sanyo 3700 zeer warm.

Hallo allemaal.

Hebben jullie dat ook dat de sanyo 3700 NiMh ook zo warm worden bij het laden. (20 cellen)
Eigenlijk in mijn ogen te warm.
Vanavond begonnen ze te sissen en teblazen net een vulkaan!!!!
Dit is niet overdreven.
Het laden was al enkele minuten gestaakt omdat ik de cellen teheet vond worden. 5 minuten later het krimkous sprong er af.
(Nu vlieg ik al met kale cellen met enkel krimkous.)
En een vulkaan uitbarsting was het gevolg.
Bij thuis komst ging er nog 1000mA erin.
Wat zou er bebeurt zijn als die wel was doorgeladen, 2 vulkanen of 20.

Graag jullie reactie.
Groeten Han.

Han met hoeveel ampere werden die cellen volgestopt. Mijn pakketje van 10 cellen gaat goed met 5 ampere, wordt wel warm maar niet overdreven heet.

Hoi Theo.

Het maakt niet zoveel uit, waar je meelaad.
Of je met 1 amp laad op met 6 geen verschil waarneembaar.
Ze worden altijd warm (te) met het laden.
Ben echt wel wat gewent maar.....
Zal eens zo een pakketje oontladen laden, en dan de temperatuur meten.
Ben zelf ook wel benieuwd.

Ps ga je zondag nog naar Venray.

Groeten HAn.

Het warm worden gebeurd alleen op het laatste stukje? Dan overlaad je lader dus enorm. Dat kan komen door een hoog ingestelde deltapeak of een verkeerd programma. Het beste is een echt NiMh programma.

Ik gebruik zelf een lader met inflex. Dit voorkomt het overladen, en dus warm worden, compleet ;)

Enkele clubleden vonden wel dat mijn GP 3700 pakket erg warm werd met laden. Ik vond het wel meevallen. Mijn oude rc 2000 pakketten worden warmer met laden.

Wel weet ik dat ze bij Hobbyland voor hun eigen modellen liever de GP 3300 gebruiken. De 3700 cellen die ik hier gebruik zijn gepusht en gematchd. In mijn Me-262 had ik hiermee meer dan genoeg power met die minifans en de kyosho-motoren.

ps, zondag idd naar Venray, mag van mijn gezinnetje erheen.

Gepushte en gematchte cellen, van bv hopf, worden ook minder warm tijdens het laden en gebruik. Merk ik ook heel goed :) Ik laad mijn Toshiba / Sanyo 1950 FAUP cellen met 6A, ze worden lichtjes warm. Dit wel met inflex, normaal NiMh programma maximaal 3A hooguit 4A met koeling.

Als je cellen zo heet worden dat ze gaan "blazen" dan is er iets goed mis gegaan. Zoals als Tadango al zei heeft je lader de accu zwaar overladen. De lader heeft waarschijnlijk de delta piek niet herkent en waarschijnlijk ook nog met een veel te hoge stroom geladen. NiMH accu's worden heel snel heet als je ze met hoge stromen overlaad. Dat duurt hooguit een minuut of vijf, dan kan je je handen er al niet meer op houden.
De accu zal nu een flink deel van de capaciteit kwijt zijn en ook nog minder stroom kunnen leveren. Ook het laden zal met een lagere stroom moeten gebeuren want het zijn nu feitelijk kleinere cellen geworden. Ze zijn nu misschien nog iets van 2000mAh of zo, als het heel erg is kan het nog wel lager zijn. Helaas is daar ook niets aan te doen. Er is waterstof gas en elektrolyt uit de cellen weggeblazen en dat krijg je er niet meer in terug. Het klinkt lullig maar ik waarschuw niet voor niets tegen dat heel erg snelle laden!

Mijn nimh cellen 1000 mah van graupner gingen gister ook eerst sissen en toen bubbelen en toen kwam er wat vocht uit de plus kant en begon te bebullen en dit was met een laadsnelheid van 2 A ...... je zou ze tot 3 kunnen laden! Nah en dit was terwijl de accu´s nog makkelijk vasthoudbaar waren en het laadproces nog lang niet afgelopen was!

Dan was die ene cel waarschijnlijk toch niet goed en werd die wel erg warm. Helaas komen rotte cellen nog altijd voor. Meestal komt zoiets pas na verloop van tijd tevoorschijn.

Han ik heb ook gemerkt dat je NiMh niet zonder toezicht moet laden als de accu al vol zit. Nu denk je dat is onzin om hem er aan te hangen als hij al vol zit, maar dat doe ik speciaal om hem warm te stoken want dan presteert hij beter maar het nadeel is hij detecteert geen delta peak want die is al geweest, dus laad hij vrolijk door met als gevolg een bloed hete accu als je hem er niet betijds af haalt (vaak staat ik te ouwehoeren) Ik heb een Graupner lader en die staat op het laagste standje, ik dacht 5 mV en hij stookt ze toch lekker warm. Ik heb ook een Shulze maar daar kan ik niets stellen, en worden dus iets heter. Dat inflex systeem lijkt me nog beter maar ik heb al 3 laders.

Ik snap ook niet dat dat inflex niet eerder bedacht is. Het is al lang bekend hoe de accu's het beste geladen kunnen worden en het is een simpele software update voor alle laders....

Ik ben benieuwd hoe het inflex-laden gaat, bij verenigingen waar de stroomvoorziening nogal te wensen overlaat???? Ik ben bij verenigingen geweest waar men om de zoveel tijd moest kijken of het laden niet tevroeg is gestopt was, door toedoen van het aanschakelen van de club-frituur. Met de conventionele laadmethode is de deltapeak instelling een stuk hoger, en daar "lukte" het al niet bij.

Ook ben ik nog steeds benieuwd hoe het detecteren nu precies werkt bij het inflex-laden, want alleen meten met een kleine delta-peak met een tijd-delay of iets dergelijks kom je er niet, of hij moet een registratie maken van de laadcurve ter vergelijking. Tandango, weet je zeker dat bij het bepalings-proces van de afslag, de temperatuur-curve er niet in wordt betrokken??? Er is inderdaad bijna niets over te vinden wat hier op ingaat.

Ik heb "oude" GP 3300 [6 cellen. 7.2 Volt] en kwam iets ter ontdekking. Wanneer ik ze met 1C laad en op tijd laat afslaan [controle met een voltmeter] dan is het "kantelpunt" bij ongv. 9.30 Volt, en ze worden niet explosief heet, ook niet na afslag. Bij 5 Amp laden ook het kantelpunt bij ongv. 9.30 Volt maar nu worden ze wel explosief heet en gaan na het loskoppellen pas aan de "sisserrij", dat was even schrikken, maar nog steeds voorspelbaar enigsinds. Nu laad ik ongv. op 4.4 Amp en nu loopt de spanning van het kantelpunt op tot maar liefst 9.47 Volt :? [1.58 p/Cell]en blijven normaal van temperatuur :? ??? Ernst heeft nu al berekend dat de cellen boven de gevaren-grens wat betreft de spanning zijn uitgekomen, en toch blijkt er niets aan de hand, en presteren voor als nog beter, vreemd????

Misschien moet iedereen maar eens wat meer gaan experimenteren, inplaats van "domweg" bepaalde "hele" waarden [1C, 2C, 3C] aan te houden. Hier valt nog echt veel te leren over je "eigen" matriaal cq wat je gebruikt, vindt je alles maar best en vraag je het liever aan een ander dan kan het wel eens met een "sisser" aflopen!!

Laatst zag ik hier ergens op het forum een accu-pack van 3800 mA wat geladen moest worden met 5 Amp en een delta-peak tussen de 15/20 mV p/cell, nog even en je kan je "oude" Ni-Cd lader weer gebruiken :P , niet weggooien hij wordt weer geld waard :wink:

Ik heb tegenwoordig weer gewoon een goede Voltmeter aan mijn lader, en ik houdt de tijd bij, en nu heb ik geen "vreemdigheden" meer :wink: .

m.vr.gr. Per.

De inflex methode werkt 100% op de laadspanning. Veranderingen in de voedings spanning maken niet uit omdat de gemiddelde stijging van de laadspanning wordt gebruikt. Aan het eind van het laden loopt de spanning opeens sneller op, dat is het trigger punt waarbij inflex de boel in de gaten gaat houden. Zodra de stijging dan minder wordt schakelt hij uit. Dit is in de grafieken ook erg goed te zien. De spanning begint dan ook opeens flink te stijgen en op dat moment stop het laden.

Zo daar zijn we weer na een drukke dag werken.

Wat een reactie.
Het maakt helemaal niet uit met welke lader ik laad.
Met de oudste schulze 636 3sl. van het land met de software van toen. Of de allernieuwste met 8.0.
Ze worden allemaal even warm en de afslag is gelijk en de inhoud ook.
Verder koude cellen geladen met temperatuur meter schrik niet 45 graden.
Dat vind ik nogal wat.
Het vasthouden doe je niet lang.
Ga zo eens het opgeblazen pakket in mijn dubbeldekker doen om tekijken of er nog vermogen uitkomt.

Verder stond de lader gisteren wel in het goede programma.
Maar volgens mij leest die 1 cel teveel.
Kwam namelijk 21 inplaqats van 20.
Weet niet hoe ik daar aan kom maar het stond er.
Verder is er weinig aan de cellen tezien.
Normaal wel,
Het voltage van het pakket is ook goed ook per cel.
Als er een defecte tussen zit geeft die wel anders aan.
Hehe een hele boel.

Oke ga eens testen in het model dan horen jullie nog wel.

Groeten Han.
Ps Theo tot zondag ben blij voor je dat je vrijaf heb gekregen van de family.

21 of 20 cellen maakt niet uit, dat is alleen voor een overspannings beveiliging.

Alle laders op 2 na laden eigenlijk tever door. Alleen de pulsar 1 en 2 hebben inflex en slaan op het goede moment af.

Tadango,

Weet je toevallig of "inflex" hetzelfde algoritme betreft als dat wat gebruikt wordt in het ICS1702 IC van Quicksaver? Als ik naar de grafieken kijk die bij de datasheets zitten dan zie ik daar ook dat het begin van de omslag naar de "deltapiek" gebruikt wordt als afslag criterium.

Hans Delemarre

Hier kan je het goed zien. Dit is normale deltapeak en het inflex punt is aangegeven door de blauwe verticale streep. Je ziet duidelijk te temperatur stijgen na het inflex punt (rode lijn)
1251.jpg

Tadango,

Dank je voor de info. Dit is precies wat het ICS1702 IC ook doet.

Hans Delemarre

Back