sanyo KR1400 AE pakket

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
ik heb bovenstaand pakket eergister nieuw gekocht, heb speciaal om die cellen gevragen (eigenlijk de 1700's) omdat ik er goede ervaringen mee heb en ze moeiteloos de stromen van mijn packed heli trekken.

nu is het zo, laden en ontladen in cycle gaat niet, 300 in, 300 uit (laden 0,5c, ontladen 1 a)

met 2 amp volduwen gaat ook niet, maar met 4 ampere druk ik exact de 1400 mahs is, of heb ik nu alleen 1400 ampere warme stekkers ?

lader is de swallow advance

kapot ? betrouwbaar ?

het moet wel in mijn heli die niet goedkooop is.
en wat is een ander alternatef ? sanyo eneloop ? moet klein zijn en licht, en ik wil geen lipos met regulators.

Laatst bewerkt:
Ws. slaat je computerlader te vroeg af bij het nieuwe pakket.

NiCad's altijd eerst formeren, 14 uur op 0.1C, best met zo'n ouderwetse unilader. Nooit een nieuw pakket meteen snelladen.

Na het formeren eens ontladen met de computerlader, niet al te hoge stroom, ik verwacht dat je dan wél (nagenoeg) de volle capaciteit ziet.

Zo doe ik het altijd, heb ook mijn KR1700AE pakket zo ingeregeld.

Tussendoor de vliegdagen bijladen, eens in de twee a drie maanden helemaal ontladen en weer eens formeren met de unilader.

Als alternatief zou je de Graupner Intellect NiMH pakketjes kunnen overwegen (zowel 4 als 5 cellen verkrijgbaar), capaciteit 1400mAh, zijn speciale hoogstroom ontvangerpakketten.

suc6

Ws. slaat je computerlader te vroeg af bij het nieuwe pakket.

NiCad's altijd eerst formeren, 14 uur op 0.1C, best met zo'n ouderwetse unilader. Nooit een nieuw pakket meteen snelladen.

Na het formeren eens ontladen met de computerlader, niet al te hoge stroom, ik verwacht dat je dan wél (nagenoeg) de volle capaciteit ziet.

Zo doe ik het altijd, heb ook mijn KR1700AE pakket zo ingeregeld.

Tussendoor de vliegdagen bijladen, eens in de twee a drie maanden helemaal ontladen en weer eens formeren met de unilader.

Als alternatief zou je de Graupner Intellect NiMH pakketjes kunnen overwegen (zowel 4 als 5 cellen verkrijgbaar), capaciteit 1400mAh, zijn speciale hoogstroom ontvangerpakketten.

suc6

vergeten te vermelden, dat uiteraard eerst gedaan, 14 uur aan 140 mah unilader

In het verleden heb ik 7 van deze cellen gebruikt in combinatie met een Speed 400 motor. Aanleiding voor de aanschaf was het compacte formaat van de cellen en de hoge capaciteit.

De cellen hebben de specificaties nooit waar kunnen maken. Ontladen accu's namen bij laden 700-800 mAh op. De gespecificeerde capaciteit van 1400 mAh is nooi gehaald. Uiteindelijk presteerden de cellen niet beter dan typen met een capaciteit van 700-800 mAh die dan ook nog lichter waren.

Misschien zijn de cellen gebruikt bij een verkeerde toepassing.

met 2 amp volduwen gaat ook niet, maar met 4 ampere druk ik exact de 1400 mahs is, of heb ik nu alleen 1400 ampere warme stekkers ?
Daar lijkt het wel op. Het zou kunnen zijn dat de afslag van de lader verkeerd staat ingesteld. Kan je de delta-piek instelling veranderen?(zo nee, laad je met het NiCd of met het Nimh programma) Wordt de accu ietswat warm na het laden? Dat moet namelijk wel.

en wat is een ander alternatef ? sanyo eneloop ? moet klein zijn en licht, en ik wil geen lipos met regulators.
zover ik ervan gelezen heb is eneloop geen optie. Die kunnen namelijk niet aan de snellader. Ook snel ontladen is geen optie. Voor zender of ontvangeraccu'tje voor een model zonder stroomslurpende servo's misschien wel een optie. Maar de interne weerstand van eneloop is vrij hoog.

het enigste wat bij 4A echt warm word is de stekker, ik vrees dus dat dat ook daar blijft, de accu is wat lauw.

raar, de 1700's heb ik veel gebruikt en alle perfect

De lader geeft aan hoeveel capaciteit er in door de accu gepompt is. Hoeveel de accu heeft opgenomen is een 2e vraag. Hoe hoger de laadstroom hoe lager het rendement.
Maar de capaciteit wordt aangegeven in Ah of mAh. Dat is nog geen energie(Wh). De stekkers van de laadkabel staan in serie met de accu. Dus alle stroom die door de connectoren is gegaan, gaat ook door de accu. ;)
Of er slechte stekkers(of dunne draden) gebruikt worden tussen lader en accu maakt eigenlijk niet veel uit voor het capaciteit verhaal. De lader zorgt er gewoon voor dat er de ingestelde stroom gaat lopen, hoe hoog die de spanning daarvoor dan ook moet maken.
Voor een automatische laadstand maakt het natuurlijk wel veel uit hoe de kwaliteit is van een laadkabel. De lader meet dan de weerstand van accu+laadkabel. Hoe lager deze weerstand is, hoe hoger de stroom mag zijn. Een race-pack mag namelijk sneller geladen worden dan een ontvangeraccu'tje

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat die 1400mAh dus ook door de accu is gegaan.

Wat je nu kan doen om te controleren of je lader te vroeg afslaat, of dat de accu kapot is, is:
laad nog eens 14 uur op 0,1C (140mA). Zet de accu daarna aan de ontlader (op max 1A). Geeft de accu nu bijna de 1400mAh aan, dan is de accu dus nog wel goed.

Met een delta-piek lader nooit laden met 0,1C. Lader heeft geen flauw idee wanneer die moet afslaan. Doe dit gewoon simpel met een universeellader. Bv een Robbe 5r
Corrien heeft een paar weken geleden hier een zeer duidelijke FAQ over geschreven:
[59819] delta-peak-laders

Ontladen met 0,1C zou wel goed moeten gaan. Het zou zelfs erg lang moeten duren...
probeer dat ontladen maar nadat die 14 uur op 0,1C geladen is.

Laatst bewerkt door een moderator:
beide geprobeerd, 14 uur aan 150 ma op de uni lader geeft bij onladen met 1C op de goede lader maar 300 mah.

Ik hat het zelfde met 2700 cellen van sanyo (4er pak) . :confused:

Hatte 2 nieuwe gehaalt in Eindhoven .
2x omgeruilt , zouden perfekt moeten zijn volgens de zaak .

Ik kreeg maar de helft er in met een Pulsar-II
Bij alle 6 paketten het zelfde .

Heb nu Eneloops gekocht in HongKong via Ebay . ;)

Werkt perfekt .

Mvg Johan

Back