Sanwa antenneloos ontvanger in rc boot

Discussie in 'Model elektronica' gestart door nielsVV, 21 mei 2017.

  1. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    Hallo,

    Ik ben bezig aan een rc boot aan het bouwen en gebruik een Sanwa Mt4s zender met de RX-481WP ontvangers. Dit is een zender/ontvanger combi speciaal gericht voor rc wagens. Kan ik deze combi ook probleemloos gebruiken in een boot?

    Ik ben voornamelijk bang dat ik een slecht bereik ga hebben zonder de antenne. Iemand ervaring met zo een ontvanger icm boot gebruik? Of vervang ik deze (dure) ontvanger beter door een exemplaar met antennedraad.

    Bedankt,
    Niels

    [​IMG]
     
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Je zegt voor auto's en op tx staat airtronics, zou me niet zo'n zorgen maken gezien vliegtuigen over het algemeen grotere reikwijdte hebben. Tenzij dit directionele onvangers zijn .
    Tov omnidirectionele. Maar dat is te googelen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Waar lees jij dat het over een vliegtuig gaat?

    Ja en nee, je moet het proberen maar de verwachting zal dat het niet goed gaat omdat 2.4ghz en water niet 2 grote vrienden zijn. Dit zijn ontvangers meestal bedoeld voor indoor racing dus korte afstanden, Futaba heeft ze ook met interne antennes en geeft dat duidelijk aan.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Deze ontvanger heeft wel degelijk een antenne maar die is geïntegreerd op de print. Dit heeft voor en nadelen. Het grootste nadeel is dat je de antenne niet op de meest gunstige plaats kan monteren. De kans op een geringere reikwijdte is daardoor zeker mogelijk. Of dit een probleem zal zijn weet ik niet maar het heb het vermoeden van niet.
    Het klopt dat water en de 2,4GHz geen grote vrienden zijn. Of eigenlijk juist hele grote vrienden, de 2,4GHz is de "resonantie frequentie" van water moleculen. Water absorbeert het 2,4GHz signaal zeer goed. Een magnetron oven gebruikt daarom ook een zeer sterk 2,4GHz signaal om de watermoleculen heel sterk te laten trillen waardoor het heet wordt.
    Een boot die op het water vaart en waarvan de antenne voldoende hoog boven het water is geplaatst zal echter voldoende signaal ontvangen om de boot goed te kunnen besturen. Als het een speedboot is waar een enorme spray achter aan komt kan wel problemen geven als hij van je af vaart. Het hoeft niet maar het zou kunnen.
    Nu terug naar deze ontvanger. De antenne zit op de print, vermoedelijk in die uitstulping bovenaan. Als je de ontvanger zo kunt plaatsen dat de antenne zo hoog mogelijk boven het water komt zal het hoogstwaarschijnlijk prima werken. Zeker als het geen speedboot is. Daar komt bij dat je met een boot meestal niet zo gek ver van je weg vaart wat ook in je voordeel is. Deze ontvanger zal tot minstens 100m goed moeten werken en op die afstand zijn de meeste modelboten al lastig te zien. Hoewel, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. nielsVV

    nielsVV

    Lid geworden:
    1 feb 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Affligem[BE]
    Bedankt Ernst voor de duidelijke uitleg. Gaat inderdaad niet over een speedboot en 100m is meer dan ver genoeg. Kan hem gaan inbouwen.
     

Deel Deze Pagina