SAM EK Vintage 2022

Discussie in 'Meetings' gestart door Harry van Melick, 29 sep 2021.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    De SAM-EK 2022 in Chech Heaven. Deel een.

    Mijn persoonlijke indrukken en opmerkingen.

    Het weer, behoudens een dag met twee uur storm en regen gewoon fantastisch alhoewel er de eerste dag wat veel wind stond.

    De organisatie
    Ik ben niet bij de briefing geweest, maar ik snap het nog steeds niet.
    Iedereen kan zijn tijdopnemer, die ook het wedstrijd formulier invult zelf uitzoeken, meestal is het de echtgenote van de vlieger of een collega vlieger.
    Voor mij, voor een EK onbestaanbaar.

    Het grootste minpunt echter is in mijn ogen is dat er niet in groepen wordt gevlogen, zoals in bijvoorbeeld bij f3b, f3j enzovoort.
    Alles vliegt door elkaar en je start op het moment dat het jou uitkomt.

    Het lijkt meer op een treffen onder gelijkgezinden.

    De mensen onder elkaar niets, maar dan ook niets dan lof.
    Gewoon super gezellig ondanks het feit dat er vele talen worden gesproken met de daarbij behorende verwarringen.

    Een kleine anekdote.
    Ik vroeg aan een Italiaan de werking van het inklapbaar wiel van zijn 'Ichabod'. In Italiaans/Engels werd me dat door ongeveer 5 Italianen uitgelegd. Ik had het gevoel midden in een film van 'Don Corleone' te zijn beland.

    De toestellen en meer in 'deel twee'.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Zwolle
    Harry,

    Ik denk dat er toch wel rondes waren..van bv 1,5 uur of zo..en dat dan 5 stuks op een dag.?

    En binnen een ronde mag je zelf bepalen wanneer je start...Dat is de VV methode.

    En dat is conform zoals vroeger in het vintage tijdperk werd gevlogen met deze kisten...maar dan meestal slechts 3 rondes....omdat de deelnemers kilometers achter de kisten aan moesten en ter plekke zoeken.


    Het "moderne" Rc groeps vliegen zou totaal niet passen in deze nostalgische sfeer.

    En wat betreft dat tijdwaarnemen...tot ongeveer 5 jaar geleden lukte het nog om bv een 10 tal tijdwaarnemers te charteren die dan bij een startpunt zitten en daar kun je je aanmelden...maar de laatste jaren lukt dat niet meer en zelfs in het internationale wedstrijdgebeuren zoekt je zelf een tijdwaarnemer.


    Ach..en de EK Vintage...het is geen echt EK..( geen FAI klasse) er zijn geen selecties per land..en uitgezonden teams...dus het EK Vintage staat ongeveer op de zelfde lijn als het EK koelkast gooien....veel gelijk gezinden..veel fun...weinig stress...
     
    Bruno van Hoek en E.hof vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Zwolle
    En de locatie is echt super....mooi veld.....prachtige omgeving en...kamperen op het veld met je kampeermiddel...

    2023...Slovenie...ajjj..weer verder weg...wanneer het weer Czech Haeven was geweest...dan denk ik dat we er zeker met meerdere PH-Sammers naar toe waren gegaan..
     
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Deel twee.

    Henk, slots waren er niet dat weet ik zeker, dit omdat Bruno mij vertelde dat hij in ALOT de hele dag de tijd had en hij zich een periode met veel thermiek uitzocht.

    Voor wat betreft de NMR klasse onthoud ik mij van een mening, omdat ik hier onvoldoende kennis van zaken bezit. Ook heb ik de electro/rubber maar te kort kunnen bekijken. Wel lijkt het mij een prachtige klasse, mits men goed bouwen kan.

    COX en de TEXACO Speed 400.

    Hier vliegen de verkleinde versies van de top modellen in de ALOT en ELOT klasse de EROS, VEGA en de KL-61, maar natuurlijk ook ander spul.
    De COX motoren zijn meestal de speciale TEXACO versie (die schijnt dus te bestaan).

    TEXACO en Classic TEXACO

    Hier worden de groter toestellen gevlogen.
    Bij Classic TEXACO de Sparky's en de wat grotere diesels voornamelijk de 10cc MVVS.
    Bij TEXACO alle aandrijvingen dus inclusief electro.
    Populair zijn hier de playboy en veel Chester Lanzo ontwerpen, maar hier ook veel toestellen die mij voorheen onbekend waren.

    ELOT en ALOT

    De toestellen zijn veelal de zelfde, bij ELOT is de motorlooptijd 35 seconden en de maximale vliegtijd 10 minuten.
    Voor mij persoonlijk is de ALOT klasse de mooiste.
    Hier een motorlooptijd van 90 seconden en een maximale hoogte van 300 meter, de motor wordt via een timer uitgeschakeld op het moment dat een van beide wordt bereikt.

    Hier komt de tactiek om de hoek kijken, dit omdat de 90 seconden meetellen in de totale vliegtijd van 10 minuten.
    Erg populaire toestellen zijn hier de full size versies van de EROS, KL-61, Vega, het Lanzo spul en vooral de Pelican https://www.pacomodell.hu/rc-modell/antik-modellek-sam/pelican-structurally-complete.html De meest gevlogen versie is die met twee meter spanwijdte of nog groter? die ik overigens op de website zovlug niet tegenkom.
    Dit toestel is op momenten zonder thermiek nauwelijks te kloppen.

    Wat mij verder is opgevallen.

    Bespanning, hier wordt buiten het bespanvlies nog veel papier gebruikt, zo waren alle Lanzo Racers met papier bespannen.
    Verder heb ik een paar met zijde-bespanning gezien en twee toestellen met Ikarex.

    Belettering, buiten de SAM logo's bijna alleen maar letters en wat er verder ook op mag staan uit de plotter.
    Bij de belettering naar de SAM voorschriften is alles met een korreltje zout te nemen.
    Bij sommige klopt alles en andere hebben er helemaal niets op staan, verder alles tussen de boven genoemde voorbeelden.

    Het controleren van de toestellen op gewicht, originaliteit e.d. heb in nergens gezien vandaar dat de opmerking van Henk v.H. hierboven wel klopt.

    Tot slot sorry voor de soms wat onhandige berichtgeving, maar dit alles via een mobiele telefoon te doen is niet handig.
    Ook wonen we al 21 jaar niet meer in Nederland en dit begin ik te merken.
    Verder mag iedereen die tealvoudtjes, verkeerd geplaatste komma's of vergeten punten vindt deze houden, ik hoef ze niet terug. Ook Henk bedankt voor het fatsoeneren.
    Zijn er nog vragen dan zal ik ze proberen te beantwoorden en weet ik het niet dan zeg ik dit.

    Mijn favoriete toestel is de Lanzo Racer, ik zal hem waarschijnlijk nooit bouwen want met zijn 12 voet spanwijdte en zijn lange romp is dit toestel voor mij niet te transporteren.

    Het was een mooie, leerzame en dure week dit laatste lag echter geheel aan ons zelf. Door het zoeken naar een hotel met een oplaadpunt voor electrische auto's hebben we te weinig naar de andere kosten gekeken.

    Harry
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2022
    Ecstacy, HBZWEEF, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Zwolle
    Harry,

    Heel veel dank dat je ons het willen rondleiden bij het EK Vintage.

    Ik hoop...nee weet....dat velen van PH-SAM hierdoor zullen worden geïnspireerd tot het bouwen van meer vintage kisten...en....eens de stap durven te gaan zetten om de klok er bij te halen en wat vluchten te gaan timen.


    Nogmaals...heel veel DANK!!!!
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Ederveen
    Ik vind alle takken van modelvliegsport mooi, en waardeer dat er altijd wel een stel (......vul maar in :) ) dezelfde interesses hebben en daar zelfs de halve wereld voor over vliegen! Niet dat het mij zou trekken, althans NOG niet :) , als je het af zet tegen de huidige modelvliegerij dan zijn we toch van heel ver gekomen. en dat vroeger vrijwel allemaal in VV.... met een grote kans je model nooit weer (heel) terug te vinden....
    Maar voorlopig heb ik (mezelf) een aankoop/bouw stop voor nieuwe modellen opgelegd, eerst mijn (laatste?) project maar eens afmaken (F4F) en ik merk dat een fikse vloot vliegwaardig behouden met (gelukkig) kleine reparaties en updates (ben overgestapt naar JETI) toch ook genoeg kost aan €€€ en tijd.....
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.358
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk verslag en leuke foto's dank voor het plaatsen.
    Jammer dat dit bij ons niet helemaal los wil komen lijkt me wel grappig om zo af en toe een wedstrijdje te vliegen.
    Vraag me wel of met de modellen die zonder thermiek zo goed blijven hangen is dat met origineel profiel of met vernieuwd modern profiel
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Soms hebben dingen even de tijd nodig om op gang te komen , en als ik zie hoe snel SAM Nederland groeit dan komen die wedstrijden ook wel goed . Het kost mij in elk geval heel veel tijd om een goed vliegende kist te bouwen en te trimmen. Zolang je alles kunt corrigeren met je zender , tikkie links/up beetje gas er bij gaat het zonder problemen. Maar met een volledig uitgeknepen Cox rustig rondjes draaien met alleen rudder is toch voor mij in elk geval een ander verhaal. Soms wil een model gewoon niet terwijl naar mijn idee het het zelfde ontwerp wat ik er naast bouw perfect vliegt .

    Dus ik denk als we op deze manier doorgaan met het samen vliegen in den lande we uiteindelijk voldoende deelnemers hebben om een echte competitie op te zetten. Wie wil er nou geen fles berenburg winnen. :)
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Vraag me wel of met de modellen die zonder thermiek zo goed blijven hangen is dat met origineel profiel of met vernieuwd modern profiel)

    Ton, ik ben ik vrijwel zeker van dat ze met het originele profiel vliegen.
    Maar, zoals ik al schreef velen doen me om de olympische gedachte, met een 'Benny Boxcar' of een 'Spook' om er maar eens een paar te noemen kom je niet ver.
    Hoe aaibaar de Tomboy ook is (er vloog er een mee in de COX klasse), tegen de Vega's, Sokol's en ander Oostblok spul met hun dunne profielen kan hij ook niet mee, daarbij komt nog dat hij veel te klein is.
    Uit een vorig EK verslag heb ik eens gelezen dat de eerste 3 gecontroleerd worden op de SAM Rules.
     
  10. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Uden
    Laatst bewerkt: 4 jul 2022
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hartelijk dank voor de link, prachtige foto's.
    Kom mezelf ook een paar keer tegen, maar dat kan bij zoveel foto's ook bijna niet anders.
     
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.765
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kortom, wat wij als vintage ervaren telt niet eens mee. Ik mis ook de Vrije Vlucht en Lijnbesturing. Of kent men dat niet?
     
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.054
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Mocht iemand zijn/haar vakantie 2023 nog moeten plannen, hier een optie.
    De SAM EK vindt plaats in Nitra (Slovakije) 24-6-2023 tot en met 30-6-2023
     

Deel Deze Pagina