Samba Pike Dynamic 1600 maiden

Discussie in 'F5J' gestart door day82, 6 mrt 2020.

  1. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    In juni 2019 had ik een kale dynamic 1600 overgenomen van Pascal van Ool.
    Eindelijk heb ik hem de laatste dagen kunnen afwerken en ligt klaar voor de “maiden”.
    Setup:
    4x 6110 servo
    2x X10 servo
    Mega 16/30/3ce F5j
    Castle Talon 60 esc
    Rfm 30mm spinner
    Aeronaut 12x6,5 prop
    Tattu 3s 850ma 95c r-line
    Altis v4+

    1588gr met cg op 106mm

    Weet er iemand iets over de CG en settings? (Uitslagen speed,cruise,thermiek,flaps of butterfly,...)
    Mogen de 2 Hitec maxima antennes in de romp blijven (=voorste kevlar gedeelte) of moeten ze naar buiten worden geleid?
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
    vw4style vindt dit leuk.
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hengelo
  3. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Mooi dat hij klaar is :thumbsup:

    De instellingen van Samba die je in de link van Karel vind zijn een prima startpunt. Zelf vloog ik mijn modellen op 102 a 104 en dan iets meer welven. Hij is dan wat stabieler en de feedback is wat eenduidiger. 106 lijkt me een prima start punt.
     
  4. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Dank je wel Pascal
    Vloog je de antennes in de neus?
     
  5. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Wageningen
    Ik vlieg een Dynamic met het zwaartepunt tussen 107 en 108 mm. Weliswaar een F3J met een gewicht van 1940 gr, maar dat maakt voor de zwaartepuntsligging niet uit. Settings min of meer conform de opgave van Samba. Is dan prima mee te vliegen.

    Wat betreft de antennes: het voorste deel van de romp (ca 10-15 cm) is bij mij 2.4 GHz vriendelijk, daarachter is alles carbon. In theorie moet dit voldoende zijn als je je antennes in het 2.4 GHz vriendelijke deel hebt zitten en deze onder een hoek van 90° tov elkaar zitten.
    Ik kreeg de antennes niet echt goed op de juiste plek (ongunstige combinatie van afmetingen van de ontvanger, type vliegaccu en lengtes van de antennes), wat ten koste ging van het bereik. Uiteindelijk voor veiligheid gekozen en de antennes maar naar buiten gebracht. Gewoon in eerste instantie binnen in de romp monteren en een reikwijdtetest doen. Mocht je voor je gevoel toch te weinig bereik hebben, kun je altijd nog de antennes naar buiten brengen
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Ja, ik vlieg met antennes in de neus. Werkt prima. Volgens mij heeft jouw romp de hele neus van kevlar. Als je in de romp kijkt dan zie je een gele mat. In dat hele gedeelte kun je je antennes leggen.
     
  7. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Ok, 90graden zal wel moeilijk worden maar ik doe zoiezo eerst een range test.Alvast bedankt
     
  8. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Als alles goed gaat kom ik zeker naar Oosterland en score ik misschien nog iets hogen dan vorig jaar met mijn MVM Vulture 3500E.Deze is trouwens 8km weg gevlogen,gecracht door te hoog te ver en geen verbinding meer.☹️☹️
    Vandaar mijn angst.
     
  9. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Ai, dat is minder. Ik probeer altijd meer te letten dat niets de antennes afschermt (bedrading, accu etc) dan dat ze 90 graden liggen.
    Bij mij is er ook ooit een keer een weg gevlogen, maar dat was een voeding probleem :(
     
  10. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Het lukt steeds beter met de cg 107mm en kleinere rolroer uitslagen.
    Wel zou ik een tweede 4m toestel willen aanschaffen van rond de 1250-1400gr.
    Ik twijfel tussen volgende modellen:
    Pike Prestige 2PK
    Plus-X
    Volo
    El Nino (geen especial)
    Ultima 2
    Neutrino
    Iemand een idee?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Test.png
      Test.png
      Bestandsgrootte:
      57,4 KB
      Weergaven:
      70
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    597
    Fijn dat om te lezen dat het steeds beter gaat met de Dynamic.

    Je geeft een mooie opsomming van prima F5J modellen van de laatste generatie. Ik denk dat de meeste weinig voor elkaar onder doen. Het zijn allemaal top kisten, op de Neutrino na, die ken ik alleen van naam, en kan ik niet beoordelen.

    In het kader van #helpdelokaleondernemer is de El Nino de beste optie. Voordeel is ook dat je in het Nederlands uit communiceren met de bouwer.

    Kijk je naar service en continuïteit ben je, uit eigen ervaring, het beste af bij Samba en Vladimir.

    Je mag trouwens voor de Prestige 2 PK geen Pike zetten. Dat vinden ze niet leuk bij Samba.

    De actuele levertijd voor de Prestige is met 3 maanden te overzien, kun deze zomer nog vliegen. Volgens mij hanteren ze ook aanzienlijke korting vanwege teruglopende orders. Wil je niet zelf inbouwen dan is RTF ook een optie.

    Ik ga zelf de Prestige deze maand vliegen, en ben, indien nodig, beschikbaar met vragen over de afstelling.

    Succes met het maken van je keuze.
     
    bgo en Terence vinden dit leuk.
  12. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Echt
    Der qual der wahl zeggen de Duitsers zo treffend. Wat Peter zegt klopt helemaal. Allemaal prima modellen. Ik zou vooral zoeken of er een model specifieke eigenschappen heeft dat je interessant vind. Zo kun je bijvoorbeeld de Volo demonteren in een heel klein pakketje. De Plus-X heeft een 6 servo vleugel.
    Zeker ook niet de Sense vergeten. Deze heeft pas nog een update gehad.

    Over teruglopende orders bij Samba is mij niets bekend. Ze hebben zelfs recent gecommuniceerd dat ze een extra mallen set hebben zodat ze beter kunnen leveren. Door het grote aanbod aan modellen zie je gelukkig niet meer de enorme levertijden die ze voorheen hadden.
    Sommig fabrikanten kunnen heel snel leveren of hebben wat op voorraad. Dat is misschien ook wel een voordeel.

    Zelf vlieg ik ook de Prestige 2PK. Het is nog een pre productie model van afgelopen zomer. Als de huidige toestand het toelaat ontvang ik deze maand een model uit de serie productie. Ben benieuwd.
     
  13. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hengelo
    Explorer :)
     
  14. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Groningen
    Ha ha, ik denk dat wanneer iedereen je van advies gaat dienen je aan het einde een langere lijst hebt dan waarmee je bent gestart.

    Onderschrijf het advies van Pascal, bepaal wat je belangrijk vind en maak dan je keuze (kort de lijst in).

    Persoonlijk, ik leer nog iedere middag vliegen van de shadow, ouderwets ontwerp, jazeker. Maar nog steeds mijn meest gevlogen kisten. Reden: je vliegt het beste met wat je kent en met een prijs van 1000 euro nog enigzins leuk.

    Toch kriebelde de nieuwsgierigheid ook bij mij naar de nieuwe generatie kisten. Moest iets zijn wat lekker loopt, afstand wil maken en bij voorkeur geen leverancier waar ik als prive persoon niets terug kan sturen (voor b.v. Griekenland is dit voor zaken > 1 mtr niet mogelijk.).

    Na Alex en Jeroen een paar keer met de El Nino te hebben zien vliegen de gok gewaagd. De ervaren leer-curve met mijn 1e El Nino was redelijk stijl maar dankzij de hulp van m.n. Jeroen gaat het inmiddels beter :bier:(Jeroen, dank nogmaals!). Heb nu dus nummer 2, de storm variant. Heerlijk, 40 km rijden en zien wat je koopt, open houding van Alex en inderdaad vooraf van gedachten kunnen wisselen over de uitvoering. Nog maar 1 keer mee kunnen vliegen :oops:.

    Meest recente aanschaf is een Vinco TR. Schuim vleugel (had ik nog niet) en een pakmaat van 1 mtr. Past op de achterbank van de cabrio en kan mijn lief ook mee als we een dagje gaan rollen en ik tussen de bedrijven door nog ergens even wil vliegen. Contact met technoepoxy (Spanje) zeer aangenaam en een keer mee uit eten geweest toen ze in Groningen waren voor een RUG drone congres. Er zijn meer kisten die aan mijn voorwaarden voldoen maar het persoonlijk contact en het aanbod de LDS vanaf fabriek in te bouwen (brrrr) gaf de doorslag.
    Mooi gebouwde kist, maar de neus is duidelijk te lang. En om nu al de zaag te hanteren zoals ik doe bij de shadow's. Nog niet mee gevlogen. Vind persoonlijk de El Nino vwb lijn veel mooier overigens.

    Hoop iets van mijn overwegingen duidelijk te maken, zijn persoonlijk en waarschijnlijk heb je totaal andere.

    Succes en veel plezier met je keuze.

    Johnny
     
  15. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Waw, alvast bedankt voor alle advies.

    De Plus-X valt gelijk af, want een 6 servo vleugel zie ik echt niet zitten.

    De Volo lees ik alleen maar goede berichten.(rcgroup) Alhoewel het kleine pakket voor mij niet belangrijk is met mijn bestelbusje.

    De Prestige 2Pk is misschien wel de beste keuze, maar wel de duurste.

    De El Nino en de Ultima zijn het voordeligst, maar is de Ultima niet te wind gevoelig en heeft de El Nino niet een totaal ander stuurgedrag met zijn smalle vleugel?

    In de Explorer heb ik me nog niet verdiept, ik dacht dat dit een verouderd concept was. (F3j)

    Door Pascal zijn opmerking heb ik zonet even de Sense op gezocht, lijkt super en eens wat anders.

    Vinco Tr ken ik niet...

    Uiteindelijk zal ik Samba eens een mailtje sturen en horen wat een rtf kost
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  17. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Edge, nee sorry, voor mij te veel “gedoe” toch bedankt om me er op te wijzen.
     
    jve vindt dit leuk.
  18. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    597
    Mocht je nog voor gebruikt gaan. Volgens mij moet er in NL nog ook nog wel een gebruikte dynamic 1300, een Ultima 2 of Volo te vinden zijn.
     
  19. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Dat was eigenlijk mijn eerste bedoeling, maar ik vond nergens iets.
     
  20. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    St-Laureins
    Zonet een Nan Explorer BF 4000 standaard V-tail besteld
     

Deel Deze Pagina