San Francisco II (Artesania Latina)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Edwin1966, 27 nov 2019.

  1. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Hoi allemaal. Ik ben Edwin 53 jaartjes jong en ga aan mijn allereerste model beginnen.

    De doos ligt al ruim een jaar tussen de spelletjes dozen in de kast omdat ik er tot nu toe niet aan durfde te beginnen. Ik heb dit model gekregen uit de nalatenschap van mijn vader die het erg leuk vond om houten schepen te maken. Aan deze is hij niet toegekomen en ik heb nu dan eindelijk besloten om de grote stap te wagen en deze te gaan maken. Ik denk dat ik heel veel HELP zal gaan roepen en hopelijk vinden jullie dat niet al te erg. Natuurlijk heb ik op diverse fora rond zitten kijken en daar ook al veel hints en tips gevonden maar zelf doen blijft toch een uitdaging.

    Het gaat dus om de San Francisco ll van Artesania Latina.

    [​IMG]

    De doos zit niet zo heel vol maar toch genoeg om er een schip van te maken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat ik wel jammer vind zijn de CD's die er bij zitten. Ik had liever een papieren beschrijving gehad. Tjonge zit ik als nieuweling al gelijk te klagen :stout:
    Het eerste en enigste wat ik tot nu toe gedaan heb is een bouwplank maken. De volgende stap is om de spanten enzo te schuren om de zwarte rand eraf te krijgen.

    [​IMG]

    grt Edwin
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Edwin, welkom op het forum en zeker in dit subgedeelte van de houtwormen, ik zet mijn stoeltje klaar, pintje en wat te knabbelen erbij, dus we kunnen beginnen met graag heel
    veeeeel foto's ;);)
    Succes met de bouw
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2019
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  3. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Ik schuif ook gezellig aan. Heel veel. Succes en bouwplezier !
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom Edwin! En je mag zoveel help roepen als je wilt...
    Maak er iets moois van en met wat help van ons moet het best goedkomen.
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom Edwin, en veel succes met dit leuke bootje
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  6. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Dank je wel allemaal. Jaques wil een verslag met veel foto's, ik ga mijn best doen :yes:

    De bouw is onderweg. Ik heb de spanten geschuurd, alleen de buitenkant heb ik niet gedaan. De dekken zijn ook geschuurd zodat overal waar gelijmd moet worden het zwart van verbrand hout weg is. Daarna even alles los in en op elkaar gezet.

    [​IMG]

    Het grote dek wat tussen spant 6 en 9 zit komt er tussen gelijmd. Deze moet ik eerst aan de spanten lijmen en dan kan ik ze in de valse kiel?? schuiven en op de spanten 7 en 8 lijmen.
    Ik ben vooraan begonnen met het eerste spant (nr4) te lijmen. Hiervoor heb ik de welbekende lego blokjes gebruikt. Ik zag mijn vader dat doen en op de diverse fora zag ik dat veel mensen het ook zo doen/deden dus waarom zou ik het dan niet doen. Ik moet zeggen dat het prima werkt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi begin en goed op weg zo.. en inderdaad op foto's is niet alleen koos (jaques) gek van.
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum mooi begin en bouw ze
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  9. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Leuk dat je er al aan begonnen bent. En de hulp vragen zijn uiteraard welkom. Ik heb zelf ook niet eerder een schip gebouwd en heb ook heel veel hulp gevraagd en gekregen.
    Het grote dek heb ik verlijmd met alle draagvlakken van de valse kiel en spanten. De stukjes die uitsteken op de spanten en door het dek komen even afschuren (heb ik niet gedaan) anders komt de donkere kleur een beetje door de beplanking heen.

    De beschrijving op cd-rom vond ik eerst ook vervelend en heb de 1ste cd op m'n werk uitgeprint. Toch ben ik erg blij met de cd rom want de PDF versie is goed in te zoemen voor kleine details.
    En wat ik je aanraad (als je deze nog niet hebt is om de microshapers van artesania ook aan te schaffen. Beide setjes zijn nodig om vormen in een aantal planken te maken.
    Een plankenbuiger heb je denk ik al? Voordat je gaat buigen moeten de planken goed doorweekt zijn. Ik heb een hele bos in een emmer water laten staan.



    Veel plezier met de bouw! :)
     
    janzwart en Edwin1966 vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik schuif ook aan. Welkom op dit forum van verslaafde bouwers en veel bouwplezier. Je heb je in elk geval al goed ingestudeerd.
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  11. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    @ Maarten
    Die micro shaper was mij niet bekend, ik zal eens op zoek gaan naar dat tooltje. Een plankenbuiger heb ik ook niet. Ik had gelezen dat veel bouwers het met alleen water deden maar als zo'n plankenbuiger ( 3x woordwaarde bij scrabble :D) een goed hulpmiddel is dan is dat zeker te overwegen.

    @Stephan Jennen
    Ik heb mijn best gedaan om niet helemaal onbeslagen ten ijs te komen maar er is nog een heleboel onduidelijk hoor. Maar daar kom ik later wel achter.

    Ik heb gisteren eens naar de tekeningen op de pc zitten kijken en wat Maarten, ik ga hem zeker geen prutsertje noemen, al zei je kunt goed inzoomen op details. Op dat punt wint het toch van een papieren tekening.
    Ik heb ook de dekplankjes eens in mijn vingers gehad en toen begon ik een beetje te twijfelen wat ik zou doen, ik heb een eigenschap die soms erg vervelend is, ik kan vreselijk pietluttig zijn. De dekplankjes zijn 5mm breed en het schip is 1/90. Ga ik de dekplankjes dus x 90 doen kom ik op planken uit van 45cm breed. Kijk ik echter naar bouwverslagen en de schepen die mijn vader gemaakt heeft is het niet storend maar ik zit er toch aan te denken om ze een afslankcursus te geven en de breedte op 2,5mm te houden. Naar mijn bescheiden mening komt dat wat beter uit.
    Maar wat denken jullie ervan? Moet ik de moeite nemen om ze in lengte richting te halveren of gewoon er zo op plakken?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik zou het niet kunnen zonder plankenbuiger denk ik. De plankenbuiger van Artesania is wel van matige kwaliteit. Heb er inmiddels 3 (kreeg er 2 gratis nadat de koperen kop explodeerde).
    Die van Kolderstok kost wat meer maar ziet er wel degelijker uit.

    Antwoord op de dekbeplanking durf ik niet te geven. Ik weet niet of 2,5 mm in verhouding staat tot de schaal van het schip. Dat zullen een aantal anderen wel weten denk ik.
    Je kunt de planken in de lengte richting wel op maat maken zodat overal echte naden komen en die niet ingetekend hoeven te worden.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alhoewel de meeste mensen de meegeleverde planken gebruiken, vind ik het wel een goed plan om de latten te halveren tot 2,5 gezien de schaal van je model. Dat zal er allicht een stuk beter uit gaan zien.

    Hier vind je wat info over het buigen van latjes met o.a. de plankenbuiger https://www.modelbouwforum.nl/threads/latjes-buigen.217189/ deze zijn als elektrisch overal te koop. Zelf heb ik een ronde kop op een oude soldeerbout gezet en verwarm hem dan boven een kleine gasvlam.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    @Edwin1966 even uitkijken wie je tagt in je bericht. :) Maar ik snap hem

    Ik heb mijn planken op ongeveer 20 tot 25 cm breedt gehouden, dat had ik ergens op een site gevonden. In verhouding kwam ik bij mij op 3,2 mm uit. Jij zou dan idd op 2,5 mm moeten uitkomen.
     
  15. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    De eerste werkzaamheden gaan wel erg snel, maar dit is dan nog het makkelijke werk. En niet geheel onbelangrijk, ik vind het nog erg leuk om te doen ook.

    Ik had in een vorige post gemeld dat spanten 6 en 9 van te voren al aan een dek gemonteerd moesten worden. Ik had deze met 2 druppeltjes houtlijm vast gezet zodat ik ze ook nog kon bewegen als ze definitief op hun plek gezet worden.

    [​IMG]

    Ondertussen de spanten 7 en 8 gelijmd en toen die droog waren het bovenstaande erbij gezet. In het midden heb ik een paar spijkertjes gebruikt en verder met wat tape de boel aan getrokken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Onderdeeltje 18 heb ik door middel van twee lego blokjes gelijk gehouden met de onderligende spant. Dit heb ik met de andere dekken ook gedaan in de hoop dat alles mooi recht kwam/bleef.
    En na een (in totaal) paar uurtjes was ik zover.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgens mij is hij netjes recht.
    Nu ben ik bezig om een paar vulblokjes te lijmen in de boeg om de spanten wat dikker te maken. Als dat klaar is het volgende hoofdstuk, dekbeplanking.

    Over dekbeplanking gesproken. Ook dit had ik in een vorige post aangehaald. Ik had het idee om ze smaller te maken ipv de 5 mm dus 2,5mm om ze beter op schaal te krijgen. Ik ga dit echter niet doen omdat ik bang ben dat het te druk gaat worden.
    Ik had ook al ergens gelezen/gezien dat je niet zomaar de plankjes erop moet plakken maar dat er een soort verband in moet zitten. Hier moet ik nog even naar op zoek want ik weet niet meer waar ik dat gezien heb.

    grt Edwin
     
    Jaques, TIMBERWOLF, Prutsertje en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    In w zu Mondfeld dekbeplanking. ;) anders even bij Pietsan spieken
     
  17. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ziet er goed uit! Voorlopig kun je probleemloos doorbouwen. Punten waar ik tegen aan liep was het flinterdunne messingwerk voor het roer en de oogjes op de kanonpoorten.
    Ik heb voor een paar euro een messing koper plaat en draad gekocht om de poorten en het roer goed te maken. En qua touwwerk heb ik ander draad gebruikt/ bewerkt.

    Op mijn schip is vrijwel geen messing te zien omdat ik al het messing ben gaan patineren met patina van kolderstok. Ik vind het effect prachtig maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
     
    Edwin1966 vindt dit leuk.
  18. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Ik had het al gevonden, wel veel leeswerk ;)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Ik denk dat dit voor de komende dagen de laatste update is. Laatste vrije dag is aangebroken, morgen een verjaardag, Zondag wou moeders de vrouw een dagje weg en Maandag mag ik mijn collega's weer gaan vervelen.

    De spanten en het dek zitten er allemaal op dus kan ik met de dekken gaan beginnen. Als eerste moest ik van het donkere hout wat aan de randen plakken. Beetje passen en meten, een stukje opnieuw afsnijden want de eerste was iets te kort maar ook dit was weer gelukt.

    [​IMG]

    Als het droog is netjes bijwerken en dan komt het er zo uit te zien.

    [​IMG]

    Zo moesten er nog twee dekjes gedaan worden en ook dan is lego best een handig hulpmiddel.

    [​IMG]

    Op deze manier weet ik dat het latje mooi recht komt. Ook dit is uiteraard netjes bijgewerkt.
    De opstaande randjes heb ik afgesneden door middel van een, alweer, legoblokje erachter te houden zodat ik iets van druk met het mesje kon zetten. En nu ben ik met de dekbeplanking begonnen. Ik had al gelezen dat het niet echt bekend is hoe de planken op Spaanse schepen liepen. Ja van voor naar achter maar niet hoe het verband was dus heb ik maar het voor jullie gebruikelijke verband gekozen. Ik ben ook bezig om de zijkanten van de plankjes met een potlood zwart te maken. Niet elk plankje rondom maar alleen de zijkant die op dat moment tegen een ander latje komt, dus van elk plankje blijft één kant onbewerkt. Ik ben bang dat het anders te overheersend gaat worden.

    [​IMG]

    De randen van het dek doe ik als de zijkant erop gelijmd is want hopelijk kan ik het dan mooi aan laten sluiten.

    grt Edwin.
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Volgens mij heb je het modelbouwen van je vader geërfd!:thumbsup:
     
    Prutsertje en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina