I tried this a couple off years ago together with My flying buddy Roy Brown. At that time there was no interest in a SAM meeting. We also could not find and get in contact with the SAM responseble person in The Netherlands. The last few years there are more eople building and flying SAm aircraft now and maybe it now is time for a meeting......
thanks for the info, I hoppe that soon will be a SAM meeting and Dutch SAM in the Netherlands! mvg, Panos.
Beste mensen, Paar weken geleden met de Simplex iets gehad wat menig modelvlieger misschien wel een keer heeft mee gemaakt in z´n loopbaan! Met een collega op de start plaats, jij of ik eerst, jij eerst ik ontvanger even uit gezet...…………… ga toch maar...……..motor een slinger, vliegen maar...………….maar niks geen besturing! Ontvanger niet meer aangezet, klimt uit, een paarbochten en dan naar de grond.... Motor was nog goed en de rest...……. Dit wordt het volgende winterprojectje! Want het is een heel fijn ding om mee te vliegen. Nu check ik of alles goed werkt vlak voor het vliegen Op de achtergrond de Cumulus met de OS46AL Davis Diesel Conversion
He wat jammer inderdaad. Ze heeft dus zo'n 4 jaren dienst mogen doen? Hopelijk toch vele uren vlieg plezier? Zelf zou ik et tof vinden als je nog een keer kunt uitleggen hoe je op Japans spanpapier kunt printen?ik vond de beschrijving wat cryptisch om eerlijk te zijn... Gr Q
Beste Q, Eerst sorry voor mijn late reactie! Zoals ik het doe: - Op de computer iets leuks maken met tekst en plaatjes - Uitprinten op normaal(beetje stevig) wit print papier - Op de plaatjes op het papier die je op je tissue wilt hebben plakje met cellotape(plakband) de tissue (geen plakband plakken waar geprint moet worden!) - Dat zelfde stuk papier met erop de stukken tissue met plakband geplakt op dezelfde(!) manier in de papierlade van de printer leggen....en weer opnieuw(!) het zelfde plaatje uitprinten. - Hiermee wordt het zelfde plaatje nu op de tissue geprint - De tissue van het print papier afhalen en voilà. - De inktjet printer inkt loopt niet uit met de spanlak, mooi toch - Dan als laatste het stukje tissue op het vliegtuig plakken met wat spanlak, of eerst insmeren of het plaatje erop houden en dan spanlakken, maakt niet uit. - Afhankelijk van je ondergrond beetje met grid 800 opschuren en opnieuw spanlakken totdat er weinig verschil meer is tussen het tissue van het plaatje en de tissue van het vliegtuig Het zal erop neerkomen op het gelijk aantal lagen spanlak Hieronder wat plaatjes Tissue opgeplakt met plakband en opnieuw door de printer gehaald De tissue op de romp geplakt met twee laagjes spanlak Het SAM logo`tje ook maar zo gedaan, maar is wel een beetje flets als het erop zit....dus...…. Hier heb ik het originele papier print plaatje opgeplakt...……..dus dat gaat ook goed.. Dus gewoon print papier met spanlak opgeplakt Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Q, gewoon proberen Succes Kees
Beste mensen, Afgelopen dagen druk bezig geweest. De staartvlakken waren er nog wel, maar niet zo mooi meer, met wat ingevallen stukken ribben onder druk van het strakke tissue, etc. Dus besloten om de verticale en horizontale vlakken opnieuw te doen. Zelfde aansturen weer voor het hoogte roer, geen heveltje aan de buiten kant Wees eerlijk, als het eenmaal goed staat....hoe vaak kom je er dan nog aan Zover klaar bespannen weer met tissue
Goede morgen Kees, Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit maakt het proces veel duidelijker voor me. Super bedankt en perfect op tijd nog, want binnenkort wel ik m'n zwever gaan bekleden! Het resultaat van jou print actie is echt grandioos, ik hoop dat et mij ook gaat lukken ;-) Nog even een detail: lijkt op de foto dat je nog een gat in het papier hebt geknipt, maar uit je beschrijving maak ik op dat je het origineel a4 blaadje terug de printer in doet met de tissue erop geplakt. Ik ga et van et weekend proberen (met een laser printer overigens?!). Je simplex wordt ook weer erg mooi trouwens! Groet en bedankt, Q
Papier met plakband afdrukken in een laserjet is niet zonder risico lijkt mij... De rollen in de laserprinter worden heet, de kans bestaat dan dat (normaal) plakband gaat smelten. In het ergste geval blijft het plakken aan de rol (en is je printer waardeloos geworden). Misschien is een optie dan het tissue erop lijmen, in plaats van plakband? Ik ben benieuwd! .
THX @TheNorb voor de waarschuwing. Ik denk dat ik bij deze maar mooi met de inkt printer van m'n schoonouders ga experimenteren
Bij een kleine (peanut scale) vrij vlucht Rearwin Speedster heb ik hetzelfde principe toegepast om de registratienummers op het tissue met een inkjetprinter te printen , werkt prima. Groeten Jef
Q, met een laserprinter heb ik geen ervaring dus weet ik ook niet of dat gaat uitlopen met spanlak, etc. Jef, leuk model en in die schaal kun je idd per hele frame sectie de tissue op papier zetten zodat je geen overgang zal zien als je losse sticker stukken gebruikt. Als het wat groter wordt zal dat moeilijk meer gaan. Inmiddels de Simplex rev 1 in de verf gezet, vorig origineel had ik aangekleed met rode tissue en dan nu met (gewone verf van de bouwmarkt) verf uit een spuitbusje Het enige wat achteraan nog origineel is, is het onder-kantje met dat stukje rood, dat is nog rode tissue Wel altijd opletten dat het spanlakken gebeurt is zodat de tissue goed dicht is, anders zal je dat blijven zien en achteraf nog spanlak er overheen is geen goed idee Op de Miss Fortune X (SAM LMR Speed 400 contest) heb ik toen gekleurde spanlak gebruikt. Hier de staart verder met een kleurtje, "Signaal rood", wel mat om het niet al te veel af te laten steken met de tissue en ook niet te "nieuw" Na het schilderen pas de staart erop gelijmd omdat ik dat gelijk met de besturing in het vliegtuig moest doen (weet je nog dat ik er anders niet meer bij kan!), Sorry voor de wazige foto De vleugel heb ik niet geschilderd, anders dan de eerste. Misschien dat het later nog komt. De 2,5cc Letmo er weer in, klaar Ondanks dat het weer hetzelfde is opgebouwd is het zwaartepunt +/- 4mm naar achteren verschoven, ga ik toch zo ff proberen. Nu nog een beetje weer Gr Kees
Ik zie nu ook dat m'n plaatjes uit het bouwen van het origineel niet meer zichtbaar zijn na de omzetting toen van MBF naar andere provider Anders hadden jullie de verschillen nog kunnen zien Jammer.... Of ik moet de plaatjes weer allemaal opnieuw uploaden Het volgende antieke project wordt waarschijnlijk een oer Hollands model, een zweefvliegtuig De "Jeep" van L.Beenker uit Arnhem van 1947 Omdat post-war modellen weer balsa gaan gebruiken, ipv bv bamboe (maar nog wel veel 1mm triplex) http://www.jwroest.nl/other/jeep_beenker_1947.jpg Ohoh..help De website van Jan-Willem Roest gaat off-line in juli 2019!! http://www.jwroest.nl/index.html …Interests/hangar/museum/ Wat een verlies zal dat worden, vooral het archief van de oude Hollandsche modellen Heb ik uren op doorgebracht Hoe kunnen wij dat gaan zekerstellen?
Beste mensen, Afgelopen weekend was het perfect voorjaarsdagje voor de eerste vlucht van de Simplex revisie 1. Eerst weer een range check en een hand start zonder motorloop......als vanouds. Maar toen......motortje startte moeilijk en realiseerde ik me dat de brandstofbus bijna leeg was en lang(4 maanden) had gestaan zodat het beetje ether wat er nog inzat waarschijnlijk met de eerste opening poefff naar buiten niet meer bij de brandstof zat! Gelukkig had ik nog los een busje ether van Tendo's bij! Hier twee plaatjes van afgelopen weekend Wat is ie mooi weer en zal er menig vluchtje mee gaan maken Goed mensen, Dit was het laatste denk ik van dit draadje en weer een ervaring rijker Op zoek naar een volgend project (voor 1950)en dan oer Hollands Groetjes, Kees
Mooi verslag . Ik begin aan een Kerswap van Caramba models , wel op electro . Bij ons in de club niets anders toegelaten en ik denk ook met papier te bespannen .
E-Simplex Na vele jaren alleen maar toestellen te hebben gebouwd uit epoxy, glasmat, koolstof en abachi nu overgestapt naar de ouderwetse manier van bouwen. Om weer een beetje ervaring op te doen met toestellen uit hout en als voorbereiding op het bouwen van de Impuls ben ik aan een E-Simplex begonnen. Hij krijgt de motor die ook voor de Impuls bedoeld is maar dan op 2S met een 12x5 of 12x6 propeller. De neus wordt afneembaar door middel van 4 inbusboutjes. De accu komt geheel naar voren tot onder de motor. Verder krijgt hij een hoogteroer aan een kant van het stabilo en het richting-roer aangestuurd door middel van 2 kleine servo's en kevlar-snoer. Het streefgewicht is ongeveer 1150 gram.
Harry, leuk succes Mijn ff gewogen, 1048 gram ex brandstof Afgelopen weekend met Tomoy en volgend weer met de Simp. Enkel hoogte roer zie je vaker in SAM Klaar 5 september voor DOW in Zwolle? Gr Kees