Saito of YS

Ik bedoel alleen aan te geven dat saito genoeg goede alternatieven heeft voor de ys.

Correct. En ook alternatieven die minder je bankrekening kraken wat in mijn geval niet onbelangrijk is.

Men moet zich ook de vraag stellen waarom Saito veel en veel populairder is dan bv YS. Spares zijn even makkelijk te verkrijgen als een broodje bij de bakker om het zo te zeggen, ze kosten niet zot veel geld, zijn betrouwbaar, er bestaat een groot gamma die heel het spectrum van brandstoftoestellen dekt enzovoort....

Als je toch lood moet gaan stoppen in de neus kun je beter een robustere motor nemen lijtk me dan dood gewicht wat lood eigenlijk is. Uitlaat van een Saito zal niet zo gek veel wegen, toch niet genoeg om 400 gr te compenseren.

Saito is een goeie "allrounder". De meesten zijn als het op competitie aankomt toch grotendeels overgestapt op electro, toch in de F3A klasse (ik spreek voor Belgie).

Nu ik het toch aanhaal, electro geen optie? (duurder, weet ik:sad:)

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad 800gr zoals die persoon het mij vanmorgen over de telefoon vertelde. Ik ga er vanuit dat hij geen onzin spreekt.

Maar ja mocht iemand er anders over denken dan hoor ik dat natuurlijk ook graag aan.

Iemand nog een alternatief bedacht voor een f3a kist die zeer prijsgunstig. Liefst met een span van 1.70.
 
Waarom niet gewoon een OS Fs110?
Kwaliteit licht hoger dan een Saito, vermogen ligt ook tussen Saito en YS in en onderdelen zijn prima te koop (behalve in Nederland dan..)

Ys zijn supermotoren maar je moet wel weten wat je doet, alleen het starten al is iets speciaals.
Ze zijn hier goed te koop: ISHIIMOKEI - - YS ITEMS

Maar waarom geen electro... brandstof is zo achterhaald en je hebt zo weinig vermogen vergelijken met electro.
En ik denk dat het goedkoper is, ik gok dat je een complete aandrijfset met 10S lipo voor onder de 350 euro hebt.

GJ
 
En ik denk dat het goedkoper is, ik gok dat je een complete aandrijfset met 10S lipo voor onder de 350 euro hebt.

Als hij nog geen toegewijde lader heeft en een extra lipopack mag je daar minimum het dubbele van maken............

@ramon

Alternatieven zat, alleen is die Groovy meer een 3D toestel en geen F3A kist, het is maar wat je wil. zeer prijsgunstig en F3A zijn niet al te beste vrienden:D

Ik heb nog een Kange F3A staan met OS91 FX die weg kan voor een zachte prijs. Anders stuur je maar eens een PB. Alles is nieuw en heeft nooit gevlogen. Staat maar stof te happen op zolder.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
@Stevo,

De Groovy 90 heb je in twee versie de 3A en de 3D. De 3D heb ik via keller in Duitsland aangeboden gekregen voor 179 euro. op zijn site staat 199 maar omdat hij er nog maar 1 had zakte de prijs nog een beetje. Opzich heeft de 3d een dikkere vleugel met een bottere meskant. vliegt daardoor wat rustiger(heb ik mij laten vertellen).
 
Weer een stukje wijzer geworden..........van een piloot die ook met de Groovy 90 3A vliegt te horen gekregen dat hij bij zijn Groovy voorin 800 gr nodig had. Met andere woorden voorheen had hij er een Saito 100 op zitten maar daar ging nog eens 400gr aan lood bij. Dit zou betekenen dat een Saito 150 ad 870gr zou kunnen maar ik weet niet wat een uitlaat van een Saito weegt.

400 gram lood is wel heel erg veel!! Ik vlieg de Groovy 3A 90 met de YS FZ 110 en Hatori uitlaat met 0 gram lood! Het toestel weegt geheel vliegklaar 3950 gram.
Wat ik er wel bij moet zeggen is dat het zwaartepunt wat de fabrikant opgeeft veel te ver naar voren is. Vele fabrikanten doen dit om marge voor de stabiliteit in te bouwen. Ik gebruik een programma om het zwaartepunt te berekenen. Hiermee kan het een heel stuk naar achteren waardoor er geen lood nodig is. Ik heb dit gecommuniceerd met the world models en zij erkennen het probleem.

Volgens de bouwdoos ligt het ZWP op 16 cm :confused: achter de voorlijst.
Volgens de berekeningen kan het ZWP veilig liggen op 21.34 cm achter de voorlijst.
Ik heb het ZWP gelegd op 18 cm achter de voorlijst.

Lees ook maar de revieuws op rcuniverse, zij komen met soortgelijke conclusie.

Groeten,

Arnoud Snel
 
@Arnoud,

Weet jij toevallig nog een adres binnen de benelux waar je de Groovy 90 3a kan kopen? Brouwer modelbouw is er mee gestopt en heeft er geen meer liggen.
 
Pichler modellbau is de vertegenwoordiging van The World Models in Duitsland.

Wiggerich modellbau in Unna was dealer van The World Models.

Ik heb even een F3A specialist gevraagd wat je voor de Groovy nodig hebt.
Of misschien leest familie van der Vecht dit, die weten het ook wel.

Maar een goede aandrijving is:

Een Turnigy motor, TGY AerodriveXp 160 SK Series 63-64 230Kv / 3150W (50 euro)
Turnigy pakketjes (2x ZIPPY Flightmax 4000mAh 5S1P 20C , totaal 60 euro,
Regelaar TURNIGY K-Force 120A-HV OPTO 5-12S Brushless ESC (120 euro)
Dan zit ik op 230 Euro.

Dat wordt in F3A wedstrijden gebruikt.

En een lader... 150 euro voor een 10S 300 watt lader.
Dus inclusief lader, 380 euro...

Je kist blijft schoon (dus 2e hands meer waard) , je hebt meer vermogen en het kost je geen brandstof.
Oh ja, en het is stiller.



GJ
 
Laatst bewerkt:
@GVJO,

Kijk aan hartelijk dank.

Ik zal de produkten bekijken bij hobbyking.

Spijtig dat mij lader maar t/m 6s gaat. Dus ook die zal dan moeten worden vervangen.

Pichler had ik al een mail verzonden en zij gaven aan dat zij geen Groovy meer hebben staan.

De andere leverancier zal ik morgen nog even contacten.

Voorzover hartelijk dank en het is zeker het overwegen waard.

Ramon
 
Als je lader tot 6S gaat koop je er toch gewoon een 6S lader bij.
Dan heb je al meteen meer laadvermogen.

Ik zou trouwens op dit moment, voor dit soort modellen, geen brandstofmotor meer kopen.
Ze zijn nieuw nog steeds peperduur en tweedehands niks meer waard omdat iedereen overstapt op electro.
Als je per se een brandstofmotor wilt (het blijft lekkerder ruiken dan een rokende regelaar), een 2e hands YS140 koop je voor 150 euro.
Ik heb eventueel nog een 140RX, je moet wel wat onderdelen kopen (sproeiernaald geloof ik) maar die mag je tegen verzendkosten (8 euro of zo) hebben.


GJ
 
@Arnoud,

Weet jij toevallig nog een adres binnen de benelux waar je de Groovy 90 3a kan kopen? Brouwer modelbouw is er mee gestopt en heeft er geen meer liggen.

Op dit moment zou ik het even niet weten. Het enige is om bij The world models zelf te bestellen. Je kunt van tevoren vragen wat de verzendkosten zijn.

Groeten,

Arnoud.
 
@Volkert,

die Inspire had ik ook al gezien en wat test over gelezen. Hij kwam goed uit de test als het gaat om voordelige instapmodellen.

Achteraf was die xtra van jou nog niet zo verkeerd.
 
houd anders het te koop draadje in het F3A forum in de gaten; er komen binnenkort nog wel wat meer kisten beschikbaar denk ik zo.

Volkert
 
Back
Top