SAKITUMI vraag

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Harry van Melick, 12 dec 2016.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Door wat te surfen in Amerikaanse LB fora vond ik het volgende toestel, de SAKITUMI
    Een leuk en eenvoudig vliegtuig met, voor mij althans, een mooi geconstrueerde vleugel.
    Wat ik echter vreemd vind is de erg dikke achterlijst.

    Als ik de bouw- stage foto's bestudeer denk ik dat de achterlijst zo'n 6 tot 8 millimeter dik is, wel wat erg veel naar mijn mening, wat kan hiervoor de reden zijn ?

    http://builtrightflyright.com/2014/kits/sakitumi_E.c.2014.htm

    http://www.clstunt.com/htdocs/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=103&topic_id=368048&mesg_id=368048&page=322

    [​IMG]
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Harry,
    De dikte van de achterlijst is ongetwijfeld voor de stevigheid. Dit is een stunttrainer, en bij het leren figuren vliegen hoort nu eenmaal dat je een paar (?) keer Terra Firma tegen komt... En 6 tot 8 mm is voor zo'n model niet overdreven. De vleugelconstructie ziet er inderdaad goed uit. Het formaat van het stabilo en hoogteroer ziet er ook goed uit. Een belangrijke vraag is of de romp van binnen verstevigd is, bijvoorbeeld met een vuren lat. Dit soort plankromp kisten heeft de neiging om bij een crash vlak achter de vleugel te breken. Ik kan op de foto's van het model in aanbouw de rompconstructie niet goed zien.
    Het lijkt me een model waar je plezier aan kunt hebben.
    Groeten,
    Henk
     
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @( het lijkt me een model waar je plezier aan kunt hebben)

    Nou voorlopig nog niet, misschien over een jaar, momenteel heb ik nog teveel om af te bouwen.
     
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Het is in ieder geval geen zenuwachtig toestel.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier het schetsje: http://builtrightflyright.com/2014/kits/sak/SakColorSkmBlanks8.5x11.pdf

    Zo te zien een in-line.
    Profiel doet me denken aan de creaties van Gilbert Beringer, ook de bijbehorende wat langere 'pook' ( stabilo moment arm)
    Voordeel: vliegt super strak en kan toch zowat om z'n as draaien. Stuurt makkelijker dan een conventionele set up.
    Nadeel: Dit profiel laat slechts een lagere vleugelbelasting toe dan conventionele profielen: als het model ook maar iets te zwaar is, dan overtrekt de kist bij iedere niet super-voorzichtig gevlogen hoek en gaat daar dan uiterst onelegant waggelend doorheen. Vraag me niet hoe ik dat weet....:oops::oops:;)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus indien licht genoeg gebouwd lijkt me SAKITUMI een uitstekend model.
    Daarvoor moet je dus iedere neiging om 'stevig' te bouwen geheel onderdrukken.
    Dit is helaas in tegenspraak met wat Henk -geheel terecht- opmerkte over stevigheid.

    De meest effectieve volgorde lijkt me dus:
    Eerst zo'n stuiterbestendig model maken, waarvan er een aantal in de tekeningen catalogus van Henk staan.
    Heb je daarmee voldoende reflexen gekweekt om de kist uit alle vliegposities te kunnen redden, dan, om de precisie van de figuren echt te gaan leren, het bovengenoemde model maken.
     
    robnoot en Harry van Melick vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina