We zijn bij PH-SAM dit jaar (2023) van start gegaan met wedstrijdvliegen op de meetings met SAM OLDTIMER GAS LER modellen...en eea loopt als rode draad door de diverse meetings. Wat zijn dit voor een modellen en hoe ziet de wedstrijdvorm er uit? De definitie uit het SAM rulebook: Gas Powered model airplanes designed prior to 1951 plus those designed prior to 1957 showing installation of spark ignition on the original plans are defined as Old Timers. De 3 klassen ingedeeld naar motorinhoud: A. Tot 2,5 cc B. 2,5 tot 5 cc C. 5 tot 20 cc Motorlooptijd en max vliegtijd: Voor dit moment hebben we ..om het wat op gang te krijgen..eea vereenvoudigd en als volgt samengevat: - 1 klasse - alle typen VV en RC romp- en pylon motor modellen tot ontwerpjaar 1957 (niet zijnde zwevers of powermodellen) - alle sparky, diesel, glow, benzine motoren tot 10,7 cc inhoud zijn toegestaan - motorlooptijd 35 seconden - max vliegtijd 5 minuten - 3 vluchten per dag en de slechtste mag geschrapt worden. - fly off bij een ex aequo met verlengde Max vliegtijd.
De modellen. Dit filmpje geeft prachtig weer hoe de modellen er uit kunnen zien en hoe er mee gevlogen wordt:
OOK MEEDOEN??? Bezit je ook een GAS model....klein of groot..met sparky..diesel..glow of benzine motor...en lijkt je het wat om die gedurende 35 seconden naar boven te brengen...de motor uit te zetten cq er voor te zorgen dat deze stopt omdat de peut op is...en dan een stukje zweven..of op jacht te gaan naar een bel...dan zien we je graag op een volgende meeting aan de start verschijnen.. Er zijn al heel wat Sammers die een kist hebben voor deze vorm van (wedstrijd) vliegen...laat maar eens zien wat er bij jouw in de hangaar staat dat in deze klasse kan meedoen... En wil je nog gaan bouwen...we hebben meerdere GAS model kits..om er een paar te noemen: Keil Kraft Super Slicker/Southerner (span 1500 mm) Carl Goldberg Playboy Sr. span 2000 mm 1/2 A PB-2 ( ook geschikt voor Texaco) span 1240 mm
Gisteren mijn motor terug ontvangen van Peter. Nu op nieuw inlopen ( het is toch geen vliegweer ) . En dan kan ik ook meedoen aan de volgende wedstrijd
In de rubriek "beroemde GAS modellen" vandaag de Lanzo Record Breaker in de schijnwerpers... https://www.google.com/search?q=Lan...#fpstate=ive&vld=cid:16d8cef0,vid:UM2e_zqIadI Om zelf te bouwen: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=427 Niet zelf helemaal bouwen maar een kit?? Kan.. https://www.benbucklevintage.com/index.php?main_page=product_info&products_id=18 https://store.laser-design-services.com/index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=89
Naast de natuurlijk overbekende binnen SAM, Lanzo Bomber en ook bekende Record Breaker ga ik voor deze: Staat al héél lang op mijn “te bouwen lijst(je)” DeLanzoStick https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=439
Comming soon... De PB-2 kennen jullie al..en die hebben jullie al zien vliegen..althans de kleine 1/2 A uitvoering. We gaan hem binnenkort laseren op de juiste grootte..een shortkit met een spanwijdte van maar liefst 96" = 2438 mm Hier in alle glorie... https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2423
Eerst fff naar de buren geweest...Scarab ( die in de bok) paar keer zonder demper laten lopen..instelling ( naald) was zo op orde en de motor liep als vanouds... Toen de demper er op...ging niet met die instelling..te zuinig...wat rijker gezet..en het loopt...echter..ik vond het welletjes geweest en of de motor ook voor langere tijd goed door blijft lopen...dat zie ik wel op OHA of zo.. Dat ik de naald wat moest verstellen geeft te denken...waarom..door de "tegendruk"...?? Sparkies worden gebruikelijk niet gedenpt..heb er nog nooit een plaatje van gezien..kan het überhaupt..oh nee..das Duits en het is een Amerikaanse motor.. Hij is zeer duidelijk stiller met de demper...eens over nadenken of ik er 1 of 2 extra uitlaatpijpjes bij in maak...in de expansie kamer... net achter het spruitstuk of zo.. en naar boven..met de stroming mee. Oh ja..naald verstellen met draaiende motor...pfff. kom je met je viegelierders te dicht bij..of tegen de bougie kabel...nou dan weet je dat direct!!!
Aansluitend op het topic "Aeromodeller model bouwen voor de MayFly 2024" heb ik de Outerzone filters wat aangepast en.. Zie daar...een Big GAS model uit de Aeromodeller..van 1935 met maar liefst 2600 mm span. Eight and a Half Foot Gas Model by Frank Ehling 1935 102 " span https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=14471
In de serie beroemde GAS modellen... En wanneer het in een GAS modellen boek staat..tja..dan zal het echt wel een beroemdheid zijn...toch?? Dit GAS MODELS boek uit 1943 bevat 21 stuks mooie kisten..en naast de foto's en een beschrijving van de kist zitten er per kist alle tekeningen bij... Bv de fabuleuze K-G van Joe Kovel uit 1934....en zoals het boek vermeld heeft de kist "Super Soaring Qualities and a Skyrocket Climb" Tja..dat willen we allemaal in een kist zien..om te winnen...of zo.. De kist is in 2 versies...de K-G met 120"span en de KGS met 66"span... Tja...en wat nu..wanneer je dat boek niet bezit...tja..dan heb je pech gehad...of het zou moeten zijn dat... https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5417