salto valenta

Daar heb ik ervaring mee. Heb de kist al 2 jaar en heb er ontelbare vluchten mee gemaakt.
De afstellingen van de uitslagen van de V tail luisteren wat nauw. De ligger is van koolstof. De tippen zijn verwijderbaar. Een fijne kist voor acro en thermieken.
Gr. Jan

Heeft iemand ervaring met de 4,2M grote salto van Valenta cz?
*** Valentamodel- eShop ***
Hoe vliegt hij?
Uit wat bestaat de ligger die door de romp gaat?

grtz A

Daar heb ik ervaring mee. Heb de kist al 2 jaar en heb er ontelbare vluchten mee gemaakt.
De afstellingen van de uitslagen van de V tail luisteren wat nauw. De ligger is van koolstof. De tippen zijn verwijderbaar. Een fijne kist voor acro en thermieken.
Gr. Jan

Thermieken? Dat verbaasd mij positief. Had verwacht dat een dergelijke kist moeilijk thermiek zou pakken, maar als dit zo is is het wel het meest fantastische model om daarna hoogte te verliezen :).

Hier trouwens een mooi filmpje op de helling met een 4.4 meter Valenta Salto:

[media=youtube]LHMY8Ke82tg[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Gr. Jan

Wat bedoel je met v tail luistert wat nauw?
Wil je zeggen dat hij heel gevoelig is met de voorgeschreven uitslagen of juist niet?

grtz A

Hier flink wat informatie over de Valenta Salto uit een RC-Groups thread.

Valenta 4.5m Salto Maidened today (didn't go very smooth) - RC Groups

Als bezitter van vier Salto's over de jaren heen kan ik bevestigen dat de afstemming van de V-staart uitslagen, in combinatie met het juiste zwaartepunt, van groot belang is.

Als je het zo leest en de filmpjes bekijkt vliegt de kist zeer goed, maar is hij ook erg stall gevoelig. Je moet echt het gas erop houden en alleen de spoilers gebruiken voor landen ipv een butterfly mix o.i.d. Als je hier rekening mee houdt, dan heb je er jaren plezier van denk ik.

Dit word mijn tweede salto waar ik een turbine ga op plaatsen, mijn eerste is aan zijn einde gekomen doordat ik een boom geraakt had (dieptezicht fout ingeschat). Ik weet uit ervaring dat je de speed er moet inhouden.

Mijn vorige had enkel spoilers en rolroeren, dit was voldoende om hem mooi af te remmen.
Als je enkel spoilers nodig hebt om te landen wanneer heb je dan de flaps nodig?

grtz A

Laatst bewerkt:
Als je enkel spoilers nodig hebt om te landen wanneer heb je dan de flaps nodig?
Met stoorkleppen verlies je hoogte maar vlieg je niet langzamer. Met welfkleppen creeer je lift en kan je langzamer vliegen en zal je minder snel overtrekken. Dat is voor een Salto wel prettig. Mijn DG600 heeft ook stoorkleppen en welfkleppen. Door die gelijktijdig uit te laten komen komt de kist heel stabiel binnen. Je kan je circuit vrij hoog inzetten en je kan snel en veilig veel hoogte afbouwen. Zelf bedien ik deze functie met de throttle stick. Er zijn ook piloten die dan eerst de welfkleppen naar beneden zetten en waarbij de stoorkleppen pas na het neutrale moment van de stick meekomen.

Voor meer info op dit onderwerp zie deze discussie:
Wölbklappe und Störklappe bei Großsegler [Archiv] - RC-Network

Zelf vindt ik het landen met stoorkleppen en welfkleppen een fijne en effectieve combinatie

Back