk)
Maar er zijn er ook die voor vermogen gaan, dan ga je kijken naar een YS..
 
kijkend naar het gewicht van beide motoren:

YS115 (110 wordt niet meer gemaakt) 730 gr
Saito 125 620 gr

De eerst volgende Saito ......150 weegt 870 gr. Net een stap er tussen is er niet.

Het is erg jammer dat ik nergens een vermogensafgifte kan achterhalen van de YS115. De Saito 125 levert 2,2pk op maximaal toerental. Daardat de YS voorzien is van supercharger zal deze meer leveren dan 2,2pk op maximaal toerental. Maar aangezien het maximale toerental niet of zeer weinig gehaald zal worden gaan deze cijfers niet op maar wat men wel kan concluderen is dat het koppel van de YS onderin wel hoger ligt dan die van Saito.

Dus de Saito 150 weegt 140 gr meer dan de door de fabrikant The World Models aanbevolen motor de YS 110 nu dus YS 115.

Naar mijn mening is 140 gr redelijk veel te noemen vooral omdat dit verschil voorin hangt.
 
YS115 (110 wordt niet meer gemaakt) 730 gr
Saito 125 620 gr

Het is erg jammer dat ik nergens een vermogensafgifte kan achterhalen van de YS115. De Saito 125 levert 2,2pk op maximaal toerental. Daardat de YS voorzien is van supercharger zal deze meer leveren dan 2,2pk op maximaal toerental. Maar aangezien het maximale toerental niet of zeer weinig gehaald zal worden gaan deze cijfers niet op maar wat men wel kan concluderen is dat het koppel van de YS onderin wel hoger ligt dan die van Saito.

Dus de Saito 150 weegt 140 gr meer dan de door de fabrikant The World Models aanbevolen motor de YS 110 nu dus YS 115.

Naar mijn mening is 140 gr redelijk veel te noemen vooral omdat dit verschil voorin hangt.

De ervaring heeft mij geleerd dat wat fabrikanten in cijfers opgeven wat pk betreft altijd met een korrel zout dienen genomen te worden en je eigenlijk met vergelijken van verschillende merken van motoren altijd op het verhaal van de appels en de peren uitkomt. Saito zal wat vermogen betreft ongetwijfeld wel zijn meerdere moeten kennen in de YS maar er is ook iets als het koppel (torque) van een motor. Vermogen zegt niet alles maar dat is dan weer een ander verhaal en daar laten de fabrikanten ons in het ongewisse. Het is een marketing strategie want power staat veel stoerder natuurlijk. Koppel lijkt voor hen ogenschijnlijk een bijkomstigheid maar dat is het beslist niet zonder verder over koppel te gaan discussieren.

Je zegt zelf al bepaalde zaken die fout kunnen gaan met een motor zoals de supercharger, brandstofpomp enz. Het zijn die dingen die eerst de geest geven ( ik ken er veel die de brandstof gewoon via een bypass rechtstreeks de carburator in stuurden en de pomp niet meer gebruikten). Yamada was begin jaren 2000 immens populair in het F3A circuit en leverde ongelooflijk veel vermogen en was ook waanzinnig duur. In de praktijk was niet iedereen tevreden over die motor wegens te complex, te fragiel enz. Ik vrees dat daar ook het schoentje van YS wringt.

140 gr is echt niet overdreven veel. Ik heb liever 140 gr in de neus te veel dan een lichte motor waaruit bij het balanceren blijkt dat het toestel staartlastig is en ik lood vooraan mag gaan plakken of de staart structureel lichter mag gaan maken om het plaatje te doen kloppen.

Ik breek YS niet af, zeker niet, ik pleit ook niet voor Saito.

Het is gewoon hoe ik het ervaar.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Tja dat is ook wel weer waar. Ik heb nu ongeveer 6 kisten gebouwd en het merendeel zat ik te rommelen met het zwaartepunt. Altijd wel weer goed gekomen maar toch ...........!

Fabrikant geeft aan dat de Groovy 90 vliegklaar (ex brandstof) neer komt op 4050 gr. 140gr is dan gelijk aan 3,45%. Als ik het zo bekijk dan is dat niet veel en mocht het zwaartepunt niet goed zijn dat is de 140gr makkelijker op te lossen door meer gewicht achter het zwaartepunt te leggen dan voorin.

Maar nu.....fabrikant geeft aan maximaal 20cc. De saito 150 is 25cc. Op andere kisten die ik gebouwd heb daar hebben de meeste iets zwaardere motoren dan het maximum dat door de fabrikant is aangegeven.

Hoe gaan jullie daarmee om? en kent iemand de groovy 90?
 
Hallo Ramon,

Zelf heb ik een Groovy 90 en vlieg hier twee jaar mee met een YS FZ110. De motor past erg goed bij het model. Voldoende vermogen om wedstrijden mee te kunnen vliegen.
Zelf heb ik de motor bij central hobbies gekocht, het adres waar alle wedstrijdvliegers in nederland hun YS kopen. In Engeland worden ook YS motoren verkocht door probuild, maar hier zijn ze een stuk duurder.
Om de YS optimaal te laten presteren heb je minimaal Coolpower pro pattern brandstof nodig, deze bevat 20% nitro.
Als propellor kun je het beste een APC 14 X 11 of APC 14 X 12 erop zetten. Zelf heb ik ook wel eens naar een andere (Saito / OS) motor gekeken, maar deze kunnen de bovenstaande prop niet trekken. Daarom kies ik voor YS.

Groeten,

Arnoud Snel.
 
nee dat is inderdaad 2 stappen verder. Maar het mooie van Saito is dat het gewicht relatief niet echt heel veel toe neemt. Dus je hebt ruime keus alleen even kijken hoeveel power je nodig hebt.
 
Saito 180 is onzin op zo'n kistje. Dan ga je voor een Saito 125. YS zijn fantastische motoren maar zorg dat je iemand kent die ervaring met die motoren heeft die je kan helpen. YS kan (met nadruk op kán) soms problematisch zijn en dan heb je een dik probleem. Saito is probleemloos. Afgezien daarvan kun je met minder nitro toe, ook prettig.

Volkert
 
Ben het helemaal met je eens dat een 180 veel te veel is. Maar het is maar net hoeveel power de topic starter wil. Ik bedoel alleen aan te geven dat saito genoeg goede alternatieven heeft voor de ys.
 
Besluit genomen. Het wordt geen YS. Ten eerste lastig te krijgen. Central hobbies en ZNline.com verkoopt ze wel de YS110 komt met heater en uitlaat op zo'n 560 euro en de Saito 125 komt op 350 euro bij Hobbyin. Bij bestelling in USA komt de saito 125 op 280 euro incl verzendkosten. Een wezenlijk verschil vind ik.

YS is een mooi staaltje techniek maar inderdaad als de supercharger het begeeft dan zijn de onderdelen niet snel voorradig. (gecheckt). Saito is voor mij dus betrouwbaarder en makkelijker in omgang (lees afstellen en onderhoud).

Maar nu (eigenlijk nwe topic openen) ...vinden jullie de groovy 90 3A een leuke beginnerskist voor F3A-c. Prijs bevalt mij wel en een clublid vliegt er redelijk scherp mee. Sterker nog hij vind hem beter vliegen dan een xtra 60.

Graag jullie hulp bij het uitzoeken van een prijsgunstige F3a kist voor beginnelingen in deze tak.
 
Weer een stukje wijzer geworden..........van een piloot die ook met de Groovy 90 3A vliegt te horen gekregen dat hij bij zijn Groovy voorin 800 gr nodig had. Met andere woorden voorheen had hij er een Saito 100 op zitten maar daar ging nog eens 400gr aan lood bij. Dit zou betekenen dat een Saito 150 ad 870gr zou kunnen maar ik weet niet wat een uitlaat van een Saito weegt.
 
Back
Top