SAL-speed

Bij deze zou ik graag een boompje willen opzetten over een "nieuw"
speeltje met onze DLG's. Enkele maanden geleden, tijdens een gesprek met één van mijn F3J vrienden (en "oud" F3B piloot) stelden wij ons de vraag of het niet mogelijk zou zijn om een F3B taak te vliegen met een DLG. Sindsdien hebben die muizen in mijn achterhoofd (ja, tussen het houtzaagsel) niet stil gezeten. Vandaag, dus, heb ik die muizenspinsel in de praktijk omgezet. EN.....het is weeral eens een DLG "openbaring". Voor mij toch. Concreet: de poorten staan op 50 meter van elkaar, af te leggen afstand 4 X 50 m = 200m, voorbereidingstijd of werktijd 30 seconden. M.a.w. vanaf het startsein krijg je 30 sec om uw DLG te gooien en voor het einde van die 30 sec moet je aan de "SAL-speed" begonnen zijn. Dus poort A gepasseerd zijn (= begin van de vliegtijd). Zo gespinseld, zo gedaan.
Met behulp van een hoegaarde en een ice-tea heb ik twee poorten van vlees en bloed 50 meter van elkaar kunnen stellen. Poort A met een gesofistikeerde chrono (ipod of ipad of zoiets....) en poort B (hoegaardenpoort)met een "grote mond" (klein hartje). Grote mond = luide stem. Voila nu was het aan mij.
Sorry, moet een pause inlassen.
"Lewis" begint. Tot later. ;)

Voor deze test heb ik mijn "ouwe" Blaster02 ingeschakeld. Zonder ballast. Windsterkte tussen 1 en 2 beaufort. Wolkenloze hemel. De afstand van 4 x 50 meter is met deze weersomstandigheid zeer goed te doen. Tijden schommelen rond de 26 à 27 seconden. Er is dus nog veel progressie mogelijk. :-)
Liefhebbers om samen deze oefening verder uit te proberen zijn altijd welkom. We moeten minstens met 3 personen zijn, poorten A en B moeten ook bemand worden.

Laatst bewerkt:
Idur, dat lijkt me een super leuk idee. Misschien iets om eens na een wedstrijdje te doen? Wel spijtig dat alle top DLGs ontworpen zijn om te schakelen tussen minimum daling en maximale afstand, dus thermiek pakken en terug komen van ver weg. Niet zozeer maximale snelheid...

Misschien nuttig een toestel te bezitten met een kleine koorde, en een dun profiel (hint... het zonnetje schijnt).

Sreehc,
Nahoj

Het ligt nu ook niet in mijn bedoeling om hiervoor een speciaal toestel te maken. Maar de huidige toestellen zijn volgens mijn bescheiden menig voldoende geschikt. Zeker als je rekening houdt met de snelheid dat ze gelanceerd worden. Maar misschien moeten we eens afspreken, bv in Wiekvorst, om het uit te proberen. Als we nog een paar (minstens 1) kandidaten vinden kan het leuk worden. Het geeft alleszins een andere dimensie aan het DLG-vliegen.
groetjes
Ru

Het ligt nu ook niet in mijn bedoeling om hiervoor een speciaal toestel te maken. Maar de huidige toestellen zijn volgens mijn bescheiden menig voldoende geschikt. Zeker als je rekening houdt met de snelheid dat ze gelanceerd worden. Maar misschien moeten we eens afspreken, bv in Wiekvorst, om het uit te proberen. Als we nog een paar (minstens 1) kandidaten vinden kan het leuk worden. Het geeft alleszins een andere dimensie aan het DLG-vliegen.
groetjes
Ru

Ru,
Hou me op de hoogte, ik heb wel interesse om is deel te nemen ;)
PeterPe

ik denk dat een dlg met 100gr (of meer) ballast, met het profiel in speedstand hier wel redelijk ok voor moet zijn...

een birdie DS is geen dlg en valt dus niet onder de lijst waar rudi het over heeft denk ik.
ik denk dat ie echt op handlaunche toestellen mikt.

@ rudi, zorg maar voor wat antenne masten of visstokken, als het zondag 28/11 of 4/12 niet te slecht weer is, dan ben ik daar! (@ mach herentals dan wel! )

ik heb die 2 zondagen kantine dienst! dus dan moet er wel een kwartiertje vliegtijd van af kunnen!

Back