Sara Maatje IX (ondiepwater sleepboot/supplier)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Carène, 12 mei 2020.

1. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Wow Pim mooie vorderingen, ze ziet er erg stoer uit zo, zeg hoeveel diepgang heeft dat ding 3 cm? Coole boot, die winch stelt niet veel voor he, dat wordt een makkie. nu zag ik op de begin foto een heel coole kraan, maar dan werd hij verlengd, nu wordt hij terug korter dus toch een kraan?

Ze een vraag je tussendoor, al vrees ik dat ik het antwoord ken die zwarte blokjes, hoe heb je die gemaakt, gefreesd of geprint?

2. Carène

Carène

Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Bedankt Jan, ik ben ook erg tevreden met de voortgang zover.
    Alles wat zwart is in de boot is 3D geprint, de zee-inlaat blokjes dus ook, de voordelen van het complete ontwerp in 3D hebben!

Gister nog even in het water gehad omdat ik 'binnenlopers' had geinstalleerd. Nog nooit gebruikt maar ben blij verrast!
    Ze lopen een stuk stiller dan de 'buitenlopers' en mede vanwege het hoge toerental (4900kV) ook genoeg power beschikbaar.
    Wel worden ze iets warm en wil eigenlijk geen koeling toepassen dus moet de spoed vd schroeven iets omlaag (45 mm naar 35 mm ga ik testen).
    upload_2020-8-17_10-44-43.png

Adapters gemaakt op de bestaande steunen om de motor in te klemmen.
    upload_2020-8-17_10-56-16.png

De diepgang is 28 mm bij 2,7 kg waterverplaatsing. De schroeven zijn 25 mm 5 blads maar lopen in tunnels zodat ze geen lucht gaan happen. Ideaal bootje voor in de plas langs de kant van de weg dus :D
    Kraan komt er wel op, maar niet werkend. Daar heb ik echt te weinig ruimte voor onderdeks en ik zie ook de toegevoegde waarde niet (het moet een project blijven wat ik daadwerkelijk binnen afzienbare tijd afrond).

Ondertussen ook wat kleur besteld, ik hoop dat mijn oog weer goed gekeken heeft en het wat op het origineel lijkt. Kleurcodes heb ik niet namelijk dus foto's bekeken en hierop uitgekomen.
    Ik gebruik enkel en alleen spuitverf op mijn modellen,een kwastje alleen om plekjes bij te werken. Op aanraden van Adam L. al weer een tijdje de Belton bussen en ben er zeer tevreden mee.
    Het makkelijke vind ik dat je geen airbrush hoeft schoon te maken en als er later in de levensloop van het model schade is kan je met de RAL kleurcode altijd makkelijk de juiste kleur bestellen.

upload_2020-8-24_12-51-34.png

Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Jaap.B en Tug.NL vinden dit leuk.
  3. Carène

Carène

Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Op aanraden van een collega bouwer de dekken uitgevoerd in printplaat 1 mm dik.Dit materiaal is nieuw voor mij maar biedt duidelijk voordelen tegenover een plastic dek.
    Betere vorm stijfheid dus minder verstevigingen eronder nodig wat weer ruimte geeft. Ook kunnen details er op gesoldeerd worden en kunnen dus net even wat fijner worden.
    Zelf kan ik dit niet goed genoeg bewerken, maar gelukkig wilde iemand dit voor mij frezen op de CNC, wat ik zeer waardeer. Zonder al deze hulp zou ik nog steeds in karton bouwen!

De dekjes gelijmd met epoxy op de hoeklijnen in de romp, daarna de kieren afgesmeerd met plamuur.
    upload_2020-8-25_22-18-51.png

De motor ruimte / afneembare achterdek. De oplegflens zorgt ervoor dat het uitneembare deel op gelijke hoogte ligt en daardoor waterdicht afgeplakt kan worden met isolatie tape.
    Om de naad en tape te maskeren komt er nog een los houten dekje overheen.
    upload_2020-8-25_22-19-7.png

Kleine aanpassing om de boegschroef er compleet uit te krijgen. Dit luik zal alleen in noodgevallen eruit gehaald worden met een mesje dus in de laklaag bijna niet zichtbaar zijn.
    upload_2020-8-25_22-19-21.png

En het accu compartiment / gat onder de afneembare opbouw.
    upload_2020-8-25_22-19-35.png

Laatst bewerkt: 26 aug 2020
    jankraak, Marc w en Tug.NL vinden dit leuk.
  4. Carène

Carène

Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Na het plaatsen v.d. dekken werd het tijd om de romp af te gaan ronden. Hiervoor de verschillende fenders aan de zij-en achterkant in delen geprint.
    8 stuks per kant plus een achterzijde, dus 17 prints in totaal.
    Per deel dik 1 uur printen, je kan je afvragen of het niet sneller gaat om met een Evergreen 4 mm halfrond profiel te doen maar ik ging nu niet voor snelheid maar voor kwaliteit.
    De geprinte versies zijn naar mijn mening zelfs met naden vele malen strakker dan ik met een hobbymes voor mekaar had gekregen. Ook is de achtersteven behoorlijk ingewikkeld.

Dus een bestandje gemaakt en die opgedeeld d.m.v. planes.
    upload_2020-9-18_21-31-48.png

upload_2020-9-18_21-32-27.png

Toen gelijmd op de inmiddels glad geschuurde romp:
    upload_2020-9-18_21-29-31.png

upload_2020-9-18_21-29-16.png

Onder water zat al eerder in de lak en nu toch een twijfel momentje. Het boegje beviel me niet, veel te rond. Dus de stap gezet en opnieuw gevormd met veel plamuur.
    upload_2020-9-18_21-30-39.png

Omdat we toch bezig waren de lak te vernaggelen, met de dremel alsnog schelpen gemaakt rondom de boegschroef inlaten, zoals gezegd had ik hier geen foto's van maar het smoelt nu wel beter.
    upload_2020-9-18_21-34-23.png

De oplettende kijker had al gezien dat ergens tussendoor de verschansing is geplaatst :D
    Dit was appeltje eitje met de uitslagen uit de computer, daar heb ik verder weinig bijzonders over te melden. Wel was de materiaalkeuze nog even spannend.

Uiteindelijk toch voor polystyreen gegaan omdat ik dit mooier in vorm kan buigen dan messing o.i.d.
    De binnenzijde met steunen is een andere kleur dan het dek. Dit zou veel afplakwerk betekenen. Te vaak trok ik in het verleden na urenlang afplakwerk toch nog wat verf mee, vandaar een andere aanpak.
    De verschansing wordt dus afgeplakt en gespoten zonder steunen. Deze worden apart in de verf gezet en geplaatst nadat het dek is gespoten.

Risico is wel dat bij stoten tegen de verschansing verf van het dek en/of verschansing wordt meegetrokken.
    Als ik het echt goed had willen doen hadden verschansing en steunen van messing moeten zijn en vastgesoldeerd aan het printplaat dek.
    Mijn soldeer vaardigheden zijn echter niet goed genoeg om dit een toonbaar geheel te maken. Ook bezit ik geen mogelijkheden tot stralen.
    Geen bootje dus waar ruig mee omgegaan kan worden!

Boegfender houders ook gemaakt en al een 1e kleurtje erop om het geheel goed glad te kunnen schuren/plamuren.
    Ik spuit vaker in 2 lagen, de eerste laag zie ik veel beter wat er nog moet gebeuren dan een vlekkerig geheel.
    Verbaas je niet over de naadjes in de fender, die worden dus nog gevuld en vlak geschuurd.
    upload_2020-9-18_21-36-3.png

upload_2020-9-18_21-36-14.png

Laatst bewerkt: 18 sep 2020
    AvdH en Tug.NL vinden dit leuk.
  5. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Dat is een leuke manier om fenders te maken, de boegfender had je die gekromed getekend of heb je hem naderhand geplooid?
    Na het schilderen zie ik dat ja aan de bovenzijde wat gaten hebt waar de fender niet goed aan de romp zit, ik los dit op door Slow ZAP (gele ticket) er tussen te laten lopen, deze heeft een verdikker er in soms mix ik hem wel met de groene om de juiste dikte te verkrijgen. als je dit er laat over lopen en een dag wacht en dan met een 600 alles mooi vlakschuurt is het mega strak, wat ook kan is plamuur er tussen maar dat is veel arbeids intensiever.

Het wordt wel een fraai bootje he ik vind dat hij best goed lukt. Een beetje eigenwijs maar dat moet zekers kunnen!

6. Carène

Carène

Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Dat is wel een brutale vraag Jan!
    Schieten mijn bouwkunsten tekort of horen ze krom te zijn :D
    Maar ik zal je uit de brand helpen, het is in het echt ook zo:
    upload_2020-9-20_23-45-3.png

Het materiaal is buigbaar maar breekt ook snel dus durf het niet teveel te buigen.

Goede tip van de slow ZAP, ik ken dit niet, ben meestal terughoudend in het gebruik van secondelijm als vulmiddel maar dat is meer gebaseerd op 'wat de boer niet kent...
    Wat ik meestal doe is aan beide zijdes v.d. kier een stuk tape plakken en dan met de vingers de naad vol plamuren.
    Dat zijjn sowieso trouwens mijn favoriete tools wanneer ik met plamuur werk, zit vaak helemaal onder. :D

Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Carène

Carène

Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Dan een spannend moment, afgelopen weekend was de echte proefvaart!
    Ze heeft natuurlijk al even water gevoeld een paar maanden terug om de waterdichtheid te controleren.
    Maar het vaargedrag was nog onbekend. Ook de invloed van wind, zit er genoeg vermogen in de boegschroef en schroeven, hoe reageert ze op de roeren e.d. was nog een verrassing.

Zaterdag avond nog snel even een halve opbouw in mekaar gezet omdat er regen voorspeld was en ik mijn elektronica graag droog wilde houden.
    Toen op pad en na de nodige kennis uitwisselingen ging ze rond 12.00 uur het water in. Slechts 2 stuks M40 moeren diende als ballast, ik heb dus nog zo'n 500 gr over voor de rest vd bouw.
    De assen maakte een vreemd geluid uit het water maar in het water ging het prima, ik denk dat ze het niet fijn vinden om droog te draaien op een dergelijk toerental (10.000-15.000 rpm).

Alles is na volle tevredenheid verlopen, ik heb ze weleens slechter gehad!
    Zelfs zo lekker gevaren de hele dag dat de reserve boot niet in het water is geweest. Ik voer nog op 2 schroeven en 1x 6.6V accu maar zelfs dan zat er al genoeg power in.
    Wel sloegen elke keer de motoren af bij ongeveer 50% gas geven wat misschien komt door de hoge stroom die door de ene accu ging. Ik hoop dat dit in de toekomst is opgelost door het toepassen van een accu per motor.

Zelf heb ik helaas geen foto's gemaakt, dus dit is het enige bewijs dat ze gedreven heeft. Misschien later meer..
    upload_2020-9-29_12-18-40.png

upload_2020-9-29_12-17-28.png

Laatst bewerkt: 29 sep 2020
    jankraak, Bart Cornet, JaFa en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina