Sanwa zender met rare kuren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door gurodewa, 8 okt 2019.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Wie weet er raad ?
    Ik maak nog geregeld gebruik van mijn 'vintage' Sanwa zender om mijn Svenson Polo te vliegen.
    Nu is hij laatst raar beginnen doen, het lijkt dat het signaal wegvalt voor enkele seconden want plots slaan de servo's op hol, enkele ogenblikken later is alles weer ok waarna het weer begint.
    Nu thuis de zender eens open gemaakt en er vallen me twee dingen op: ten eerste de grote transistor op de print van de zendmodulle wordt plots bloedheet, en als ik mijn vingers op bepaalde plaatsten op de soldeerzijde van de print leg, werkt alles plots perfect !
    Wat zou het probleem kunnen zijn ?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Geen condensatoren die bol staan of opengebarsren zijn? Geen corrosie op de koperbanen? Mooie zender.
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Die grote transistor werd vroeger ook al altijd heet, dat is volledig normaal. Hoogfrequent technieken gaan nu eenmaal gepaard met behoorlijke verliezen.

    Wat er gebeurt als je met je vingers aan de print zit is onvoorspelbaar. Hierover valt dus weinig te zeggen, behalve dan dat het zendvermogen op dat moment zal afnemen.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2019
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Jan is me net even voor. ;)
    Die transistor is zo te zien de eindtransistor van de zender en die kan behoorlijk warm worden. Als hij heel erg warm (heet) wordt kunnen de solderingen zwakker worden en na verloop van tijd zo "slecht" worden dat er contact problemen door ontstaan. Daardoor ontstaat nog meer warmte en krijg je een soort van lawine effect waardoor je problemen krijgt.
    Die transistor wordt vooral erg warm als hij het vermogen niet kwijt kan en dat is vooral als de antenne niet of niet helemaal uitgetrokken is. Probeer dus de zender zo min mogelijk en ook zo kort mogelijk met niet volledig uitgeschoven antenne te gebruiken.
    Als een transistor 70°C wordt brandt jij je vingers er al aan maar voor die transistor is het nog niet te warm. Toch kan het verstandig zijn om die transistor van een koelvinnetje te voorzien. Er zit speciaal een gaatje in waar je die aan vast kunt schroeven.

    Als die transistor heet wordt en alles wel "goed" werkt als je je vinger er op legt denk ik aan slechte solderingen. Vooral de solderingen van de grote transistor vertrouw ik in dit geval niet helemaal. Persoonlijk zou ik de transistor voorzichtig door solderen. Misschien zelfs de hele print. Als je geen of weinig ervaring hebt met dit soort soldeerwerk doe het dan alsjeblieft niet zelf. De kans dat je dan meer kapot maakt is behoorlijk groot.
     
  5. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ok thanks, Ik ga de solderingen eens nalopen, en indien dit geen soelaas brengt is het tijd voor een nieuwe 'vintage"' zender.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Omgebouwde vintage zender iss ook tof hé. Ik was het een beetje moe dat mijn zoontje telkens de antenne dreigde te knikken. En het is wat minder handig. Maar ik ben ook meer aan de vintage zenders. Lekker goedkoop en stof om over te babbelen.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hier een MPX europa sprint liggen in perfekte staat en nagezien door Corrien. Mag ook gewoon worden opgehaald. 35 mhz
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2019

Deel Deze Pagina