Satellite 1300

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 25 nov 2018.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb weer een nieuw project ter hand genomen. Het betreft een Satellite 1300, een model voor een Amerikaanse vrije vlucht klasse uit de jaren 70, een zgn. "class D gas". In deze klasse wordt het model middels een 10 cc. verbrandingsmotor met beperkte looptijd (15 seconden) op hoogte gebracht waarna vervolgens een zweeftaak moet worden uitgvoerd. Ik heb de tekening van outerzone. Ik ga het model wel met een RC "assist" hoogte en richtingroer uitvoeren. Volledig vrije vlucht is mij te spannend! Ik heb inmiddels ook een 2e hands motor op de kop getikt! Maar daarover later meer. Eerst een paar plaatjes:
    IMG_0001.jpg
    IMG_0002.jpg
    IMG_0010.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2018
    A B, Peter Den, jan brilman en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    En de bouw is inmiddels begonnen. Dit is een project voor de club-bouwavond dus elke week een paar uurtjes! De voorgang zal dus niet spectaculair zijn...
    Allereerst de vleugel; een geodetische constructie! De spanwijdte wordt 240 cm!
    IMG_0029.jpg IMG_0039 (1).jpg
     
    A B, OOOVincentOOO en serge pot vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gaaf. Eigenlijk een mooie viertakt er op met open kleppen. Niet tijdgebonden wel mooi.
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ehh..Geen viertakt Serge..ik heb iets anders op de kop getikt! Een Rossi 61 met achteruitlaat! En dit model werd daadwerkelijk met een 10 cc Rossi gevlogen! (zonder uitlaat...:confused:) Natuurlijk maakte men zich toen nog niet veel zorgen over geluid. Dat is nu wel anders dus ik overweeg om ook een elektroversie te bouwen hetgeen gewoon een 2e romp betekent.

    IMG_4469.jpg
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Zo gaat dat dus!
     
    A B en serge pot vinden dit leuk.
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Wat een schitterende bak.
     
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    En voor de volledigheid de tekening van outerzone. Dit model is een Satellite 1000 (square inches) , een class C voor 6,5 cc motoren. Ik heb de tekening met een factor 1,14 vergroot om zo tot 1300 square inches te komen. (Class D voor 10 cc)
    IMG_0003 (1).jpg
     
    A B vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik ben niet onder de indruk van de glijhoek! :(

    Wel een gave bak inderdaad.


    jan.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vooral niet van de opname.. .pfft....bibbert alle kanten op met af en toe een glimp van een model.

    Ik vind gaaf dat die oldtimers een nieuw leven met RC krijgen. Zo heb ik een Strolch liggen die om restauratie smeekt.....maar elke keer als ik hem erbij pak zie ik zoooooo veel werk dat ik hem ook snel weer weg leg
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Geen Vrije vlucht vliegers, jullie?
    Het was de eerste vlucht, dus kort, met op 16-18 nog mooi zweven dan op 20 sec de klapstaart waarna hij netjes steil naar beneden komt.
     
    Justus vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Geen verstand van vrije vlucht....van voor mij tijd;);)
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    DT inderdaad!!!!:rofl::rofl::rofl: (of was het al als grapje bedoeld?)
    @Dopieman : Complimenten overigens voor dit project!
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Het was als grapje bedoeld.


    jan.
     
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dank voor de complimenten! Voor mij is dit een leuke uitdaging! Houtbouw van tekening is voor mij nog steeds een van de leukste aspecten van deze hobby.
    Ik herinner mij dit model op de frontcover van een Amerikaans modelbouwblad uit de jaren zeventig! Toen had ik al dat "wow" gevoel! En dat is dus al die jaren blijven hangen en nu ga ik hem gewoon bouwen!!
    Overigens; waar staat DT voor?
     
  15. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Gisteravond bouwavond (van de Maasdrielse modelbouw club) Het zijn maar een paar uurtjes in de week en er wordt natuurlijk niet alleen gebouwd...:beer:
    Maar toch vorderingen gemaakt! De tekening is overigens van matige kwaliteit. De diagonaal ribben moeten allen op maat gemaakt worden na het uitsnijden. Maar dat kan de pret niet drukken.
    IMG_4471.jpg
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Je bent lekker bezig! :thumbsup:


    jan.
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Vol ingevlogen: ik ben deze keer net even te bijdehand geweest! :worship::thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2018
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    DT = DeThermalizer ofwel systeem om het toestel uit de thermiek naar beneden te krijgen, ofwel klapstaart.

    Door het stabilo ongeveer 45° naar boven te laten opklappen komt het model in een deep-stall en zakt (als het goed is) door de thermiek naar beneden met een aceptabele verticale snelheid.
    Bij zeer lichte modellen en flinke thermiek is de daalsnelheid echter niet altijd genoeg. Ik be zo ooit 2x een Coupe d'Hiver rubber model toch nog in de thermiek verloren.
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Heel mooi project! Heb je ook een electro aandrijving door een dummy Rossi overwogen? Met een inrunner zou dat kunnen passen .
     
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dat zou jammer van de Rossi zijn! Ik wil het toch een keer proberen op "benzine" power. De elektro-aandrijving bouw ik dan gewoon op een 2e romp. Dit voor het "alledaagse" gebruik.
     

Deel Deze Pagina